هشدارهایی که بغداد نادیده گرفت

تهران- ایرنا- ایران بارها نسبت به عدم اجرای توافقنامه امنیتی تهران و بغداد و تحرکات جاسوسان رژیم صهیونیستی در شمال عراق علیه کشورمان هشدار داده و صراحتا مقامات عراقی را از مشروعیت هر گونه پاسخ پیشگیرانه و همچنین اقدام تلافی‌جویانه آگاه کرده بود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا؛ حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران در بامداد روز سه‌شنبه به سومین مقر مستحکم موساد در منطقه که در اربیل عراق فعالیت می‌کرد، با واکنش دولت عراق همراه بود. بغداد اقدام ایران را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور معرفی کرد و ضمن فراخواندن سفیر خود از تهران به سازمان ملل متحد و شورای امنیت شکایت کرد.

شواهد نشان می‌دهد ایران بارها نسبت به عدم اجرای توافقنامه امنیتی تهران و بغداد و تحرکات جاسوسان رژیم صهیونیستی در شمال عراق علیه ایران هشدار داده و صراحتا مقامات عراقی را از مشروعیت هر گونه پاسخ پیشگیرانه و همچنین اقدام تلافی‌جویانه آگاه کرده بود.

در آخرین مورد چند روز قبل در نشست کمیته امنیتی ایران و عراق، تهران به طور رسمی مراتب نارضایتی خود را به قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی این کشور اعلام کرد. ایران به مانند گذشته هشدار داده بود، عدم اجرای کامل این توافق امنیتی منجر به پاسخ و واکنش قانونی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

مشاور امنیت ملی عراق بارها این مهم را از مقامات ایران از جمله دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان شنیده بود که انتظار ایران آن است که دولت عراق در چارچوب این توافقنامه، هرچه سریع‌تر ضمن پایان دادن به حضور عناصر ضدانقلاب در این کشور، امنیت مرزهای این کشور با ایران را تضمین کند.

هشدارهایی که بغداد نادیده گرفت

پیش از این نیز، سرلشگر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان در دیدار با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، خواستار تکمیل فرآیند خلع سلاح‌ گروه‌های مسلح ضدانقلاب در اقلیم شمال عراق و پیگیری مجدانه آن توسط بغداد شده بود.

سرلشگر باقری چهل روز قبل از عملیات اخیر سپاه پاسداران، در دیدار با وزیر کشور عراق صراحتا اعلام کرده بود: هنوز شواهد و نگرانی‌هایی از حضور برخی عناصر تروریست در مرزها وجود دارد و انتظار می‌رود دولت عراق تا خلع سلاح کامل این گروهک‌ها به اقدامات خود ادامه دهد.

هشدارهایی که بغداد نادیده گرفت

اسناد هشدارهای ایران در این خصوص به صورت مکتوب و شفاهی موجود است و می‌تواند در اختیار طرف عراقی و نهادهای بین المللی قرار بگیرد. همچنان‌که بارها اسناد مربوط به تحرکات تجزیه‌طلبان، جاسوسان رژیم صهیونیستی و مرتبطان با آنها به بغداد ارائه شده است.

به گزارش ایرنا؛ مهم ترین مفاد توافق امنیتی ایران و عراق که ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ به امضای علی شمخانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق با حضور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق رسید، پایان حضور تروریست ها و عوامل ضد انقلاب در منطقه اقلیم کردستان بود.

متن توافقنامه امنیتی ایران و عراق تاکنون منتشر نشده است، اما طبق اعلان باسم العوادی سخنگوی دولت عراق، تهران و بغداد توافق‌نامه‌ای درباره جلوگیری از تردد تروریست های کُرد از عراق به ایران، تحویل دادن افراد تحت تعقیب، خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌های آنان امضا کرده‌اند. از مهم‌ترین این گروه‌ها حزب دموکرات کردستان (حدکا)، حزب کومله و حزب پژاک هستند که شمال استان اربیل و شرق استان سلیمانیه حضور دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha