مقام حزبی پاکستان: در تلاش برای حل چالش‌های اسلام‌آباد و کابل هستیم

تهران – ایرنا – مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان گفت که این حزب در تلاش برای حل چالش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد از طریق گفت‌وگو است.

به گزارش دوشنبه ایرنا رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان در گفت‌وگو با تلویزیون افغانستان افزود در سفرش به کابل بستر این تفاهم را فراهم کرده تا تنش‌های موجود میان دو کشور حل شود.

مولانا فضل‌الرحمن افزود: «تلاش ما این است که تمام مسایل میان پاکستان و افغانستان از راه تفاهم به پیش برود تا برنامه‌های کسانی که می‌خواهند دو کشور در برابر هم قرار بگیرند، در جنگ باشند و روابط شان باهم خراب شود، نقش بر آب شود.»

وی همچنین مدعی شد حضور سفارت کشورهای دیگر در افغانستان نشان‌دهنده به رسمیت شناختن طالبان است.

رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان خواستار به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی جامعه جهانی نیز شد.

وی اضافه کرد: «وقتی سفارت و تجارت برقرار است و دنیا در پی سرمایه‌گذاری در افغانستان است دیگر چرا روی یک موضوع اصرار می‌ورزید؟»

برخی از آگاهان مسایل سیاسی بهبود روابط میان کابل و اسلام‌آباد را به سود دو طرف می‌دانند.

عبدالواحد فقیری، آگاه مسایل سیاسی گفت: «پاکستانی‌ها فکر می‌کنند که افغانستان منزوی است، یک کشور ناآرام است و طالبان منزوی هستند. لذا پاکستان می‌تواند از طریق برخی فشارها هم از طالبان امتیاز بگیرند و هم در جامعه بین‌المللی افغانستان را بدنام معرفی کند.»

نجیب‌الرحمن شمال آگاه دیگر مسایل سیاسی گفت: «حکومت پاکستان باید به این نتیجه رسیده باشد که تعامل با افغانستان، ایجاد مناسبات نیکو و همسایگی خوب با افغانستان می‌تواند نه تنها از لحاظ تامین مناسبات میان هردو کشور مفید باشد بلکه از نظر تامین صلح، ثبات و امنیت بین هردو کشور و کشورهای منطقه مفید واقع می‌شود.»

مقام حزبی پاکستان: در تلاش برای حل چالش‌های اسلام‌آباد و کابل هستیم


مولانا فضل‌الرحمن همچنین درباره اخراج مهاجران افغان از پاکستان گفت در این مورد نیاز به تشکیل نشست‌های مشترک میان دو کشور بود. وی خاطرنشان کرد درباره چگونگی برخورد اصولی با مهاجران افغان به حکومت موقت پاکستان نیز مشاوره داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha