ایران و پاکستان نیازمند همکاری‌های بیشتر حوزه مواد مخدر

تهران - ایرنا - رشد افسارگسیخته تولید مخدرهای صنعتی و کشت مخدرهای سنتی در افغانستان و سهم ۸۰ درصدی مرزهای مشترک ایران و پاکستان در کشف مواد مخدر، ضرورت همکاری تهران و اسلام آباد را در حوزه مبارزه با مواد افیونی دوچندان کرده است.

به گزارش ایرنا، همسایگی با افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی در جهان، یکی از مشکلات اصلی ایران و همچنین پاکستان در حوزه مبارزه با مواد مخدر به شمار می رود زیرا افغانستان بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند.

البته این تمام داستان نیست زیرا طی ۲ دهه اشغال غربی‌ها، افغانستان به محیط امنی برای تولید مخدر صنعتی تبدیل شد تا اینکه امروز به عنوان قطب مواد مخدر صنعتی نیز محسوب می شود.

ورود تجهیزات و مواد اولیه تولید مخدر صنعتی به افغانستان نیز سایه نظارت غرب و بخصوص آمریکا در مبارزه با مخدر عملاً این کشور را به مامن تولید، توسعه و صادرات مواد مخدر صنعتی تبدیل کرده است.

حتی با تغییر حاکمیت افغانستان و بازگشت طالبان به این کشور، در ۲ سال گذشته هیچ علائمی از کاهش تولید انواع مخدرها در این کشور وجود ندارد و حتی شاهد روند روبه رشد مخدر هستیم.

پیشترنیز قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد وعده های طالبان جهت کاهش تولید مخدرها گفته بود، ادعای حاکمیت مستقر در افغانستان برای کاهش تولید مواد مخدر در حد شعار بوده و در همین حد باقی مانده است.

ایران و پاکستان نیازمند همکاری‌های بیشتر حوزه مواد مخدر

جمهوری اسلامی ایران تا به امروز بیش از چهار هزار شهید و ۱۲ هزار مجروح در راه مقابله و مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده و مانع از از آن شده که سوداگران مرگ با استفاده از خاک کشورمان نسبت به ترانزیت بین المللی این مواد افیونی بخصوص به اروپا اقدام کنند اما با این وجود، نهادهای بین‌المللی و غربی ها همواره به دلیل سیاسی کاری و به بهانه تحریم‌ها سالهاست که از کمترین حمایت مالی و تجهیزاتی به ایران مضایقه می‌کنند.

گذشته از این با وجود تولید مواد مخدر در خاک افغانستان، بیشترین مخدر از طریق مرزهای پاکستان به ایران قاچاق می‌شود به طوری که به تازگی جانشین فرمانده کل انتظامی اعلام کرد که بیش از ۷۰ درصد مخدر کشف شده در نیمه نخست امسال در مرزهای مشترک با کشور پاکستان بوده است.

البته پیشتر نیز مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته بودند حدود ۸۰ درصد مخدر وارد شده به ایران از مرز پاکستان است.

ششم دی ماه امسال ژنرال محمد انیق الرحمان ملک فرمانده نیروی مبارزه با مواد مخدر پاکستان سفری به تهران داشت؛ وی در دیدارهای خود با فرماندهان فراجا تاکید داشت که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) از هر دو کشور به عنوان کشورهای خط مقدم مقابله با مواد مخدر بیشتر حمایت و پشتیبانی شود، ضمن اینکه ایران و پاکستان نیز باید در مجامع بین المللی، مواضع یکسان داشته باشند.

فرمانده نیروی مبارزه با مواد مخدر پاکستان نیز در دیدارهای خود نگرانی کشورش را تولید افسار گسیخته مواد مخدر صنعتی متامفتامین(شیشه) در افغانستان اعلام کرد و این نکته را بیان داشت که موضوع کاهش کشت خشخاش در افغانستان فقط در سال ۲۰۲۳ میلادی و بر اساس اعلام یک موسسه انگلیسی بوده است اما نظارت میدانی برای ارزیابی این موضوع توسط سازمان ملل انجام نشده است؛ ضمن اینکه تولیدات انبوه تریاک در سال‌های گذشته در انبارهای افغانستان موجود است که انتظار می‌رود روانه بازار شود.

وی بر آمادگی نیروی مبارزه با مواد مخدر پاکستان برای همکاری با پلیس مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای انتقال تجربه وجود دارد که امیدواریم بتوانیم از آن به نحو مطلوب استفاده کنیم.

به تناسب بیشتر شهدای ما در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در استان‌های هم مرز با کشور پاکستان است که به اعتقاد بسیاری از مسئولان نظامی و ستادی افزایش همکاری کشور پاکستان در برخورد با عناصر و عوامل قاچاق مخدر در مبادی مرزی ضروری است.

در همین ارتباط اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا به نقش پاکستان در مقابله با ورود مواد مخدر به کشور اشاره کرد و افزود: جلسات مکرری با طرف پاکستانی به طور دوجانبه و در سطح چند جانبه بین المللی داشتیم که در حوزه تفاهم‌نامه‌ها، هم‌افزایی و نزدیکی نگاه طرفین سازنده بود.

به گفته او، طرف پاکستانی متعهد شدند که اقداماتشان در مرز را تقویت کنند که این اقدام انجام شد و بخشی از انسداد مرز را در سال جاری شاهد بودیم؛ علاوه بر این استحکامات مرزی نیز از طرف پاکستان در حال تقویت و توسعه است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: هدف گذاری‌هایی برای کوتاه مدت و میان مدت در جهت کاهش قاچاق مواد مخدر تعیین شد اما این هدف گذاری ها باید به صورت مستمر و در بلند مدت دنبال شود.

مومنی تاکید کرد: با وجود اینکه کارهای خوبی انجام شده اما ما به طرف پاکستانی اعلام کردیم که این مسئله کافی نیست و باید پاکستان در این حوزه ورود جدی تری داشته باشد.

وی مرز ایران و پاکستان را مرز دوستی عنوان کرد و با اشاره به تشابهات و ارتباطات فرهنگی و ریشه تاریخی دو کشور گفت: اما باید تلاش طرف مقابل متناسب با حجم مخدری که از مرزهای این کشور وارد ایران می شود گسترش یابد.

همکاری ایران و پاکستان در حوزه مبارزه با موادمخدر نیازمند هم‌افزایی

سردار ایرج کاکاوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا نیز درباره همکاری ایران و پاکستان در زمینه برخورد با قاچاقچیان موادمخدر به خبرنگار ایرنا گفت: دو کشور با یکدیگر همکاری عمیقی دارند و هیچ رویدادی نمی تواند مانع این همکاری ها شود.

وی سطح همکاری های دو کشور در حوزه مبارزه با موادمخدر را بالاترین سطح اطلاعاتی و عملیاتی توصیف کرد و اظهار داشت: رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پاکستان به تازگی سفری به ایران داشت و خوشبختانه تفاهمنامه‌های دوجانبه‌ای در این حوزه به امضای طرفین رسید.

به گفته سردار کاکاوند، در موضوع مبارزه با مواد مخدر اراده هر دو طرف بر مبارزه بی وقفه و مستمر است و این اراده تاکنون از هیچ طرفی سست نشده و به نظر می‌رسد هیچ رویدادی نمی تواند مانع از این هدف شود.

پاکستان در جنوب شرقی ایران ۹۰۹ کیلومتر مرز مشترک با کشورمان دارد؛ این خط مرزی با استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به ایران متصل است. همچنین طبق گزارشات رسمی بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد مخدری که از مبدا افغانستان به ایران قاچاق می شود، از طرق خطوط مرزی پاکستان وارد کشور ما می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha