عملیات آبخیزداری در ۷۵ هزار هکتار از اراضی اصفهان در حال اجراست

اصفهان - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان از اجرای طرح‌های آبخیزداری در حدود ٧۵ هزار هکتار از اراضی این خطه در سال جاری خبر داد.

حسین یاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال جاری را ٨٣۵ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: پروژه‌های مورد اشاره تمام شهرستان‌های استان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای بندهای خاکی، سنگی ملاتی سیل بند و کنترل سیلاب از جمله اصلی‌ترین پروژه‌های امسال است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: اجرای فراگیر طرح‌های آبخیزداری و کنترل و مهار سیلاب نقش موثری در جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی، محیط زیست منازل مسکونی زمین‌های کشاورزی و زیرساخت‌های پایین دست سیلاب دارد.

یاری تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان از لحاظ میزان منابع آبی شرایط خوبی ندارد بنابراین تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی از طریق طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری می‌تواند در افزایش منابع آبی زیر سطحی و استفاده بیشتر از آنها موثر باشد.

وی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق پرخطر از لحاظ احتمال بیشتر وقوع سیلاب، از اهمیت بالایی برخوردار است اما در این زمینه به مشارکت دیگر نهادها و دستگاه‌های اجرایی به ویژه در شهرستان‌ها نیاز داریم.

به گزارش ایرنا، آبخیزداری(Watershed Management) علم و هنر برنامه‌ریزی مُستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثر منفی در منابع آب‌ و خاک است که می‌تواند بصورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع(معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان(معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha