بازتاب سفر جایشنکار به تهران در رسانه‌های هندی/ تسریع در توسعه بندر چابهار

تهران- ایرنا- رسانه‌های هندی با بازتاب گسترده سفر «سوبرامانیام جایشنکار» وزیر امور خارجه این کشور به تهران، نوشتند که این سفر نشان دهنده آغاز دور جدیدی از همکاری‌های دو جانبه است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، سوبرامانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه هند که برای سفری دو روزه به تهران سفر کرده بود، با سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، دیدار و گفت وگو کرد.

«اهمیت نگاه مشترک دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم و جرائم سازمان یافته»، «لزوم همکاری برای استقرار ثبات و امنیت در افغانستان»، «تقویت تجارت فیمابین به‌ویژه از طریق ارزهای ملی» و «تاکید بر حفظ امنیت کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی» از محورهای سخنان رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران در دیدار با وزیر امور خارجه هند بود.

بازتاب سفر جایشنکار به تهران در رسانه‌های هندی/ تسریع در توسعه بندر چابهار

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند در دیدار خود پیرامون طیف گسترده‌ای از آخرین تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای، بررسی مناسبات روبه‌رشد دوجانبه و چندجانبه در سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس، وضعیت ارتباطات راهبردی، توسعه بندر چابهار و اهمیت مسیر ترانزیتی شمال-جنوب، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

همچنین دو طرف ضمن تاکید بر وجود اراده سیاسی قوی خود برای بسط همکاری های فرهنگی و گردشگری، علمی و دانشگاهی، صنعتی و تجاری در خصوص رفع موانع موجود بر سر راه گسترش ارتباطات اقتصادی، تجاری، انرژی و کشاورزی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند گفت‌وگو کردند.

در مذاکره بین وزیر راه و شهر سازی ایران با وزیر امور خارجه هند نیز توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار انجام شد.

وزیر امور خارجه هند در دیدار با علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز بر گسترش روابط دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید کرد.

چابهار؛ نقطه اتصال ایران و هند

سفر وزیر امور خارجه هند به ایران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های هندی داشت، رسانه‌ها به طور ویژه همکاری ایران و هند در چابهار و از سرگیری پروژه ها را در اولویت قرار دادند.

روزنامه هندوستان تایمز در گزارشی با تیتیر «جایشنکار و رئیسی رئیس جمهوری ایران درباره سرعت بخشیدن به توافقات ایران و هند برای جبران تاخیرها گفت‌وگو کردند»، نوشت: وزیر امور خارجه هند و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مورد تسریع اجرای توافقات ایران و هند از جمله طرح توسعه بندر چابهار و جبران بیشتر تاخیرها گفت‌وگو کردند.

به گزارش تارنمای رسمی ریاست جمهوری ایران، وزیر امور خارجه جایشنکار در این دیدار برای انعقاد قرارداد همکاری جامع و بلندمدت با ایران ابراز علاقه کرد.

محورهای اصلی بحث شامل اهمیت دیدگاه مشترک دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته، ضرورت همکاری برای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان؛ تقویت تجارت بین المللی به ویژه از طریق ارزهای ملی و تاکید بر حفظ امنیت کشتیرانی در آبهای بین المللی، بود.

وزیر امور خارجه هند از رئیس جمهور ایران به دلیل توسعه روابط با کشورهای منطقه و ایجاد تحولی چشمگیر در روابط با هند تشکر کرد.

بازتاب سفر جایشنکار به تهران در رسانه‌های هندی/ تسریع در توسعه بندر چابهار

شبکه خبری چند زبانه ایندین اکسپرس نیز در گزارشی با عنوان «گفت‌وگوهای جایشنکار در ایران، از چابهار تا حملات دریای سرخ» نوشت: جایشنکار در بخشی از سفر دو روزه خود به ایران، با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی دیدار کرد و ضمن ابلاغ سلام نارندرا مودی، نخست وزیر هند، از رئیسی در زمینه «توسعه بیشتر روابط بین دو ملت» راهنمایی خواست.

جایشنکار در این دیدار گفت: حملات به کشتی‌ها در مجاورت هند موضوعی «به شدت نگران کننده» برای جامعه بین‌المللی است و چنین تهدیدهایی ارتباط مستقیمی بر منافع اقتصادی و تجارت انرژی هند دارد.

وی تأکید کرد: این «وضعیت پرخطر» به نفع هیچ طرف نیست.

جایشنکار در تهران ضمن تکرار «موضع سازش ناپذیر هند در برابر تروریسم در همه اشکال و مصادیق آن» ، از «وضعیت عمیقا نگران کننده غزه» با امیرعبداللهیان صحبت کرد.

جایشنکار روز دوشنبه با دیدار با بذرپاش تعاملات خود را در ایران آغاز کرد و پس از آن دو طرف به توافق نهایی برای توسعه بندر چابهار در جنوب شرق ایران دست یافتند.

شبکه خبری ایندیا تودی نیز در گزارشی با تیتر «سفر جایشنکار به ایران و امضای توافقنامه توسعه بندر چابهار» نوشت: وزیر امور خارجه کشور هند با وزیر راه و شهرسازی ایران دیدار و درباره ایجاد چارچوب همکاری بلندمدت در بندر چابهار گفت‌وگو کرد.

هند و ایران روز دوشنبه توافقنامه توسعه بیشتر بندر چابهار امضا کردند.

این رسانه هندی نوشت: بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان در سواحل جنوبی ایران قرار دارد، به طور مشترک توسط هند و ایران برای تقویت ارتباطات و روابط تجاری توسعه می یابد.

هند برای تقویت تجارت منطقه ای، به ویژه برای اتصال به افغانستان، پروژه توسعه این بندر را از سر گرفته است.

جایشنکار در کنفرانس تاشکند در سال ۲۰۲۱، بندر چابهار را به عنوان یک «هاب ترانزیت کلیدی در منطقه» پیش بینی کرده بود. این بندر همچنین به عنوان یک هاب کلیدی برای پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) در نظر گرفته می شود.

این رسانه افزود: سفر جایشنکار به تهران در حالی انجام می شود که نگرانی های جهانی فزاینده در مورد حمله نیروهای یمنی به کشتی های تجاری در دریای سرخ در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس وجود دارد و آمریکا و انگلیس مواضع نیروهای یمن را هدف حملات هوایی قرار دادند.

هند از نزدیک وضعیت در حال وقوع در دریای سرخ را زیر نظر دارد.

بریکس؛ محل جدید همکاری تهران- دهلی‌نو

آخرین دیدارها میان سران ایران و هند به شهریور ماه و دیدار آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حاشیه پانزدهمین نشست گروه بریکس و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، باز می گردد. در این گفت و گو توافق شد دو کشور روابط خود را توسعه دهند و همکاری‌های به تعویق افتاده به ویژه درباره چابهار از سر گرفته شود.

بازتاب سفر جایشنکار به تهران در رسانه‌های هندی/ تسریع در توسعه بندر چابهار

هجدهمین دور رایزنی‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند نیز در آذر سال جاری میان دو کشور به ریاست وینای موهان کواترا، قائم مقام وزارت امور خارجه هند و علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در تهران برگزار شد.

پیش از آن نیز علی باقری کنی، در آذر سال ۱۴۰۱ برای رایزنی درباره موضوعات گوناگون به دهلی نو، پایتخت هند سفر کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خرداد ۱۴۰۱ نیز به منظور دیدار و رایزنی با مقامات بلند پایه هند، به هند سفر کرد. در این سفر که بنا به دعوت رسمی سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند صورت پذیرفت، وزیر امور خارجه ایران علاوه بر مذاکره با مقامات عالی‌رتبه هند در دهلی نو، از شهرهای بمبئی و حیدرآباد نیز بازدید و نشست ها و دیدارهایی را نیز با علمای مذهبی، مقامات و شخصیت‌ های محلی و همچنین تجار و ایرانیان مقیم هند در شهرهای دهلی نو ، بمبئی و حیدرآباد برگزار کرد.

بازتاب سفر جایشنکار به تهران در رسانه‌های هندی/ تسریع در توسعه بندر چابهار

سایه تحولات خاورمیانه بر سفر وزیر خارجه هند به تهران

اکنون پس از بیش از ۱۰۰ روز از آغاز جنگ در غزه، منطقه به ثبات و آرامش نیاز دارد و از سوی دیگر، مسیرهای دریایی برای حذف ارتباط تجاری میان آسیا و اروپا باید در امنیت باشند، با توجه به وضعیت ژئوپلیتیک ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان یکی از مهمترین آبراهه‌های جهان که به دریای عمان و سپس اقیانوس می رسد، هند به عنوان یک شبه جزیره نیاز دارد امنیت دریایی را به ویژه در نزدیکی آب ‌های خود در اقیانوس هند تضمین کند.

درباره علت سفر وزیر امور خارجه هند به ایران گمانه‌زنی‌های زیادی انجام شد اما مهمترین آن گفت‌وگو درباره امنیت دریای سرخ و مسأله فلسطین بود، جایشنکار با اشتراک گذاشتن پستی در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: امروز در تهران با ‎وزیر امور خارجه ایران درباره طیف گسترده ای از موضوعات گفتگو کردم.

وی افزود: گفت‌وگوی دوجانبه ما بر چارچوب بلندمدت مشارکت هند در بندر چابهار و پروژه مواصلاتی کریدور شمال-جنوب متمرکز بود. همچنین در مورد تهدیدات کشتیرانی دریایی در منطقه صحبت کردیم، مهم است که به سرعت به این موضوع رسیدگی شود. از دیگر موضوعات در دستور کار، وضعیت غزه، افغانستان، اوکراین و همکاری در بریکس بود.

حسین امیرعبداللهیان نیز در خصوص دیدار و گفت‌وگو با همتای هندی خود نوشت: امروز در تهران میزبان آقای سوبرامانیام جایشانکار ⁦⁩وزیرامورخارجه هند بودم و در خصوص آخرین تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای، به‌ویژه نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: در ادامه ضمن بررسی مناسبات روبه‌رشد دوجانبه و چندجانبه در سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس، وضعیت اتصالات راهبردی، توسعه بندر چابهار و اهمیت مسیر ترانزیتی شمال-جنوب، مورد توجه طرفین قرار گرفت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: همچنین بر اهمیت تامین امنیت در آبراه‌های بین‌المللی نزد جمهوری اسلامی ایران تاکید کردم و تداوم حمایت کاخ‌ سفید از جنایات جنگی صهیونیست‌ها را زمینه‌ساز تسری ناامنی در کل منطقه دانستم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha