استاندار مرکزی: ایجاد شور انتخاباتی در استان رسالت همه نهادهای اجرایی است

اراک- ایرنا - استاندار مرکزی گفت: ایجاد شور انتخاباتی در استان رسالت خطیر همه نهادهای اجرایی به خصوص شهرداری استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «فرزاد مخلص‌الائمه» روز پنجشنبه در همایش مشترک شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای استان مرکزی، افزود: امسال رویداد مهم سیاسی، با عنوان انتخابات، پیشرو است و اهمیت آن برای همگان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نباید، متهم به جانب‌داری نامزدهای انتخاباتی شد، ادامه داد: به فرموده امام راحل، ما مکلف به حفظ جمهوری اسلامی هستیم و شرکت در انتخابات، نماد حضور در این صحنه مهم است.

استاندار مرکزی به شرایط حساس امسال در ابعاد جهانی و داخلی اشاره کرد و گفت: هر مسئولی، اگر می‌تواند کاری برای افزایش مشارکت انجام دهد ولی از آن غفلت کند از نظر شرعی، باید پاسخگو خون شهدا باشد.

انتخابات باید اولویت شوراهای اسلامی شهر و رستا قرار گیرد

استاندار مرکزی گفت: باید و ضروری است تا توجه همگان به ویژه عامه مردم به انتخابات جلب کرد و برای افزایش مشارکت باید نهایت تلاش صورت گیرد و بدون حمایت از جریان سیاسی و پرهیز از جانبداری نامزدها در دستور کار باشد.

مخلص‌الائمه به تجربه برگزارکنندگان انتخابات در استان اشاره کرد و افزود: همه فرمانداری‌ها و مراکز حوزه‌های انتخابیه در استان مجرب هستند و سابقه برگزاری انتخابات را دارند.

وی در ادامه به مطالبه مردم از شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: در اکثر مواردی که با مردم روبرو هستم،۷۰ درصد مطالبه مردمی از شهرداریها و در روستا نیز مطالبه از دهیاری‌ها است.

استاندار مرکزی بیان کرد: عامه مردم، همه مسولان را دولت می‌دانند و تفاوتی بین شهرداری و سایر نهادها نمی‌دانند بنابراین اگر موفقیتی باشد توفیق همگانی است و برعکس آن هم صادق است.

مخلص الائمه در ادامه به وجود افراد شاخصی که از استان مهاجرت کرده‌اند، اشاره کرد و ادامه داد: باید برای جلوگیری از قطع ارتباط افرادی که از استان رفته‌اند، اقدام شود که در این راستا همایشی در تهران برگزار و عناصر مطرحی از استان در آن دعوت بودند.

وی به برندسازی اشاره کرد و افزود: در ابتدا اراک و ساوه و بعد سایر شهرها، پویش قدرتمند تشکیل دهند تا اولین استان در سطح کشور در معرفی شاخصه‌ای منطقه خود باشیم و هر شهری، عنوان اول را کسب و این موج در استان شکل گیرد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه، توسعه سیمای فرهنگی شهرها از وظایف شهرداری است، ادامه داد: برخی شهرها فاقد سیمای فرهنگی هستند و تعدادی از شهرهای استان ظاهری سرد و خاکستری دارند که نشان می‌دهد از ظرفیت بصری استفاه نشده است.

شتاب بخشی در طرح جامع شهری

استاندار مرکزی در ادامه به موقعیت منحصر به فردی که دولت سیزدهم فراهم کرده اشاره کرد و گفت: در این دولت، امکان الحاق محدوده به شهرها برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت فراهم شده و در این استان نیز شهرهای آشتیان و مامونیه از این فرصت استفاده کردند.

مخلص‌الائمه درباره عوارض آلایندگی نیز تاکید کرد و افزود: حفاظت محیط زیست استان، واحدهای آلاینده را شناسایی و معرفی کند و امور مالیاتی هم عوارض را دریافت و شهرداری‌ها هم در حوزه حمل و نقل و فضای سبز هزینه کنند.

وی درباره اقدامات دولت سیزدهم در بخش اقدام ملی مسکن خاطرنشان کرد: باید هر ساله، یک میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شد اما هشت سال این تعداد واحد، ساخته نشد و نیز باید هرساله یک میلیون ۷۰۰ هزار خودرو تولید می‌شد اما محقق نشد و دولت سیزدهم گام‌های بلندی در این راستا برداشته است.

استاندار مرکزی گفت: در طرح مسکن مهر، یک‌هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در اراک ساخته شد و اکنون ۱۰ هزار واحد مسکونی در اراک درحال ساخت است و برای کمک به ساخت این تعداد، شهرداری‌ها با در نظر گرفتن تخفیف، به سرعت ساخت کمک کنند.

دستگاه‌های نظارتی نباید ترمز مدیریت باشند

مخلص‌الائمه افزود: ۴۰ ابزار و نهاد نظارتی برای نظام مدیریت فعال است و باید تعامل مثبت ایجاد شود تا دستگاه‌های نظارتی بتوانند به نفع دستگاه‌های اجرایی اقدام کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۴ هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی در استان جذب شد که هشت درصد بیش از ۶ سال گذشته بود و نتیجه آن، تحرک در طرح‌های عمرانی بوده است.

درآمد ۸۰ هزار میلیارد ریالی شهرداری اراک

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی هم در این نشست بودجه شهرداری اراک را ۴۶ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اما درآمد این شهرداری در سال جاری ۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود که ۱۲ هزار میلیارد ریال آن به عنوان ارزش افزود توزیع شد.

«محمود مرادی‌نراقی» افزود: از این رقم ۸۰۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی است که در وصول آن چالش وجود دارد.

وی عوارض آلایندگی استان خوزستان را هشت هزار میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: استان مرکزی با وجود تعدد صنایع باید درآمد بیشتری در این بخش داشته باشد.

وی بیان کرد: اکنون ۵۰ تا ۵۵ درصد درآمد شهرداری‌های استان محقق شده است که براساس آمار کاهش درآمد به ویژه در شهرداری اراک وجود دارد و چالش این شهرداری است.

عضو شورای عالی شوراهای اسلامی شهر استان مرکزی نیز گفت: در دوره ششم شورای اسلامی اتفاق خوبی در تعامل 2 سویه در شوراها شکل گرفت و هرچه تعامل وزارت کشور با شوراهای اسلامی بیشتر باشد حل مسائل ومشکلات آسان‌تر خواهد بود.

«محمدکاظم شاکری» به ظرفیت بالای استان مرکزی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: اما از این ظرفیت کمتر استفاده شده و باید اعضای شوراها و شهرداری‌ها از ظرفیت قانونی موجود استفاده کنند.

عضو شورای عالی شوراهای اسلامی شهر و روستای استان مرکزی بیان کرد: لازم است از فرصت‌هایی که قانون از طریق شورای عالی ایجاده کرده برای حل مسایل شهری استفاده شود.

شاکری به پژوهش شهری اشاره کرد و افزود: نباید از پژوهش در حوزه شهری غفلت شود و به تقویت این بخش توجه و طرح‌های مهم در این بستر مورد بررسی قرار گیرند.

وی ادامه داد: بازآفرینی شهری مبحث مهمی است و با صرف اعتبار تخصیصی، نباید اجازه داد، اعتبار این بخش بازگرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی هم گفت: این استان با ۷۰ درصد کم تحرکی و ۵۰ درصد بی‌رغبتی به ورزش در حوزه کارمندی مواجه است.

«مسعود پیرایش» افزود: طبق دسته بندی قانون، ورزش پایه با آموزش و پرورش، ورزش قهرمانی با وزارت ورزش، ورزش همگانی با شهرداری‌ها و ورزش حرفه‌ای به بخش خصوصی واگذار شده تا هم افزایی صورت گیرد.

استان مرکزی با شش حوزه انتخابیه اصلی، هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha