رسانه‌ چه راهکاری برای جلب مشارکت در انتخابات و تقویت اعتماد عمومی دارد

اراک - ایرنا - رسانه‌ ابزاری قدرتمند و جریان‌ساز است که می‌تواند نقش محوری در چرخاندن چرخ‌دنده‌های مشارکت اجتماعی در انتخابات و تقویت اعتماد عمومی داشته باشد، اما به کار انداختن این ابزار قدرتمند، نیازمند ایجاد بستر مناسب است.

به گزارش ایرنا، رسانه چه از نوع مکتوب یا سایت‌های خبری، محلی باشد یا به عنوان گروه کوچکی در فضای مجازی یک نقش مهم را ایفا می‌کند رساندن اطلاعات به یکدیگر، آدم‌های رسانه همان یکی از افراد جامعه‌ها هستند که به نوشتن و اندیشیدن بیش از سایرین اقبال نشان دادند و این شغل پر از پیچ و خم اما زیبا را برگزیدند.

نقش این پایگاه‌ها زمان‌های حساسی مانند انتخابات بیش از پیش پررنگ می‌شود و وظیفه جریان‌سازی بر پایه صداقت و در نهایت ایجاد بستر همبستگی را به عهده می‌گیرند.

اما اینکه این رسانه‌ها تا چه میزان می‌توانند این نقش حساس را در انتخابات پیش رو همانند دیگر دوره‌های انتخاباتی به درستی ایفا کنند و اینکه چه اقدامی باید انجام شود که از این ابزار قدرتمند به درستی بهره برد تا در سایه پیشرفت و آبادانی این مرز و بوم اعتماد عمومی نیز بیش از پیش تقویت شود؛ موضوعی که نیاز به بررسی‌های موشکافانه‌تری دارد.

بر همین مبنا میزگرد نقش رسانه در جلب مشارکت انتخاباتی و تقویت اعتماد عمومی، در خبرگزاری ایرنا استان مرکزی با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف برگزار و به بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها پرداخته شد که در ادامه می‌خوانید:

رسانه‌ چه راهکاری برای جلب مشارکت در انتخابات و تقویت اعتماد عمومی دارد

رسانه نقش اول نبرد فرهنگی

رییس سازمان بسیج رسانه استان مرکزی گفت: ما در نبرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قرار داریم و رسانه به عنوان نقش اول رسالت مهمی را به عهده دارد.

«جواد اکرمی» با اشاره به این نکته که انتخابات به نوعی امنیت و اقتدار ملی را نشان می‌دهد، بیان کرد: رهبر کبیر انقلاب اسلامی ملی‌گرایی و ایرانی بودن را شاخصه مهم می دانستند و با تکیه بر همین شاخص وظیفه همه ما شرکت کردن در انتخابات است.

وی عنوان کرد: مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت مواردی است که در انتخابات باید به آن توجه شود.

رییس سازمان بسیج رسانه استان مرکزی خاطرنشان کرد: مشارکت رسانه می‌تواند نقش تاثیرگذاری در برگزاری انتخابات داشته باشد و باتوجه به تاثیرگذاری رسانه نیاز است بررسی شود که رسانه می‌تواند چه اقداماتی انجام دهد.

رسانه‌ چه راهکاری برای جلب مشارکت در انتخابات و تقویت اعتماد عمومی دارد

رسانه محور یکصدایی همه احزاب و سلیقه‌ها

صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه «چشم‌براه» با تاکید بر این نکته که یکسری ویژگی‌ها وجود دارد که می تواند مردم را کنار یکدیگر قرار دهد، گفت: اسلامیت و جمهوریت طبق گفته مقام معظم رهبری عناصری است که مردم کشور را کنار یکدیگر قرار می‌دهد.

«علیرضا خلج‌اسدی» با انتقاد از رد صلاحیت‌های صورت گرفته بیان کرد: در رد صلاحیت‌ها به نظر می رسد به این ۲ اصل توجه نشده و شاید نیاز به بازنگری داشته باشد.

وی عنوان کرد: باید مردم را به یکدیگر و به نظام نزدیک‌تر از پیش کنیم و این تنها با حرکت در مسیر صداقت امکان پذیر است.

صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه چشم‌براه یکپارچگی رسانه را امری لازم دانست و اظهار کرد: رسانه‌ همه گروه‌های سیاسی و سلایق مختلف باید یکصدا برای همراهی مردم در انتخابات تلاش کنند و این نکته را نباید فراموش کنیم که این مسئله مربوط به سرنوشت همه افراد جامعه می‌شود.

خلج‌اسدی تاکید کرد: نیاز است بار دیگر مانند زمان پیروزی انقلاب اسلامی زمینه همبستگی و اتحاد کامل مردم را در انتخابات فراهم کنیم تا اقتدار کشور به رخ جهانیان کشیده شود که در این جریان‌سازی رسانه نقشی مهم و برجسته را ایفا می‌کند.

به هر حال وقتی تمامی نامزدها تایید شده‌اند و اهمیت ندارد که هر رسانه از کدام نامزد حمایت می‌کند بلکه باید به این نکته توجه داشت که سلیقه‌ها و گرایش‌های مختلف باعث حضور مردم با نظرهای مختلف پای صندوق‌های رای می‌شود

وی در خصوص تامین مالی رسانه‌های مکتوب در زمان انتخابات و جهت‌گیری نسبت به نامزدها بر اساس این سیاست، بیان کرد: به هر حال بخشی از نیاز رسانه‌های مکتوب نیاز مالی است‌، اما با این وجود قطعا هر رسانه از فردی حمایت می‌کند که همسو با سلیقه و گرایش سیاسی آن مجموعه باشد.

صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه چشم‌براه ادامه داد: به هر حال وقتی تمامی نامزدها تایید شده‌اند و اهمیت ندارد که هر رسانه از کدام نامزد حمایت می‌کند بلکه باید به این نکته توجه داشت که سلیقه‌ها و گرایش‌های مختلف باعث حضور مردم با نظرهای مختلف پای صندوق‌های رای می‌شود.

خلج‌اسدی افزود: ضربه خوردن به گروه‌های سیاسی چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب ضربه به کشور است و تفاوتی ندارد به کدام گروه آسیب وارد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در کنار اقدامات موثر برای حضور حداکثری نیاز است نگاه بلند مدت نیز داشته باشیم، به عنوان نمونه در یک خانواده فرزندان نظر پدر و مادر خود را قبول ندارند و این نمونه بارز یک جامعه کوچک است و همه این موارد باید آسیب شناسی شود که همبستگی جامعه حفظ شود و این نیاز تمامی جوامع است.

رسانه‌ چه راهکاری برای جلب مشارکت در انتخابات و تقویت اعتماد عمومی دارد

مشارکت، در سایه حضور همه جریان‌ها شکل می‌گیرد

یکی از پیشکسوتان رسانه در استان مرکزی با تاکید بر این نکته که این دوره از انتخابات از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره تاکید بر اهمیت انتخابات نداشتند.

«یدالله رحمتعلی» با اشاره به این نکته که سلیقه‌های سیاسی مختلفی در کشور وجود دارد، بیان کرد: زمانی مشارکت حداکثری در انتخابات ممکن می‌شود که همه احزاب و گروه‌ها حضور داشته باشند در غیر این صورت تنش ایجاد می‌شود.

رسیدگی به شرایط جامعه باید در همه زمان‌ها در دستور کار مسئولین باشد و تنها موکول به زمان انتخابات نشود در غیر این صورت این خود به نوعی بی‌اعتمادی اجتماعی را رقم می‌زند و در جریان‌هایی مانند انتخابات تاثیر خود را نشان می‌دهدوی ادامه داد: این موضوع دقیقا مانند آب رودها و رودخانه‌هایی است که اگر مقابل همه آنها موانعی ایجاد شود و به دریا نرسند، دریا دیگر معنا ندارد چراکه از تجمیع همه این رودها و رودخانه‌ها دریا به وجود می‌آید و تعریف احزاب نیز اینگونه است.

پیشکسوت رسانه در بخشی دیگر یادآور شد: رسیدگی به شرایط جامعه باید در همه زمان‌ها در دستور کار مسئولین باشد و تنها موکول به زمان انتخابات نشود در غیر این صورت این خود به نوعی بی‌اعتمادی اجتماعی را رقم می‌زند و در جریان‌هایی مانند انتخابات تاثیر خود را نشان می‌دهد.

رحمتعلی تاکید کرد: از طرفی باید توجه داشته باشیم که ایجاد موج ناامیدی در جامعه به دلیل مشکلاتی مانند مسائل اقتصادی نیست بلکه جریانی وجود دارد که ذهن مردم را به این سمت هدایت می‌کند به همین دلیل باید بسیار هوشمندانه‌تر اقدام کنیم.

رسانه‌ چه راهکاری برای جلب مشارکت در انتخابات و تقویت اعتماد عمومی دارد

رسانه به تعریف یک استراتژی ویژه نیاز دارد

سردبیر خبرگزاری ایسنا استان مرکزی گفت: رسانه می‌تواند افکار عمومی را مدیریت کند و جهت دهد و در مقابل رسانه های کشور، رسانه‌های دشمن قرار گرفته است که از این کارکرد در جهت اهداف خود برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کند.

«لیلا بنیادی» بیان کرد: رسانه‌های داخلی به دلایل مختلف تاحدودی از این کارکرد فاصله گرفته‌اند که در نقش تاثیرگذاری این پایگاه‌ها در جامعه اثر می‌گذارد.

نامزدهای انتخابات وعده‌هایی به مردم داده‌اند که از قدرت اجرایی آن‌ها خارج بوده و این مسئله باعث ایجاد بی‌اعتمادی در بخشی از جامعه شده استوی ادامه داد: در کنار همبستگی رسانه‌ها در انتخابات پیش‌رو نیاز است در اقدامی بلندمدت، آسیب‌شناسی در این رابطه انجام شود و به تقویت جایگاه رسانه در بین جامعه بپردازیم چرا که این جایگاه حتی ذره‌ای نباید خدشه‌دار شود و برای بهره‌مندی از نقش مفید رسانه باید در دوره‌های مشخص ارزیابی دقیق انجام شود.

سردبیر خبرگزاری ایسنا با اشاره به این نکته که انتظار از رسانه هدایت‌گری صحیح جامعه است، عنوان کرد: در صورتی که قصد استفاده صحیح از این ابزار قدرتمند وجود داشته باشد باید یک استراتژی موثر تعریف شود و در صورت انجام این اقدام رسانه از آسیب‌پذیری در امان و اعتماد جامعه به رسانه هر روز بیشتر تقویت می‌شود.

بنیادی در بخشی دیگر از این میزگرد خاطرنشان کرد: متاسفانه در دوره‌های مختلف نامزدهای انتخابات وعده‌هایی به مردم داده‌اند که از قدرت اجرایی آن‌ها خارج بوده و این مسئله باعث ایجاد بی‌اعتمادی در بخشی از جامعه شده است که این نیاز به بررسی و اطلاع‌رسانی دقیق از طریق رسانه دارد.

رسانه‌ چه راهکاری برای جلب مشارکت در انتخابات و تقویت اعتماد عمومی دارد

رسانه با تولید محتوای مناسب نقش هدایت‌گری دارد

مدیر خبرگزاری ایمنا استان مرکزی نیز با انتقاد از احزاب سیاسی در عملکرد دوره‌ای، گفت: متاسفانه احزاب روزهای نزدیک به انتخابات بر صحنه حاضر و فرد مورد نظر خود را معرفی می‌کنند، بعد از انتخابات دیگر از احزاب خبری نیست و از طرفی بخشی از توان نماینده منتخب باید صرف برآورده شدن درخواست‌های اعضای احزاب شود.

باید انتقاد مردم جامعه از شرایط شنیده شود و در کنار آن به نکات مثبت نیز پرداخته شود؛ رسانه می‌تواند محل انتشار این موارد باشد و با تولید محتوای مناسب مخاطب را به سمت صحیح هدایت کند«محسن بهرامی» بیان کرد: رسانه می‌تواند در بررسی این مسائل، اطلاع رسانی صحیح به جامعه و نیز اصلاح کار احزاب بسیار موثر باشد در حقیقت رسانه می‌تواند این مهم را القا کند که "چه باید کرد؟"

وی با تاکید بر این نکته که می‌بایست انتقاد مردم جامعه از شرایط شنیده شود و در کنار آن به نکات مثبت نیز پرداخته شود، گفت: رسانه می‌تواند محل انتشار این موارد باشد و با تولید محتوای مناسب مخاطب را به سمت صحیح هدایت کند، در این زمان می‌توان از کارکرد رسانه در جامعه بهترین بهره را گرفت.

مدیر خبرگزاری ایمنا عنوان کرد: در مواقعی مانند انتخابات می‌توان از همبستگی رسانه‌ای استفاده کرد به این ترتیب که اگر رسانه‌ای تولید محتوای مناسب تهیه کرد باقی رسانه‌ها فارغ از نگاه رقابتی مطلب را از طریق تریبون خود منتشر کنند این هماهنگی به تاثیرگذاری بیشتر کمک می‌کند.

رسانه باید از ظرفیت‌های بصری استفاده کند

مدیر خبرگزاری بسیج گفت: رسانه برای تاثیرگذاری بیشتر نیازمند آن است که از ظرفیت‌ها به درستی استفاده کند یکی از این ظرفیت‌ها فضاهای بصری شهرها و روستاها است که در معرض دید مخاطب قرار دارد.

«محمد حسین‌خانی» با تاکید بر این نکته که تمام احزاب، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان یک هدف دارند، بیان کرد: فضا باید به سمتی هدایت شود که تفکرها و سلیقه‌های مختلف باوجود تفاوت‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: از زمان باقی مانده تا انتخابات باید رسانه‌ها هماهنگ شوند و در مواردی نیاز است عملکردهای مثبت نمایندگان نیز مطرح شود چرا که در بسیاری از موارد مردم از اقدامات انجام شده اطلاعی ندارند.

رسانه‌ چه راهکاری برای جلب مشارکت در انتخابات و تقویت اعتماد عمومی دارد

رسانه برخی مواقع کوتاهی داشته است

سردبیر خبرگزاری فارس استان مرکزی نیز با بیان این نکته که شاید در برخی از مواقع خود رسانه‌ها کوتاهی‌هایی داشته‌اند، گفت: یکی از این موارد، کاهش اعتماد مردم به ادعا و شعارهای نامزدهای انتخاباتی است که در این زمینه شاید رسانه می‌توانست نقش محوری‌تر و پررنگ‌تری داشته باشد.

«ریحانه جلالی» بیان کرد: به چالش کشیدن مسئولین، بررسی ادعای نامزدهای انتخاباتی و معرفی نماینده اصلح باتوجه به شرح وظایف واقعی می‌توانست مردم را در انتخاب فردی شایسته در دوره‌های مختلف یاری دهد که این خود اعتماد اجتماعی به رسانه را تقویت می‌کرد.

وی تاکید کرد: رسانه نیاز است کوتاهی خود را جبران و شناخت دقیق را به مردم القا کند تا انتخاب درست داشته باشند و نامزدهای انتخابات نیز نتوانند وعده‌های غیر ممکن ارائه و مردم را ناامید کنند.

سردبیر خبرگزاری فارس عنوان کرد: شاید اگر حضور کم باشد اما همان افراد کم با اطلاعات صحیح فرد مناسب را انتخاب کنند و نماینده منتخب عملکرد مطلوبی داشته باشد این چرخه، خود سطح اعتماد اجتماعی را ارتقاء دهد و شاهد حرکت خودجوش جامعه به سمت مشارکت بیشتر در دوره‌های بعدی انتخابات باشیم.

رسانه‌ چه راهکاری برای جلب مشارکت در انتخابات و تقویت اعتماد عمومی دارد

تاثیر دو وجهی رسانه در انتخابات

رییس خبرگزاری ایرنا استان مرکزی نیز گفت: در بحث رسانه و انتخابات، ۲ وجه اساسی مورد توجه است اول آنکه رسانه در حضور مردم برای انتخابات و نقشی که در این زمینه ایفا می کند که مردم پای صندوق های رای بیایند و بخش دیگر تاثیر در نوع انتخاب مردم است.

«مصطفی مجللی» افزود: یکی از نقش‌های رسانه‌ها این است که افکار عمومی را از لحاظ معیارهای درست و شاخص های مورد نیاز یک کاندید به سمت انتخابات درست جهت دهی کنند، چرا که انتخاب درست به اندازه مشارکت در اصل انتخابات حائز اهمیت است و به نوعی انتخاب درست است که می‌تواند زمینه توسعه پایدار کشور را فراهم کند.

وی ادامه داد: در مجموع نقشی که باید رسانه ها ایفا کنند، این است که افکار عمومی را برای انتخاب درست خود در پای صندوق های رای هدایت کنند.

رئیس خبرگزاری ایرنا استان مرکزی بیان کرد: باید توجه داشت که این یک ضرورت است که رسانه های استان در جهت افزایش مشارکت عمومی مردم در انتخابات تلاش کنند به این دلیل که انتخابات تجلی اراده حاکمیت مردم و اراده واقعی ملت است و در این بین باید از اهرم هایی برای بالا بردن افزایش مشارکت مردم در انتخابات استفاده شود.

دولت‌مردان کارکرد رسانه را تقویت کنند

خبرنگار روزنامه عطریاس با طرح این سوال که چطور ممکن است یک ایرانی باشیم اما نسبت به سرنوشت خود بی اعتنایی کنیم؟ گفت: انتخابات بخشی از سرنوشت تک تک افراد جامعه است و در واقع خودمان راه پیشرفت را مشخص می‌کنیم.

«زهره صادقی» بیان کرد: هرگز نباید فریب دشمن را بخوریم قطعا دشمن یک بازی و موج سواری رسانه‌ای را در پیش گرفته است، اما نسبت به این قضیه هوشیاری وجود دارد و این هوشیاری از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی تاکید کرد: در کنار ماهیت و کار رسانه نیاز است دولتمردان نیز با اهمیت بیشتر به رسانه استفاده بیشتر از کارکرد این پایگاه مهم را فراهم کنند.

خبرنگار روزنامه عطریاس ادامه داد: برای این ارزیابی باید بررسی کرد که تیترهای خبری رسانه‌ها تا چه حد برای دولت‌ها موثر بوده است و رسانه‌ها با گزارش‌هایی که تهیه کرده‌اند تا چه حد در جامعه کوچک اطراف خود تاثیرگذار بوده‌اند.

صادقی افزود: در صورتی که به نقش رسانه اهمیت بیشتری داده شود و مردم تاثیرگذاری یک رسانه حتی رسانه محلی را در رفع مشکلات خود مشاهده کنند، رسانه در زمان‌هایی مانند انتخابات می‌تواند بسیار قدرتمندتر عمل کند.

کلام آخر،

آنطور که مشخص است رسانه در مواقع مهم و بزنگاه‌ها مانند انتخابات که به سرنوشت تک‌تک افراد جامعه گره خورده، می‌بایست یک‌صدا شود به این معنا که تفکرهای و جریان‌های سیاسی مختلف و رسانه‌های متعلق به این جریان‌ها در این مواقع باید با یک هدف مشخص هم داستان شوند که فارغ از انتخاب هریک از جریان‌ها، مشارکت اجتماعی به عنوان یکی از ماهیت‌های انتخابات زیر سایه آن شکل بگیرد.

در کنار این یک صدایی نیاز است آسیب‌های رسانه از نظر اعتماد اجتماعی در نگاهی بلندمدت مورد بررسی قرار بگیرد چراکه نقش رسانه هر روز بیش از قبل نیاز به تقویت دارد که برای این منظور باید رسانه‌های مختلف به بیان دیدگاه‌ها پرداخته و با مشارکت دولت‌ها چالش‌ها رفع شود که رسانه نقش خود را پر رنگ‌تر از قبل ایفا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha