لنز نانویی شکاف میان دنیای واقعی و سیستم‌های دیجیتالی را پُرمی‌کند

تهران - ایرنا - محققان با استفاده از مواد نانوساختار موفق به ساخت لنزی شدند که می‌تواند جایگزین ادوات اپتیکی فعلی در سامانه‌های تصویربرداری پزشکی و نظامی شود، این دستاورد شکاف میان دنیای واقعی و سیستم‌های دیجیتالی را پُرمی‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای فیز، پژوهشگران دانشگاه وندربیلت در آمریکا لنزی تولید کردند که می‌تواند جایگزین اپتیک‌های مورد استفاده در بینایی ماشینی شده و با مصرف کمترین مقدار انرژی و با سرعتی بالا، تصویربرداری کند.

نانوساختار مورد استفاده در این لنز موجب شده تا ضخامت آن کاهش یابد و در نتیجه پردازش اطلاعات کارآمدتر انجام شود. این لنز به گونه‌ای طراحی شده که نیاز به فرآیندهای محاسباتی گران‌قیمت را حداقل کرده و تصاویری تولید می کند که کاربرد گسترده‌ای در سامانه‌های امنیتی، پزشکی و سیستم‌های دفاعی دارد.

محققان این پروژه معتقد هستند که این معماری نانویی در لنز می‌تواند شکاف میان دنیای واقعی و سیستم‌های دیجیتالی را پُرکند.

جیسون ولنتاین استاد مهندسی مکانیک‌ و معاون مدیر موسسه علوم و مهندسی نانو وندربیلت و از محققان این پروژه گفت: به لطف فشرده‌سازی، سرعت زیاد و مصرف انرژی کم، رویکرد ما می‌تواند طیف گسترده‌ای از کاربردها را در زمینه هوش مصنوعی، امنیت اطلاعات و تجهیزات تصویربرداری شامل شود.

وی افزود: اعضای این گروه تحقیقاتی زمانی کار خود را شروع کردند که به سراغ طراحی یک شبه لنز رفتند تا بتوانند از آن برای رمزگذاری اطلاعات برای یک کار طبقه‌بندی شده استفاده کنند. دو نسخه از لنز برای این منظور ساخته شد که دقت برای خوانش دست خط ۹۸٫۶ درصد و برای تشخیص لباس ۸۸٫۸ درصد بود.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha