نخست وزیر کانادا: تصمیم دادگاه لاهه در مورد اسرائیل را دنبال می‌کنیم

تهران-ایرنا- نخست‌وزیر کانادا روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور با دقت در حال بررسی تصمیم دادگاه لاهه درباره شکایت نسل‌کشی علیه اسرائیل است.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از "گلوبال‌اند میل"، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با این حال به موضع این کشور درخصوص این موضوع و یا اینکه کانادا از هرگونه حکم دادگاه لاهه حمایت خواهد کرد، اشاره‌ای نکرد.

ترودو هفته گذشته اعلام کرد که حمایت از دادگاه به معنای حمایت کانادا از پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل درباره نسل کشی نیست.

اما کارشناسان معتقدند که این اظهارات مبهم است و مشخص نیست ترودو استدلال آفریقای جنوبی را رد می‌کند و یا دولت وی از حکم نهایی دادگاه حتی در صورت به رسمیت شناختن نسل‌کشی در غزه, پیروی خواهد کرد.

نخستین جلسه دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری دی ماه درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم اسرائیل در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه امروز برگزار شد و نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده است و نسل کشی و قتل فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از المیادین، جلسه استماع دادگاه لاهه برای بررسی شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل به اتهام کشتار جمعی در غزه امروز برگزار شد. جلسه نخست دادگاه حدود سه ساعت به طول خواهد انجامید و مهلت داده شده به قضات دادگاه بین المللی لاهه بین سه تا ۶ هفته است.

از سوی دیگر، وزارت دادگستری اسرائیل به تکاپو افتاده و مدعی شد که این دادگاه از تل آویو نخواهد خواست که جنگ غزه را متوقف کند. به ادعای مقامات وزارت دادگستری رژیم اسرائیل، این دادگاه فقط از اسرائیل خواهد خواست که اجازه کمک‌های بشردوستانه را به غزه و تشکیل کمیته حقیقت یاب بی‌طرف را بدهد یا به آوارگان اجازه بازگشت به شمال غزه را بدهد.

در همین حال، اتحادیه عرب نیز بر حمایت کامل خود از دادخواست ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در برابر دادگاه بین المللی لاهه به اتهام ارتکاب کشتار جمعی و نقض کنوانسیون منع کشتار جمعی سال ۱۹۴۸ تاکید کرد. همچنین ۲۰۰ کارشناس و پروفسور حقوق بین الملل حمایت کامل خود را از آفریقای جنوبی علیه این رژیم اعلام کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha