امام جمعه یزد: پاسخگویی به شبهات نسل جوان نیازمند مراقبت ویژه است

یزد - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با تاکید بر پاسخگویی نهادهای فرهنگی به شبهات نسل جوان گفت: پاسخگویی باید به نحوی انجام شود که جوانان در شبهات باقی نمانند، ایجاد شبهه و فقدان پاسخ مناسب خود تهدیدی برای نسل جوان و نوجوان است.

به گزارش ایرنا، آیت الله محمدرضا ناصری عصر شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان یزد یکی از حربه های دشمن برای انحراف نسل جوان را ایجاد شبهه نسبت به مسائل دینی و فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: تمامی برنامه های فرهنگی و مذهبی باید به صورت مردمی اجرا شود و محدود به مجموعه‌های دولتی نباشد، در اجرای برنامه های تبیینی نیز خیلی باید مراقبت شود، زیرا ایجاد شبهه خیلی زود در ذهن جوانان جای می‌گیرد و در صورتی که پاسخگویی مناسب انجام نشود، در شبهه باقی ماندن آنان خطرناک است.

وی ادامه داد: بصیرت افزایی کار بسیار ارزشمندی است و در این راستا ارتباط نسل جوان با قرآن باید بیشتر شود تا در این زمینه متفکر بار بیایند و در معانی قرآن تدبر کنند به همین منظور انتظار این است که محتوای برنامه‌های قرآنی و جذابیت آنها تقویت شود،

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد یادآور شد: در ارتباط با محرم و عاشورا عمده برنامه ها کار مردم است که قرن هاست توسط خود آنان انجام شده است، در این زمینه بدعت هایی نیز مانند برخی شعرها یا سبک‌ها خواندن وجود دارد که باید با برنامه ریزی کاهش یابد و موارد بدون اشکال تقویت شود.

آیت الله ناصری تصریح کرد: برنامه ریزی ها به جای سبک زندگی باید بیشتر بر هدف زندگی متمرکز شود ، امام حسین‌ علیه السلام قیامش هدف دار و این هدف بسیار مهم بود.

وی در خصوص برگزاری راهپیمایی جاماندگان اربعین که در سال های اخیر در برخی مناطق برگزار می شود، نیز گفت: این گونه حرکت ها باید به صورت هدفمند اجرا شود و گرنه نتیجه آن فقط ایجاد شبهه خواهد بود.

استاندار یزد: اثربخشی مصوبات شورای فرهنگ عمومی رصد و ارزیابی شود

استاندار یزد نیز در این نشست گفت: با توجه به برگزاری ۱۳ جلسه شورای فرهنگ عمومی درسال گذشته در استان ، اثربخشی مصوبات این جلسات باید ارزیابی و بازخورد این جلسات بررسی شود تا موضوعات مغفول مانده و سرنوشت مصوبات شورا مورد پایش قرار گیرد.

امام جمعه یزد: پاسخگویی به شبهات نسل جوان نیازمند مراقبت ویژه است

مهران فاطمی افزود: در ارتباط با مباحث فرهنگی تا حالا یک سری دستور کارها می آمد و در این زمینه نظمی وجود نداشت اما با تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان، این نقشه مسیر را برای ما روشن کرده و جلسات باید هدفمند و مرتبط با نقشه مطرح شود و برش اقدامات سالیانه نیز برای این نقشه تهیه شود تا تکلیف هر سازمان مشخص باشد که چه برنامه ای را باید اجرا کند و متناسب با این نقشه گزارش کار ارائه شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌ها باید متناسب با برنامه های سند مهندسی فرهنگی بودجه بگیرند و اقدامات آنها نیز در این زمینه رصد، پایش و دیده‌بانی و گزارشی از اقدامات انجام شده برای ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شود .

فاطمی یادآور شد: آسیب های حوزه فرهنگ را باید متناسب با نقشه مهندسی فرهنگی مدیریت کنیم که در این راستا در قالب سند یزد نوین نیز به مباحث فرهنگی توجه شده است.

وی ادامه داد: در یزد به قدری که به مباحث عترت توجه شده، نسبت به قرآن توجه مان کمتر بوده است، یکی از کارهای عظیم فرهنگی ما توجه به برنامه های قرآنی است، از قرائت تا تدبر در مفاهیم قرآن که کرسی های تلاوت از طرح‌های خیلی خوبی در این زمینه است .

استاندار یزد طرح تربیت چهار هزار حافظ قرآن در استان را که به صورت طرح ملی نیز در سراسر کشور در حال اجراست، یک تحول فرهنگی دانست و در خصوص طرح جت (جهاد تبیین) نیز گفت: این طرح‌ نیز اقدام اثربخشی در زمینه مهارت افزایی دانش آموزان است و آموزه های مهارتی، معرفتی و بصیرتی آنها را تقویت می کند.

فاطمی در خصوص طرح سوگواره عاشورایی یزد نیز گفت: ما باید ممنون نیاکان خودمان باشیم که فرهنگ دینی بسیار قوی را برای ما به یادگار گذاشته اند، زیرا نعمت ولایت بزرگترین نعمت بعد از حیات است و در زمینه غدیر باید کار بین المللی در شهر میراث جهانی یزد اجرا شود.

وی تصریح کرد: باید فرهنگ و ارزش های این مردم که در عاشورا و غدیر تجلی یافته معرفی و منتشر شود ، روح حاکم بر این استان روح مذهبی است ، ما برای مسابقات بین المللی بدمینتون و والیبال هزینه می‌کنیم و موضوع غدیر از اینها کمتر نیست، بنا بر این باید در اندازه بین المللی در این زمینه در استان برنامه ریزی صورت گیرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد نیز اظهار داشت: سند خوبی برای نقشه مهندسی فرهنگی استان تهیه شده که قابل ارتقا است.

علی اکبر عزیزی افزود: خلاء حوزه دانش آموزی ما عقلانیت و تدین است و در زمینه عقبه فکری دانش آموزی و دانشجویی کمبودهایی احساس می شود، طرح هایی مانند جت (جهاد تبیین) باعث می شود که بچه ها با هم بحث کنند که البته این طرح بدون اشکال نیست اما نیاز امروز است و باید بیش‌از این ترویج شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: ۱۳ جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال گذشته در استان یزد برگزار شد و این استان رتبه برتر کشور را در برگزاری جلسات این شورا دارد.

احسان عابدی افزود: تدوین نقشه مهندسی فرهنگی با برش استانی از دو سال گذشته به استان ها ابلاغ شد و اکنون با توجه به تایید نقشه فرهنگی استان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ، آماده رونمایی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: تهیه نقشه مهندسی فرهنگی استان در سال ۱۴۰۱ در قالب یک طرح پژوهشی در دستور کار قرار گرفت و نظرات خبرگان و نخبگان در قالب ۲۴ جلسه جمع آوری و فهرست اولیه مسایل فرهنگی استان احصاء شد.

عابدی یادآور شد: نقدهایی هم در نشست های شورای فرهنگی عمومی به این طرح وارد شد که در تدوین سند نهایی مورد توجه قرار گرفت و در نهایت طرح استان مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و با توجه به اینکه طرح یزد به صورت پژوهشی تهیه شده، در مرکز به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این سند در پنج سرفصل با برنامه های متنوع تدوین شده و تکالیف دستگاه ها در آن مشخص شده است و از اعتبارات کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز می تواند، برخوردار شود و تمامی تلاش استان یزد بر این بوده که در تدوین نقشه فرهنگی از نگاه سیاسی پرهیز شود تا در دولت های مختلف اجرای آن مورد پیگیری قرار گیرد.

فرمانده سپاه الغدیر استان یزد نیز گفت: در همه شهرستان های استان دارالقرآن های بسیج ایجاد و در سال قبل سی امین مسابقه قرآن و عترت با مشارکت ۳۰ هزار نفر که ۱۱ نفر آنان رتبه برتر کشوری را کسب کردند، در استان برگزار شد.

سردار پاسدار حسین زارع کمالی ادامه داد: ۲۰۰ واحد قرآنی در محلات مختلف استان فعالیت دارند و ۳۷ مهد قرآنی در استان تشکیل شده است.

محسن رستگاری رییس کانون های مساجد یزد نیز با تشریح طرح مسجد پایگاه قرآنی اظهار داشت: پارسال این طرح به صورت آزمایشی در استان اجرا شد و امسال برای دومین سال است که اجرا می شود و از طریق سامانه سایت بچه های مسجد، قاری درخواست خود را در این سامانه با توجه به مسجد مورد نظر ثبت می‌کند، این طرح از ۹ تیر ماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب استان یزد نیز با ارائه گزارشی از روند اجرای لیگ جت (جهاد تبیین) با مشارکت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و سازمان فرهنگی شهرداری یزد گفت: این طرح از مدل های جدید درگیر کردن دانش آموزان در کنش های فرهنگی است که شرکت کنندگان در آن تلاش می کند که جواب شبهات و اطلاعات غلط ارائه شده از سوی برخی از رسانه ها را با همفکری یکدیگر پیدا کنند .

ابراهیم دهقان ادامه داد: این طرح با توجه به محدودیت های زمانی و مکانی، بر توانمندسازی دانش آموزان منتخب مدارس متمرکز شده که در ثبت نام اولیه هفت هزار نفر در قالب ۱۵۰۰ تیم ثبت نام کردند که ۶۰ درصد آنان دختر و ۴۰ درصد پسر بودند.

وی اضافه کرد: در نهایت سه هزار نفر در مراحل اصلی پای کار آمدند و ۱۲۰۰ نفر ساعت آموزش از برای آنان برگزار شد و هدف گذاری این طرح تولید حداقل ۴۰ تا ۵۰ تولید رسانه ای در راستای جهاد تبیین بوده است.

در این نشست همچنین طرح نخستین سوگواره فیلم عاشورایی حسینیه ایران از سوی صدا و سیمای استان یزد تبیین شد.

این طرح سه بخش دارد، یک بخش اصلی شامل نماهنگ و فیلم مستند، بخش دو بخش مردمی شامل فیلم های تهیه شده با موبایل و بخش ویژه یزد حسینیه ایران که هدف این طرح با توجه به تمرکز دشمن روی تضعیف محرم و اربعین ، بر ثبت و معرفی این فرهنگ است.

امام جمعه یزد: پاسخگویی به شبهات نسل جوان نیازمند مراقبت ویژه است

در پایان این نشست کتاب نقشه مهندسی فرهنگی استان یزد توسط امام جمعه و استاندار یزد رونمایی و نسخه ای از آن در اختیار اعضای شورا قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha