۲۷ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۳۷
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85357295
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

سخنگوی وزارت خارجه روسیه: توافقنامه مسکو-تهران در مرحله نهایی قرار دارد

مسکو- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: آماده سازی توافقنامه جامع روسیه و ایران در مرحله نهایی قرار دارد و قرار است در نشست روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.

اعلام ماریا زاخارووا در نشست خبری روز چهارشنبه خود پس از آن صورت گرفت که وزیران امور خارجه و دفاع روسیه در تماس های تلفنی جداگانه روز دوشنبه با همتایان ایرانی خود تأیید کردند که موضوع احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی در توافقنامه جامع روسیه و ایران قید می شود.

پیش از این، وزارت امور خارجه روسیه در گزارشی از تماس تلفنی روز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ وزیران امورخارجه روسیه و ایران نوشت: تعهد متقابل طرفین به اصول اساسی روابط دو کشور از جمله احترام بی‌قید و شرط به حاکمیت، تمامیت ارضی و سایر اصول منشور سازمان ملل متحد در توافقنامه جامع دو کشور قید می‌شود.
وزیر دفاع روسیه نیز در همان روز در گفت وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود، بر پایبندی کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران تاکید و خاطرنشان کرد که این موضوع در معاهده‌ای که بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه به امضا خواهد رسید صراحتا ذکر خواهد شد.
پیش‌تر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با اشاره به فرایند تهیه و بررسی نسخه جدید توافقنامه جامع دو کشور به خبرنگار ایرنا گفته بود: این توافقنامه پس از نهایی شدن به تأیید مجالس دو کشور می رسد و از این رو، برخلاف برخی هیاهوها، موضوع پنهانی در آن نیست.
کاظم جلالی افزود: موافقتنامه کنونی همکاری بلندمدت بین ایران و روسیه در سال ۱۳۸۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که این توافقنامه ۲۰ ساله بود ولی سازوکار تمدید در آن وجود داشت.
وی ادامه داد: در این سازوکار آمده است که اگر کشورها یک سال قبل از پایان توافقنامه، ملاحظه ای در خصوص آن نداشتند، توافقنامه به صورت خودکار به مدت پنج سال تمدید می شود؛ بدین ترتیب، تفاهم نامه کنونی به صورت خودکار تا سال ۱۴۰۵ تمدید شده است.
سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: با این وجود، طرفین بر این اعتقاد هستند که با توجه به تحولات عرصه بین المللی، آنچه که در توافقنامه قبلی آمده است، در سطح مناسبات کنونی و بروز نیست؛ از این رو، در سطح عالی رهبران دو کشور توافق شد که این توافقنامه را بروز کنیم.
جلالی گفت: در صورت توافق، توافقنامه به امضای وزرای امور خارجه دو کشور می رسد و در مرحله نهایی برای بررسی و تصویب به مجالس دو کشور می رود.
وی اظهار داشت: توافقنامه جدید ایران و روسیه، توافقنامه جامعی در حوزه های مختلف همکاری ها از جمله در حوزه های سیاسی، منطقه ای، بین المللی، اقتصادی،‌امنیتی، اطلاعاتی، سایبری، دفاعی و دیگر حوزه ها است.

واکنش به توافقنامه انگلیس و اوکراین
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از نشست خبری روز چهارشنبه خود گفت: توافقنامه بین انگلیس و اوکراین در مورد ضمانت‌های امنیتی، مجموعه‌ای از وعده‌های بدون پشتوانه قانونی است.
به گزارش رسانه های روسیه، وی ادامه داد: لندن، از طریق توافقنامه امنیتی با کی‌یف، تلاش می‌کند تا توجه ویژه متحدان ناتو به رخدادهای اوکراین حفظ شود.
زاخارووا گفت: توافق امنیتی بین بریتانیا و اوکراین حاکی از آن است که کی یف اجازه خروج از درگیری از طریق مذاکره را نخواهد داشت.
وی در پاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار داشت: موافقت لهستان برای استقرار نیروهای آلمانی در خاک این کشور بدون واکنش مسکو نخواهد ماند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این نشست خبری با اشاره به تحولات اخیر منطقه نیز گفت: روسیه اوضاع در مناطق عراق و سوریه را به دقت دنبال می کند.
وی ادامه داد: انجام هرگونه عملیات ضدتروریستی در این کشورها باید در هماهنگی با دولت های آنها صورت گیرد.
زاخارووا در ادامه این نشست گفت: سرگی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور در نشست های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت خاورمیانه و اوکراین که ۲۲ تا ۲۴ ژانویه (دوم تا چهارم بهمن ۱۴۰۲) در نیویورک برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.
وی گفت: شرکت لاوروف در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین فرصتی برای انتقال موضع فدراسیون روسیه در مورد حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک خواهد بود.
زاخارووا همچنین درپاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار داشت: مسکو اطلاعات رسمی در مورد گلوله باران نفتکشی که ادعا می شود نفت روسیه را در خلیج عدن حمل می کرد ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha