۲۹ دی ۱۴۰۲، ۱۹:۱۶
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85359075
T T
۱۰ نفر

برچسب‌ها

کلید رمز موشک اسکندر در خاک بلاروس در دستان لوکاشنکو است

مسکو- ایرنا- رئیس‌جمهوری بلاروس اعلام کرد که فرمانی را در ارتباط سامانه‌های موشکی عملیاتی- تاکتیکی اسکندر دریافتی از روسیه امضا کرده است که بر اساس آن، استفاده از این سامانه‌ها تنها با موافقت وی امکان‌پذیر است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس،‌ الکساندر لوکاشنکو روز جمعه در ویدئویی در کانال تلگرامی نزدیک به سرویس مطبوعاتی رئیس‌جمهوری بلاروس افزود: ما مجموعه‌های موشکی مانند اسکندر که سلاح بسیار خطرناک است را دریافت کردیم و دسترسی به این مجموعه‌ها رمزگذاری شده است.
رئیس جمهوری بلاروس اظهار داشت: من فرمانی را در مورد چگونگی استفاده از این سلاح ها امضا کردم؛ آنها فقط با رضایت رئیس‌جمهور قابل استفاده هستند و در این فرایند، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بلاروس نیز دخالت دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی تاس، لوکاشنکو ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۸ آذر ۱۴۰۱) از برنامه بلاروس برای استقرار سیستم های موشکی اس-۴۰۰ و اسکندر روسی در این کشور خبر داد.
در پایان دسامبر همان سال، وزارت دفاع بلاروس گزارش داد که پرسنل نظامی این کشور که از عملیات مجتمع‌های اسکندر و اس-۴۰۰ پشتیبانی می‌کنند یک دوره آموزشی کامل را در مراکز آموزشی رزمی مشترک روسیه و بلاروس گذرانده‌اند.
بنا بر این گزارش، جمهوری بلاروس دارای انبار موشک برای مجموعه اسکندر است که به این کشور اجازه می دهد هر کاری را انجام دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۵ مارس ۲۰۲۳ ( پنجم فروردین ۱۴۰۲) اعلام کرد که مسکو به درخواست مینسک، تسلیحات هسته ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر خواهد کرد، مشابه آنچه که ایالات متحده مدت هاست در قلمرو متحدان خود انجام داده است.
بر این اساس، مسکو سامانه موشکی اسکندر را که می تواند تسلیحات هسته ای حمل کند به مینسک تحویل داد و به تجهیز مجدد هواپیماهای بلاروسی کمک کرد تا بتوانند از مهمات ویژه استفاده کنند. دانشمندان موشکی و خلبانان بلاروسی آموزش های لازم را در روسیه گذراندند.
در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ (۲۶ خرداد ۱۴۰۲)، پوتین خاطرنشان کرد که اولین کلاهک‌های هسته‌ای روسیه به بلاروس تحویل داده شده است و همه آنها قبل از پایان سال میلادی تحویل خواهد شد. لوکاشنکو نیز در ۲۳ ژوئن (دوم تیر ۱۴۰۲) گفت که بخش قابل توجهی از مهمات برنامه ریزی شده، به جمهوری بلاروس تحویل داده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha