به گزارش ایرنا، بحران آلودگی هوا موضوع امروز و دیروز نیست؛ سالهاست که مردم کلانشهرهایی همچون تهران به راه های مختلف با آن دست و پنجه نرم میکنند از تعطیلی مدارس و ادارات گرفته تا ارائه طرح منع تردد زوج و فرد پلاکهای خودرو از درب منازل و متوسل شدن برای بارش نزولات آسمانی و وزش باد به راهکارهای غیراصولی که تنها به صورت کپسولی و برای فقط چند روز شرایط را برای نفس کشیدن در پایتخت غبار گرفته راحت تر میکرد.
چالش آلودگی هوا صرفا خاص کشور ما نیست و بسیاری از کلانشهرهای بزرگ دنیا نیز با آن مواجه است اما از آنجایی که خودروها و موتورسیکلتها از عوامل اصلی تولید ذرات آلوده در هوا هستند، یکی از روشهای اصولی و تخصصی برای کنترل و ساماندهی این وضعیت برقی سازی حمل و نقل است که کشورهایی همچون چین این بستر را فراهم کرده و موفق به مهار آلودگی هوا شده حال مدیریت شهری ششم نیز گام های متعدد و مستمری را در این زمینه برداشته که مصداق بارز آن در سفر مدیریت شهری به چین و دستاوردهایش مشهود است.
در همین راستا شهردار تهران در حاشیه مراسم رونمایی از دومین دوره طرح «من شهردارم» در جمع خبرنگاران در خصوص آلودگی هوای تهران می گوید: ما ۲۷ ماه است که در شهرداری مشغول به کار هستیم اما آلودگی هوا از دهها سال قبل ایجاد شده است، امروز در مسیر برقیسازی قرار گرفته ایم و امیدواریم مردم در سالهای بعد دیگر شاهد چنین شرایطی نباشند.
علیرضا زاکانی با تاکید بر اینکه ما به شدت به دنبال برقیسازی ناوگان در بخش اتوبوس، مینیبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت هستیم ادامه می دهد: امسال اقدامات ما در حوزه توسعه و بهبود وضعیت حمل و نقل آغاز شده و در سال بعد به اوج خواهد رسید.
براساس این گزارش انعقاد قرارداد برای ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون و ۱۰۰ هزار موتور برقی گام مهمی بود که در سفر به چین برای برقی سازی ناوگان حمل و نقل پایتخت برداشته شد.
از آنجایی که تهران از ترافیک و آلودگی هوا به شدت رنج می برد و لازم است هرچه سریع تر به سمت حمل ونقل پاک گامهای موثری برداشته شود محسن هرمزی نیز درباره شرایط حمل و نقل عمومی چنین می گوید: از شهریور ماه که وارد کسوت کنونی یعنی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شده ام، حمل ونقل پاک برایم اولویت است. باید بتوانیم ناوگان انبوه بر برقی را در شهر تهران به کار گیریم. به دنبال این هستیم تا بتوانیم طی دو سال آینده پروژه تراموای مسیر آزادی-تهرانپارس را عملیاتی کنیم
وی با تاکید بر اینکه خودروهای برقی را در محدوده طرح ترافیک گسترش خواهیم داد بیان میکند: استفاده از موتورسیکلتهای برقی را هم با کمک مردم توسعه میدهیم و اتوبوس های برقی را در شهر به کار خواهیم گرفت.
برقی سازی پایتخت که به طور جد از سوی شهرداری تهران درحال پیگیری است واکنش نمایندگان مجلس را هم برانگیخته است.
در همین راستا علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه آلودگی هوا معضلی است که کلانشهرها از جمله تهران درگیر آن هستند، اظهار میکند: برای حل ریشه ای این موضوع قانون هوای پاک تصویب شده است. یکی از راهکارهای حل این معضل، طبق تکلیف قانونی، برقی سازی ناوگان حمل ونقل عمومی است. برقی سازی ناوگان باید در کنار بقیه راه حل های مقابله با چالش آلودگی هوا دنبال شود ...
وی با اشاره به سفر مدیران شهرداری پایتخت به کشور چین، به نزدیک شدن تهران به هدف برقیسازی حمل و نقل عمومی اشاره و می گوید: براساس گزارشهایی که از سوی شهردار تهران ارائه شده است، علاوه بر نهایی شدن قرارداد ۷۹۱ واگن، این هیئت نسبت به خرید ناوگان حمل و نقل عمومی برقی اقدام کرده است. در ادوار گذشته شاهد بودیم که مدیریت شهری و حتی اعضای دولت، در مواجهه با این معضل در پاسخ به افکار عمومی، منفعلانه عمل کرده و وجود تحریم ها را بهانه میکردند.حتی گاهی شنیده میشد که مسئولان دولتی و شهری ازمردم می خواستند برای آمدن باد و باران و رفع موقت آلودگی هوا دعا کنند.این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: در حالی که این معضل باید به صورت ریشهای بررسی شده و راهکارهای منطقی ارائه و پیاده شود که برقیسازی بهترین گزینه برای کاهش آلودگی هوا و پیشرفت سطح حمل و نقل عمومی است.
همچنین علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت هم پیرامون اقدامات دولت برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی پایتخت عنوان می کند: پس از سفر شهردار تهران به چین و تفاهمهای صورت گرفته، توافقی میان وزارت کشور و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز واردات اتوبوسهای برقی از چین داشتیم و دولت متعهد است در زمان بندی مشخص منابع ارزی لازم را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد تا مطابق آن فرآیند واردات ۲ هزار اتوبوس برقی تسهیل شود.
سخنگوی دولت با تاکید بر حمایت دولت از توسعه ناوگان حملونقل شهری در کلانشهرها می گوید: توسعه ناوگان تاکسیهای برقی نیز از طریق واردات و ظرفیت تولید داخل از دیگر اولویتهای دولت است، هماکنون بخشی از تاکسیهای برقی وارداتی در اختیار شهرداری های تهران و البرز قرار گرفته و ایستگاههای شارژ برقی نیز تجهیز شده است. به طور کلی اولویت دولت توسعه خودروهای برقی است که منابع ارزی لازم برای آن نیز پیشبینی شده است.
به گزارش ایرنا، افزون بر نیمی از ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی، فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارد و حجم زیادی از آلودگی پایتخت بدلیل تردد وسایل حمل و نقل عمومی بنزینی و گازوئیلی است که ضرورت برقی سازی این ناوگان بشدت احساس می شود.
نظر شما