بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر فضایی برای کارهای خلاقه است

تهران- ایرنا- عضو هیات انتخاب چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بخش دانشجویی این رویداد را فضایی برای ارائه کارهای خلاقه می‌داند.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، امسال برای نخستین بار، شاهد اجرای آثار دانشجویی در بخشی ویژه خواهد بود.

بنا به رای هیات انتخاب بخش تئاتر دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، متشکل از شهرام احمدزاده، فرزاد معافی غفاری و علی حاج ملاعلی، ۱۸ نمایش منتخب برای حضور در این رویداد معرفی شدند.

محمدرضا حاج‌ملاعلی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، در این‌باره توضیح داد: در این دوره از جشنواره بیش از ۱۲۰ اثر از دانشگاه‌های سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند. با توجه به این موضوع که برای اولین بار است شاهد حضور این بخش در جشنواره فجر هستیم و دانشجویان ذهنیتی نسبت به آن ندارند، به لحاظ آماری تعداد آثار متقاضی قابل قبول است. هرچند معتقدم این بخش نمی‌تواند جایگزین جشنواره تئاتر دانشگاهی شود و این رویداد باید حتما به روال سابق خود بازگشته و احیا شود، چراکه باعث معرفی افراد جوان به تئاتر ایران خواهد شد.

بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر فضایی برای کارهای خلاقه است

برخی از کارهایی که در این بخش به نظاره نشستیم، به نوعی کلیشه سبک‌های نمایشی دهه‌های قبل بودند و این ایراد در کارهای مربوط به شهرستان‌ها بیشتر به چشم می‌آمد

این مدرس دانشگاه درباره کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره فجر گفت: تئاتر دانشجویی، باید محلی برای ارائه آثار آوانگارد و پیشرو باشد. بخش دانشجویی جشنواره هم فضایی مناسب برای ارائه کارهای خلاقه است. ولی برخی از کارهایی که در این بخش به نظاره نشستیم، به نوعی کلیشه سبک‌های نمایشی دهه‌های قبل بودند و این ایراد در کارهای مربوط به شهرستان‌ها بیشتر به چشم می‌آمد. کارهای جهانی بسیاری این روزها به سهولت قابل مشاهده هستند و برای من جای سوال است که چرا دانشجویان آن‌ها را تماشا نمی‌کنند و با سبک‌های تئاتری آشنا نیستند.

او درباره افزوده شدن بخش تئاتر دانشجویی به جشنواره تئاتر فجر گفت: این بخش همچون افزونه‌ای در جشنواره فجر حاضر است و در هر صورت و با هر کیفیتی، بخشی جنبی محسوب می‌شود. در حالی که تئاتر دانشجویی، خودش دارای هویت مستقل قابل توجهی است، به همین دلیل زمانی که تنها ذیل جشنواره فجر قرار می‌گیرد، به آن جفا می‌شود. ولی از سوی دیگر، دانشجویان تئاتر باید در فضاهای حرفه‌ای شاهد کارهای حرفه‌ای بوده و محیط دیگری نیز برای ارائه کارهای خلاقه خود داشته باشند. برای همین، وجود بخش دانشجویی در جشنواره تئاتر فجر را اتفاقی مثبت می‌دانم.

بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر فضایی برای کارهای خلاقه است

حاج ملاعلی گفت: امیدوارم اتفاق‌های بسیار خوبی را در این جشنواره شاهد باشیم و دانشجویان با نشاط در این رویداد حاضر شوند و آثار یکدیگر را به تماشا بنشینند. من معتقدم دیدن کارهای یکدیگر، بستری آموزشی برای دانشجویان به شمار می‌آید و سبب ایده گرفتن و کاهش خطا در آثار می‌شود. تنفس در فضای جشنواره، تنفس در فضای آیین است و خوب است که افراد خود را در چنین موقعیتی قرار دهند. ما نیز در سال‌های گذشته در صف‌های جشنواره حضور داشتیم و به نظاره آثار مختلف می‌نشستیم و فارغ از کیفیت نمایش‌ها، برخورد آیینی با مقوله جشنواره می‌تواند باعث اتفاق‌های مثبتی شود.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha