روند تصاعدی هزینه‌های جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- نشریه اکونومیست در گزارشی با اشاره به روند تصاعدی هزینه‌های جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی، نوشت: هزینه این جنگ تنها در ماه دسامبر به چهار میلیارد و پانصد میلیون دلار یا یک درصد تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی رسیده است.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا، روزنامه اکونومیست در این گزارش درباره اثرات جنگ غزه بر اقتصاد (رژیم) اسرائیل، افزود: این درگیری نه تنها اثرات مخرب خود را بر غزه گذاشته است بلکه اثرات سوء و ویران‌کننده خود را تا سال‌های سال بر وضعیت دفاعی و اقتصادی رژیم اسرائیل نیز تحمیل خواهد کرد.

ژنرال‌های اسرائیل سال ۲۰۲۴ را «سال جنگ» می‌نامند. آنها معتقدند که از بین بردن توانایی‌های نظامی حماس ماه‌ها طول خواهد کشید اما اگرچه در حال حاضر اولویت اصلی رژیم صهیونیستی، جنگ در غزه و سرنوشت بیش از ۱۳۰ اسیر اسرائیلی است که هنوز در آنجا نگهداری می‌شوند، اما به طور فزاینده‌ای بدیهی است که این جنگ هزینه گزافی بر اقتصاد این رژیم دارد به طوری که برخی از کارشناسان آثار منفی آن را از آثار منفی رکود اقتصادی به خاطر دوران شیوع ویروس کرونا نیز بیشتر می‌دانند.

نشریه اکونومیست در ادامه گزارش خود نوشت: هزینه گزاف اقتصادی جنگ در غزه نه تنها فقط در ماه دسامبر بالغ بر چهار میلیارد و پانصد میلیون دلار (معادل یک درصد تولید ناخالص داخلی) و همچنین کاهش ۸ درصدی درآمد مالیاتی سال ۲۰۲۳ شده است بلکه اقتصاد (رژیم) اسرائیل ناچار است که حتی تا سال‌های سال بعد از پایان این جنگ نیز هزینه آن را بپردازد.

به گزارش ایرنا، در گزارشی که هفته گذشته از سوی بانک «جی پی مورگان چیس» در همین زمینه منتشر شد، آمده است که حجم اقتصاد (رژیم) اسرائیل به خاطر جنگ غزه در سه ماهه آخر سال جاری (۲۰۲۴)، ۱۱ درصد کوچکتر می‌شود.

ارزیابی‌های این بانک از بدبینانه ترین ارزیابی‌های تحلیلگران وال استریت تاکنون بوده و بر این اساس، بسیاری از سرمایه گذاران به فروش گسترده سهام‌های اسرائیلی خود اقدام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، اقتصاد رژیم صهیونیستی در چهار ماهه سوم سال جاری (۲۰۲۴) تمام سودی را که در طول سال کسب کرده را به خاطر تجاوز به نوار غزه از دست خواهد داد.

آخرین باری که حجم اقتصاد اسرائیل شاهد کوچکتر شدن بود، سال ۲۰۲۰ و پس از شیوع کرونا بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha