۳۰ درصد از سیلاب‌های اصفهان توسط پروژه‌های آبخیزداری مهار می‌شود

اصفهان - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: تنها حدود ۳۰ درصد از سیلاب‌های این استان توسط پروژه‌های آبخیزداری مهار و استحصال می‌شود، بنابراین خطر وقوع پدیده سیل و سیلاب کماکان وجود دارد.

حسین یاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان مهار، رفع خطر و استحصال سیلاب‌ها ارتباط مستقیم با تعداد و گستردگی پروژه‌های آبخیزداری دارد، بنابراین باید برای رفع خطر هرچه بیشتر این پدیده مناطق بیشتری را زیر پوشش قرار دهیم.

وی اضافه کرد: افزایش پروژه‌های آبخیزداری با هدف کنترل و مهار سیلاب مستلزم مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها در مناطق مختلف است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ادامه داد: مطالعات نقاط پرخطر از لحاظ وقوع سیلاب در مناطق مختلف استان در حال انجام است و از فرمانداری‌ها نیز خواسته ایم در این زمینه همکاری داشته باشند.

یاری تصریح کرد: مطالعات آبخیزداری بگونه‌ای است که مناطق مختلف را از لحاظ شدت خطر وقوع سیل درجه بندی می‌کند و ما نیز بر همین اساس پروژه های آبخیزداری را در این نواحی اجرا می‌کنیم.

وی افزود: در کنار کاهش خطر وقوع سیلاب، تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی از نتایج اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداریست و با توجه به خشکسالی استان می‌توان از این منبع آبی بهره برد.

به گزارش ایرنا، آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه‌ریزی مُستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثر منفی در منابع آب‌ و خاک است که می‌تواند بصورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha