۲۷ دی ۱۴۰۲، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85356857
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰۰ هکتار از مراتع جاجرم خراسان شمالی بذرپاشی شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جاجرم گفت: ۳۰۰ هکتار از مراتع این شهرستان از ابتدای سالجاری تاکنون در قالب برگزاری پویش های مردمی و با مشارکت بهره برداران بذرپاشی شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، عباس پزشک روز چهارشنبه در این خصوص اظهار کرد: برگزاری پویش بذرپاشی گیاهان مرتعی در منطقه"بردبلند" این شهرستان با گونه‌های بومی درمنه، اشنان و تاغ بذرپاشی شد.

وی تصریح کرد: این اقدام برای اصلاح و احیای مراتع، افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه، حفاظت آب و خاک، وارد کردن گونه های خوش خوراک به مراتع، جلوگیری از فرسایش و افزایش نفوذپذیری خاک و کاهش رواناب در مرتع از جمله اهداف عملیات بذرپاشی و بذرکاری است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جاجرم استفاده از گونه‌های با ارزش بومی و تأمین بذر آن از پایه‌های محلی را موجب کاهش هزینه‌های اجرا دانست و ادامه داد: مدیریت احیای مراتع، نگهداری و حفاظت از مراتع نیز توسط بهره برداران انجام می شود و اداره منابع طبیعی بذر در اختیار آنان قرار می دهد.

وی با بیان اینکه مشارکت‌های مردمی بهره‌برداران از مهم‌ترین راه‌های حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی است، بیان کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تلاش دارد با ایجاد شبکه‌های مردمی دوستداران طبیعت، آموزش و اطلاع رسانی را در راستای حفظ و صیانت از این منابع خدادادی ارزشمند را نهادینه کند که در این راستا پویش هایی نیز تاکنون برگزار کرده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی با مساحت سه هزار و ۶۵۴ کیلومتر دارای سه شهر جاجرم، سنخواست و شوقان، سه بخش، پنج دهستان و ۵۵ آبادی است.

از ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است و بر اساس نظر دست اندرکاران این حوزه؛ مرتع بیشترین گستره این خطه را تشکیل می دهد و بیش از هر حوزه ای در معرض تخریب قرار دارد.

در این میان از وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مراتع استان؛ ۴۸.۷ درصد مراتع فقیر، ۴۳.۸ درصد متوسط و وسعت مراتع خوب ما فقط هفت و نیم درصد است و در واقع گستره مراتع فقیر خراسان شمالی بیش از مراتع غنی است.

جنگل های استان خراسان شمالی در گستره چهار میلیون و ۳۴۵ هزار هکتار جزو جنگل های حفاظتی کشور محسوب می شود و برداشت چوب صنعتی از سطح این جنگل ها صورت نمی پذیرد.

۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان جزو ناحیه رویشی هیرکانی و الباقی جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی محسوب می شود که گونه های ارس، افرا کرکو، زالزالک، ولیکن و بلوط را در خود دارد.

کارشناساسان بر این باورند که اگر بخواهیم این وضعیت را جبران و از خسارات تغییرات اقلیمی جلوگیری کنیم باید تدابیری همچون احیای جنگل‌ها، بیان زدایی و اجرای طرح های آبخیزداری اندیشیده شود.

طرح هایی که موجب مدیریت منابع آبی، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش سیل خیزی از نتایج اجرای آن است و خوشبختانه از نگاه دولت سیزدهم دور نمانده و تاکنون گام های امید آفرینی برای حفظ و احیای منابع طبیعی خراسان شمالی برداشته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha