ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان پیش‌بینی شد

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی قشم با بیان اینکه ناپایداری وضعیت جوی و دریایی از عصر (پنجشنبه) تا صبح (شنبه) در استان هرمزگان مورد انتظار است، گفت: با وزش باد جنوب غربی - شمال غربی همراه با افزایش ابر، رگبار پراکنده باران، رعد و برق و سرعت لحظه ای باد دریا در خلیج فارس، فراساحل تنگه هرمز و جزایر غربی این استان مواج و متلاطم خواهد شد.

محمد کاملی دیرستانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم اظهار کرد: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی امروز از میزان سرعت باد در نواحی شمالی و شرقی تنگه هرمز و دریای عمان کاسته خواهد شد اما در خلیج فارس، فراساحل تنگه هرمز و جزایرغربی استان، دریا کماکان مواج پیش بینی می شود و این شرایط تا اواخر وقت جمعه ۲۹ دیماه تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این مدت بیشینه سرعت باد در خلیج فارس در محدوده ۵۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به ۲ متر خواهد رسید.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: توصیه می ‌شود شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد دریایی به ویژه در ساعت های بعدازظهر و شب، خودداری کنند و تمهیدات لازم برای آمد و شد ایمن شناورها به ویژه در خلیج فارس و بنادر غربی استان هرمزگان صورت پذیرد.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: براساس پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده نگری دریا روز شنبه به صورت موقت از میزان سرعت بادهای غربی در این نواحی کاسته خواهد شد.

وی گفت: از ساعت های بعدازظهر امروز تا صبح شنبه ۳۰ دیماه، تحت تاثیر فعالیت سامانه ای بارشی، در مناطق شرقی، مرکزی، ارتفاعات شمالی، تنگه هرمز، برخی نقاط غربی و مناطق دریایی استان، افزایش ابر همراه با رگبار پراکنده باران و رعد و برق و افزایش سرعت لحظه ای باد پیش بینی می شود.

رییس اداره هواشناسی قشم اظهار کرد: بنابراین توصیه می شود هرمزگانی ها از رفت و آمد و اسکان در حاشیه رودخانه های فصلی و صعود به ارتفاعات به ویژه در مناطق شرقی استان خودداری کنند.

وی افزود: در این مدت به لحاظ دمایی، تغییرات یک تا سه درجه ای دما پیش بینی می شود.

کاملی دیرستانی بیشینه دما و رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۱۴ درجه و ۷۷ درصد و شهر قشم را ۱۹ و ۷۵ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha