همه چالش‌های تاکتیکی قلعه‌نویی؛ بی‌خیالِ بازی مالکانه

تهران- ایرنا- عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی‌اش در جام ملت‌های آسیا با نکات مثبت و منفی زیادی همراه بود.

به گزارش ایرنا، تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا شب گذشته (یکشنبه) به مصاف تیم فلسطین رفت و موفق شد این تیم را با نتیجه ۴ بر یک مغلوب کند؛ دیداری که به لحاظ نتیجه‌ و کسب پیروزی، موفق‌آمیز قلمداد می‌شود اما همانطور که امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پس از بازی گفت کیفیت فنی تیم ملی راضی کننده نبود.

ترکیبی هجومی با ۲ سورپرایز

ترکیب اولیه تیم ملی با ۲ تغییر نسبت به بازی‌های گذشته این تیم همراه بود. مهدی قایدی و کریم انصاری‌فرد مقابل فلسطین از ابتدا به میدان رفتند و هر دوی این بازیکنان عملکرد خوبی داشتند. یکی از مهم‌ترین خوش‌شانسی‌های فلعه‌نویی، حضور بازیکنان باکیفیت در فاز هجومی تیمش است. مهدی طارمی و سردار آزمون دو مهاجم بین‌المللی تیم ملی هستند که قطعا قلعه‌نویی از آنها در ترکیب ثابت تیم ملی استفاده خواهد کرد. قایدی و انصاری‌فرد هم نشان دادند می‌شود روی آنها به عنوان بازیکنان جانشین حساب باز کرد.

همه چالش‌های تاکتیکی قلعه‌نویی؛ بی‌خیالِ بازی مالکانه

قدوس، فرمانده تیم ملی شد

سامان قدوس سال‌هاست در تیم ملی حضور دارد؛ هر چند کی‌روش اعتقادی به او نداشت و قلعه‌نویی هم این رویه را در پیش گرفته بود اما اتفاقات بازی اخیر تیم ملی با ازبکستان باعث شد قلعه‌نویی تصمیم بگیرد قدوس را به عنوان مرد اول میانه میدان تیمش انتخاب کند. قدوس از زمانی که به عنوان بازیکن فیکس برای برنتفورد به میدان می‌رود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و قطعا می‌تواند در بازی‌های حساس کمک حال تیم ملی باشد. او مقابل فلسطین به عنوان بهترین بازیکن تیم ملی انتخاب شد؛ عنوانی که شایستگی آن را داشت.

فاز دفاعی تیم ملی همچنان شکننده

مهمترین دستاورد تیم ملی در دوران حضور کی‌روش، چگونگی انجام بازی دفاعی بود. اینکه عنوان شود چون تیم ملی هجومی بازی می‌کند پس بخش دفاعی این تیم دچار مشکل می‌شود چندان منطقی نیست. بر خلاف فاز هجومی، تیم ملی در خط دفاعی بازیکنان سطح بالایی ندارد. مسئله‌ای که می‌تواند در مراحل بالاتر برای قلعه‌نویی مشکل‌ساز شود.

مدافع چپ، پاشنه آشیل تیم ملی

احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی ۲ مدافع چپ تیم ملی هستند که هر دو مقابل فلسطین به میدان رفتند. پیش‌بینی می‌شد قلعه‌نویی برای پست مدافع چپ تیمش از بازیکنان دیگری استفاده کند؛ چرا که هم حاج‌صفی و هم محمدی مدت‌هاست با شرایط آرمانی فاصله دارند. در گلی که فلسطین وارد دروازه ایران کرد اشتباه حاج‌صفی مشهود بود.

اعتماد به نفس کاذب بیرانوند، مشکل‌ساز می‌شود؟

قطعا بیرانوند بهترین دروازه‌بان حال حاضر فوتبال ایران است. بازیکنی باتجربه که یکی از مهمترین ارکان تیم ملی محسوب می‌شود؛ اما مشکل او اعتماد به نفس کاذبی است که دارد. این اعتماد به نفس کاذب به خصوص در زمان‌هایی که پا به توپ می‌شود بیشتر دیده می‌شود. در بازی شب گذشته این مسئله می‌توانست برای تیم ملی مشکل ساز شود.

همه چالش‌های تاکتیکی قلعه‌نویی؛ بی‌خیالِ بازی مالکانه

مالکیت توپ، استراتژی ناقص تیم ملی

همانطور که عنوان شد قلعه‌نویی از زمان حضورش در تیم ملی تلاش کرد بازی هجومی را در دستور کار تیمش قرار دهد. برای رسیدن به این هدف لازم است که تیم ملی بتواند بازی مالکانه را به اجرا بگذارد؛ اما به نظر می‌رسد انجام چنین بازی‌ای در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. در بازی با فلسطین تعداد پاس‌های متوالی بازیکنان تیم ملی آنچنان که باید زیاد نبود. با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت مقابل تیم‌های قدرتمند ژاپن و کره جنوبی و عربستان، از چنین استراتژی استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha