دانش‌بنیان‌ها پیشران توسعه همه بخش‌ها در کشور هستند

تهران- ایرنا- دبیرکل انجمن فرهنگ‌سازی و توسعه اقتصاد مقاومتی گفت: دانش‌بنیان‌ها به عنوان یک حوزه کلیدی و تاثیرگذار، پیشران توسعه همه بخش‌ها در کشور هستند.

علی عباسی لرکی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب در یک دهه پیش اشاره کرد و افزود: این سیاست های هوشمندانه در واقع با رویکرد دانش بنیان کردن همه حوزه ها و البته مشارکت مردم نهادها از سوی رهبر معظم انقلاب تعریف و ابلاغ شده است.

وی توجه هرچه بیشتر به حوزه دانش بنیان که شکوفایی اقتصاد مقاومتی را به دنبال خواهد داشت، به دلیل برخورداری و اتصال این حوزه به بخش علم و پژوهش های روز و همچنین پیشران بودن آن برای سایر بخش ها در کشور ضروری دانست.

دانش‌بنیان‌ها پیشران توسعه همه بخش‌ها در کشور هستند

دبیرکل انجمن فرهنگ‌سازی و توسعه اقتصاد مقاومتی ضمن تاکید بر توجه و تقویت هرچه بیشتر فناوران و فعالان حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور یادآور شد: در این صورت می توانیم در آینده نزدیک از بسیاری از منابع و ظرفیت های موجود در کشور از جمله حوزه انرژی، صنعت، معدن، کشاورزی، سلامت و بهداشت به شکل بسیار بهینه و با ارزش افزوده فراوان بهره مند شویم.

عباسی لرکی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از نیازهای وارداتی کشور در حوزه های گوناگون به دست توانمند فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری کشور بومی سازی و حتی برخی محصولات و تجهیزات برنده شده و صادر می شوند، افزود: این مهم که جلوگیری از خروج ارز از کشور را به دنبال داشته از افتخارات حوزه دانش بنیان محسوب می شود.

وی ادامه داد: چراکه هم اکنون با همت و تلاش فعالان عرصه دانش بنیان ظرفیت توسعه بازار صادراتی ایران حداقل به ۱۵ کشور همسایه فراهم شده است و این دستاورد غرور آفرینی است.

دبیرکل انجمن فرهنگ‌سازی و توسعه اقتصاد مقاومتی به فعال شدن هشت کارگروه در این انجمن در حوزه دانش بنیان اشاره کرد و گفت:در هر کارگروه حداقل ۲۰ تا ۳۰ شرکت فناور فعال هستند و محصولات بسیار با ارزشی را در بخش های مختلف به خصوص زنجیره ارزش پتروشیمی، مصرف بهینه انرژی، حوزه آب، مسکن و لوازم خانگی نوآوری و بومی سازی کرده اند.

دانش‌بنیان‌ها پیشران توسعه همه بخش‌ها در کشور هستند

وی که دارای سابقه مدیریتی در حوزه نفت کشور است با بیان اینکه در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نفت از ۱۵۰ مجموعه دانش بنیان به ۵۵۰ شرکت افزایش یافته است، اظهار داشت: در کمتر از دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ محصول راهبردی صنعت نفت کشور به دست فناوران کشور بومی سازی شده است.

دبیرکل انجمن فرهنگ‌سازی و توسعه اقتصاد مقاومتی همچنین یادآور شد: هم اکنون عملیات احیای ۷۰۰ حلقه چاه کم‌بازده نفت در کشور با همکاری فناوران فعال در حوزه دانش بنیان در حال انجام است و در صورت احیای این تعداد چاه با هزینه بسیار پایین ظرفیت تولید نفت کشور افزایش می یابد.

عباسی لرکی در ادامه در خصوص تفاوت خدمات رسانی به حوزه دانش بنیان در دولت سیزدهم در مقایسه با دولت های قبل نیز گفت: در دولت سیزدهم گام های موثری در حمایت از دانش بنیان ها برداشته شده است.

وی، اجرایی سازی قانون جهش تولید دانش بنیان، ارائه تسهیلات بانکی، تشکیل صندوق های حمایتی در بدنه وزارتخانه ها، پارک های علم و فناوری و همچنین خرید بار اول به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان در وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت نفت و تلاش موثر معاونت علمی ریاست جمهوری برای بازاریابی داخلی و خارجی برای محصولات نوآورانه را از جمله این حمایت ها نام برد.

دبیرکل انجمن فرهنگ‌سازی و توسعه اقتصاد مقاومتی افزود: در دولت سیزدهم بخشی از تولیدات و محصولات دانش بنیان ها برای ورود هرچه سریع تر به بازار بصورت پایلوت تست میدانی شد که این جای تشکر و قدردانی دارد.

عباسی با بیان اینکه همچنین در نهاد ریاست جمهوری کارگروهی به ریاست معاون اول دولت برای رفع موانع تولید دانش بنیان ها به شکل تخصصی ایجاد شده است، تاکید کرد: این مهم از اقدامات بسیار مناسب دولت سیزدهم برای شناسایی رفع معضلات و مسائل دانش بنیان ها محسوب می شود.

وی به حضور چندین باره خود به عنوان نماینده کارگروه حوزه انرژی در اقتصاد مقاومتی در این جلسه تصریح کرد: جلسات این کارگره به شکل مرتب با حضور شخص معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با فعالان حوزه دانش بنیان کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha