تابلوی همدلی از کوهستان رندوله تا سلطان یعقوب نقده + فیلم

مهاباد- ایرنا- سقوط بهمن و گرفتار شدن پنج نفر از کوهنوردان در کوهستان «رندوله» شهرستان اشنویه، تابلوی کم‌نظیری از همدلی و همکاری بین مردم و مسوولان این منطقه در عملیات جستجوی ۶ روزه تا آرامستان سلطان یعقوب نقده رقم زد.

به گزارش ایرنا، ماجرا اینجا شروع شد که تیم پنج نفر از کوهنوردان گروه «کاویان» نقده در یک روز غیر استاندارد، برفی و حتی کولاکی برای کوهپیمایی و برف‌نوردی به کوهستان «رندوله» شهرستان اشنویه رفته بودند و در مسیر برگشت و حدود ساعت ۱۲ و نیم ظهر با تشدید برف و کولاک، در پدیده ریزش بهمن گرفتار شدند.

کوهنوردان در آرایشی درست در دامنه کوه و با فاصله در حال پیمایش بودند که کوهستان خشم خود را دوباره نشان داد و هزاران تُن برف انباشت شده به سمت دره بین ۲ کوه «رندوله» و «بابوله» روانه شد و تن کوهنوردان توان بالا آمدن از چندین متر برف و یخ را نداشت.

یکی از اعضای تیم توانست خود را نجات دهد و به هزاران زحمتی که بود، توانست خبر ریزش بهمن و گرفتار شدن یاران کوهنورد خود را اعلام کند و سرانجام پس از آنکه فهمید تلاش های تنهایی وی برای نجات جان یارانش بی نتیجه است، برای نشانه کردن محل ریزش بهمن کوله‌پشتی خود را در همان مسیر قرار داد و به سمت روستای پایین دست کوهستان راه افتاد.

تابلوی همدلی از کوهستان رندوله تا سلطان یعقوب نقده + فیلم

با وجود بارش برف سنگین و کولاک که با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت شروع شده بود، این کوهنورد نجاتگر مسیر سخت تا روستا را به تنهایی پیمود و سرانجام نیروهای مردم به کمک وی و سایر کوهنوردان شتافتند.

در نخستین ساعت عملیات ۲ کوهنورد نجات پیدا کردند و برای مداوای پزشکی به مراکز درمانی اعزام شدند؛ عملیات جستجو تا ساعت یک بامداد همان شب تداوم داشت اما وسعت منطقه از یک طرف و بارش سنگین برف و کولاک شدید کار یافتن کوهنوردان مفقود شده را سخت و سخت تر کرده بود.

تیم های کوهنوردی از دیگر مناطق جنوب آذربایجان‌غربی و کسانی که تجربه حضور در کوهستان های این منطقه را داشتند، به محل اعزام شدند و کار جستجو از سپیده دم صبح آغاز و تا شب ادامه داشت؛ تیم های خسته برای استراحت به سمت روستاهای «زمی»،‌«آلکاوی» و «حیدرآباد» می آمدند و تیم های تازه نفس دوباره کار جستجو را ادامه می دادند.

ارتفاع برف در محدوده جستجوی کوهنوردان مفقودشده بیش از ۱۰ متر بود

فرماندار اشنویه گفت: ارتفاع برف در محدوده جستجوی کوهنوردان مفقودشده در کوهستان «رندوله» این شهرستان بیش از ۱۰ متر بود که همین امر عملیات را مشکل‌تر کرد.

سیدعلی ترابی اظهار کرد: محدوده بستر ریزش بهمنی که باعث مفقود شدن این کوهنوردان شد، بیش از یک هزار مترمربع بود و همین امر کار جستجو را تا حدودی مشکل کرد و یک تیم ۳۰ نفر تخصصی از امداد و نجات، جستجوی کوهنوردان مفقود شده در کوهستان «رندوله» این شهرستان را با دستگاه های پیشرفته شروع کردند.

تابلوی همدلی از کوهستان رندوله تا سلطان یعقوب نقده + فیلم

وی اضافه کرد: در چهارمین روز جستجوی کوهنوردان گرفتار در بهمن کوهستان «رندوله» این شهرستان با استفاده از پهپاد شناسایی دقیق منطقه آغاز شد و تیم ها به دستگاه‌های فلزیاب مجهز شدند.

تیم‌های هلال احمر از تهران برای جستجوی کوهنوردان مفقود به اشنویه اعزام شدند

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: تیم‌های زبده هلال احمر از تهران با تجهیزات پیشرفته برای عملیات جستجوی کوهنوردان مفقود شده در بهمن کوهستان رندوله به اشنویه اعزام شدند.

بابک محمودی اظهار کرد: پس از اعلام گرفتار شدن کوهنوردان در بهمن ارتفاعات این منطقه تیم های از امداد و نجات هلال احمر اشنویه و مرکز استان به همراه تیم های کوهنوردی از شهرستان های مختلف به محل اعزام شدند.

تابلوی همدلی از کوهستان رندوله تا سلطان یعقوب نقده + فیلم

وی اضافه کرد: علاوه بر نیروهای هلال احمر در این منطقه کوهنوردان باسابقه و هیمالیانوردی هم که در شهرهای مختلف از جمله اشنویه، نقده، مهاباد و پیرانشهر حضور دارند، به همراه خودروهای آفرود که در عملیات در شرایط برف و کوهستان تجربه کافی دارند، در این عملیات جستجو شرکت کردند.

وی افزود: شهروندان باید به هشدارهای هواشناسی توجه کنند و موقعی که هواشناسی هشدار قرمز بارش برف را اعلام می کند مردم نیز باید از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

درخواست انسان دوستانه خانواده کوهنوردان مفقود شده از تیم های امداد و نجات

در حالی که در روزهای ابتدای عملیات جستجو، بارش برف و کولاک و ریزش بهمن حفظ جان اعضای تیم های جستجو را تهدید می کرد، اعضای خانواده کوهنوردان مفقود شده با انتشار چندین فیلم کوتاه در فضای مجازی از نیروهای امدادی درخواست کردند قبل از همه چیز مواظب جان خود باشند.

آنان می گفتند که ما راضی نیستم که برای پیدا کردن کوهنوردان گرفتار در بهمن کوهستان «رندوله»، کسان دیگری هم جان خود را از دست دهند.

این گفته های خانواده‌ مفقودان در آن روزها سخت اهمیت ویژه‌ای داشت و کوهنوردان و نیروهای امداد و نجات با روحیه مضاعفی تمام سختی ها را به جان می خریدند و تا سرنخی از کوهنوردان پیدا کنند.

در این روزهای سخت انتظار بسیاری از هنرمندان و شاعران منطقه با اشعار و آوازهای خود که برای کوهنوردان مفقود شده در کوهستان «رندوله» می سرودند، به سنگ صبوری برای خانواده‌ها تبدیل شده بود و در فضای مجازی صدها قطعه شعر و آواز با مضمون های مختلف بازنشر داده می شد.

مفهوم یکی از شعرهای این بود که «ای کوهستان قندیل، به کوه رندوله بگو که مادر سرزمین چشم انتظار است امشب از فرزندانش خوب مواظبت کن».

آواز شعری از شاعر بزرگ «رفیق صابر» با عنوان «به‌تنیا جی‌م مه‌هیلن ئه‌مشه‌و زریان ده‌م‌چی‌نی» (مرا تنها نگذارید امشب باد زریان جسمم را سرد می کند) در این ایام در فضای مجازی بیشتر بازنشر داده می شد.

فضای مجازی و حتی رسانه‌های مختلف این منطقه هر روز بخشی از فعالیت خود را به عملیات جستجو این کوهنوردان اختصاص داده بودند.

بسیاری از خیرین منطقه و اهالی روستاها غذا و وسایل مورد نیاز تیم های جستجو را تامین می کردند و همین امر مایه دلگرمی و اتحاد بیشتر افرادی شده بود که در این ایام به این مناطق آماده بودند.

پیکر کوهنوردان مفقود شده کوهستان «رندوله» اشنویه بالاخره پیدا شد

فرماندار اشنویه روز چهارشنبه گفت که پیکر سه کوهنورد مفقود شده در کوهستان «رندوله» این شهرستان پس از ۶ روز عملیات جستجو پیدا شد.

سیدعلی ترابی اظهار کرد: یک تیم سه نفر تخصصی از امداد و نجات تهران، در ششمین روز عملیات، جستجوی کوهنوردان مفقود شده در کوهستان «رندوله» این شهرستان را با دستگاه های پیشرفته شروع کردند و موفق شدند پیکر بی جان این سه کوهنورد را پیدا کنند.

وی افزود: افزایش دما طی چند روز اخیر در این منطقه احتمال ریزش بهمن دوباره را بیشتر کرده بود و تیم های حاضر در منطقه باید با احتیاط کار جستجو را انجام می دادند.

وی از همراهی و همکاری تیم های کوهنوردی شهرستان های مختلف آذربایجان‌غربی و مردم اشنویه به ویژه اهالی روستاهای «زمی» و «آلکاوی» در طی چند روز عملیات جستجوی کوهنوردان مفقود شده در کوهستان «رندوله» این شهرستان قدردانی کرد.

برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری در آرامستان سلطان یعقوب

سرانجام روز پنجشنبه با حضور پرشور و چشمگیر مردم شهرستان نقده و ورزشکاران جنوب استان به ویژه کوهنوردان، مراسم خاکسپاری این کوهنوردان در آرامستان سلطان یعقوب نقده و در نزدیکی مزار اسطوره کوهنوردی ایران «محمد اوراز» برگزار شد.

هزاران نفر با دف‌نوازی و سردادن صلوات‌های محمدی این کوهنوردان را تا آرامگاه ابدی بدرقه کردند و اصناف نقده نیز هزینه مراسم ختم این کوهنوردان را بر عهده گرفتند.

نکته قابل تامل این حادثه این است که پزشکی قانونی علت فوت این سه کوهنورد را سرمازدگی اعلام کرده و اگر شرایط جوی اجازه می داد و امکانات و تجهیزات لازم به موقع به محل می رسید، احتمال داشت این کوهنوردان کمی زودتر پیدا شوند و سرما بر آنان چیره نشود.

به گزارش ایرنا، روز جمعه هفته گذشته پنج کوهنورد در ارتفاعات کوه «رندوله» اشنویه در بهمن گرفتار و مفقود شدند که تیم‌های جستجو توانستند ۲ نفر از آنان را همان روز پیدا کنند و روز چهارشنبه نیز پیکر سه کوهنورد دیگر شامل «محمد رویان»، «رضا کایشی» و «محسن عزیزی» هم پیدا شد.

تابلوی همدلی از کوهستان رندوله تا سلطان یعقوب نقده + فیلم

منطقه کوهستانی «رندوله» و «بابوله» در پنج کیلومتری غرب شهر اشنویه و نزدیکی مرز ایران با اقلیم کردستان عراق واقع شده است.

اشنویه در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha