فقدان پیوستار فرهنگی در اقتصاد و معماری استان یزد مشهود است

یزد - ایرنا - استاندار یزد با تاکید بر مشارکت آحاد مردم به خصوص نخبگان در تهیه نقشه مهندسی فرهنگی استان گفت: رویکرد حوزه اقتصادی و معماری استان در دهه‌های گذشته به گونه‌ای بوده که فقدان یک پیوستار فرهنگی در آن مشاهده می‌شود.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان یزد که با دستور کار بررسی نقشه مهندسی فرهنگی استان برگزار شد، اظهار داشت: پیوست نگاری فرهنگی برای امور اقتصادی و معماری در استان باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا هم اکنون شاهد نوعی گسست هویتی در معماری شهر یزد هستیم و این معماری معرف فرهنگ ما نیست، همچنین امور اقتصادی استان نیز نیازمند این پیوست نگاری است تا کالاهایی که در یزد تولید می شود، معرف فرهنگ استان باشد.

استاندار یزد: فقدان پیوستار فرهنگی در اقتصاد و معماری استان مشهود است

وی تصریح کرد: رویکرد حاکم بر برخی از طرح‌هایی که تاکنون نوشته شده مبین مهندسی فرهنگ است و در آن تنها به موضوعات مرتبط با فرهنگ پرداخته شده اما مهندسی فرهنگی تنها محدود به این بخش نیست بلکه سایر حوزه های اقتصادی و اجتماعی نیز در آن دیده می‌شود، لذا باید از نظرات دغدغه‌مندان استان در تهیه نقشه مهندسی فرهنگی بهره بیشتری ببریم .

فاطمی ادامه داد: با توجه به مهلت کمی که برای تصویب این نقشه در شورای عالی فرهنگ عمومی وجود دارد، کلیات این طرح هر چه سریع تر باید تصویب شود اما اولویت بندی ۱۰۴ پروژه آن باید به دقت و متناسب با نیازهای ضروری استان صورت گیرد و پرونده این نقشه فرهنگی باید کماکان باز باشد تا از گفت و گوی حول مسائل استان برای تدوین این طرح و اجرای پروژه های آن بیشتر استفاده کنیم.

استاندار یزد اضافه کرد: برای این که برنامه‌های نقشه مهندسی فرهنگی استان با حداکثر اقبال عمومی همراه باشد، باید یک حرکت و جریان عمومی نیز برای اجرای مصوبات آن ایجاد شود.

فاطمی مسائلی مانند تضعیف فرهنگ بهره‌وری، تشدید مصرف گرایی و کاهش تمایل به تشکیل خانواده در میان جوانان به دلیل فرهنگ تجمل گرایی را از موضوعات مهم قابل پیگیری در قالب نقشه مهندسی فرهنگی استان دانست و افزود: فرهنگ کار ما دچار مشکلاتی شده است، هم اکنون بیش از ۲۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار داریم، چون حاضر به انجام برخی کارها نیستند و این در حالی است بخش قابل توجهی از صنایع استان نیازمند نیروی کار است.

وی تعیین تکلیف اقتصاد گردشگری در این نقشه را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: مهندسی فرهنگ عمومی باید با مردمی سازی اجرا شود، زیرا مباحث فرهنگ عمومی با کار دولتی شکل نمی‌گیرد، مردم باید تصمیم بگیرند و اقدام کنند و در این میان نقش دستگاه های دولتی باید حمایت، هدایت، نظارت و برنامه ریزی باشد.

امام جمعه یزد نیز در این نشست گفت: در ارتباط با نقشه مهندسی فرهنگی استان آنچه که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد سبک زندگی است، در ارتباط با این مقوله جامعه گرفتار برخی رفتارهای بد شده که ارمغان تاثیر فرهنگ غربی است، بنابر این در درجه اول باید پیشگیری کنیم و اخلاق بدی که در جامعه رواج یافته را بزداییم.

آیت الله محمدرضا ناصری افزود: هرچه نواقص موجود در سبک زندگی را بررسی می‌کنیم، مهمترین دلیل آن در تضعیف روحیه دینی و خداباوری است، غربی ها برای تحمیل فرهنگشان بر ما آن را بزرگ می‌کنند، ما در این مرحله باید تقویت امور دینی و خداشناسی را انجام دهیم تا جلوی بسیاری از مشکلات جامعه گرفته شود.

وی تصریح کرد: تقویت دین باعث می شود تا جامعه به سمت بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نرود، هرچه دین را در مدارس تقویت کنیم، کمتر درگیر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی می شویم، بنا بر این باید از آموزش و پرورش شروع و از استادان خوب برای آموزش مسائل دینی استفاده کنیم و مساجد را هم بیش از پیش فعال کنیم و مردم را در امور مشارکت دهیم تا خود آنان وارد عمل شوند.

علی اکبر عزیزی معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد نیز گفت: در نقشه مهندسی فرهنگی استان برنامه‌ها کامل مشخص است و همه دستگاه‌ها در این سند برنامه دارند که با همکاری کارشناسان حوزه‌های مربوطه تهیه شده، در این نقشه احداث موزه مفاخر در تمامی شهرستان‌ها و در حوزه خانواده و فرزندآوری نیز اقدامات لازم پیش بینی شده است.

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز گفت: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان با بررسی ۴۴ پژوهش که ۱۷ مورد آن مربوط به استان بوده در قالب ۱۰۴ پروژه تدوین شده و چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای اجرای تمامی طرح های پیش بینی شده در این سند است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha