محققان یک موسسه علمی آمریکایی به دستکاری در داده‌ها متهم شدند

تهران- ایرنا- یک کارآگاه تحقیقات علمی مدعی شده است که چهار نفر از محققان ارشد «موسسه سرطان دانا-فاربر» (DFCI) داده‌های مربوط به چندین مقاله علمی را در چند سال گذشته تحریف کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «نیوزمکس»، «شولتو دیوید» با انتشار یک پست در یک بلاگ علمی ادعا کرده که رییس، نایب رییس اجرایی، معاون رییس در امور پزشکی تجربی و همچنین مدیر برنامه مرکز Multiple Myeloma Center در مورد ده‌ها مقاله علمی مرتکب اقدامات خلاف شده اند.

دیوید که دارای مدرک دکترا از دانشگاه نیوکاسل است مدعی شده که در مجموع ۴۱ مقاله علمی این افراد دربردارنده «جعل داده‌» است. دیوید می‌گوید که از ترکیبی از نرم‌افزار تحلیل تصویری هوش مصنوعی «ایمج‌تویین» ImageTwin و بررسی‌های دستی برای پیدا کردن این اشتباهات در مقالات منتشرشده بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ استفاده کرده است.

محققان یک موسسه علمی آمریکایی به دستکاری در داده‌ها متهم شدند

دکتر آیرین ام. گوبریل نایب رییس امور پزشکی تجربی موسسه مزبور گفته که از این اتهامات آگاه است و تصحیحاتی در این زمینه برای نشریات منتشرکننده مقالات مورد مناقشه او ارسال کرده است.

سه نفر دیگر از مقامات این موسسه از پاسخگویی خودداری کرده‌اند اما یک سخنگوی نشریه «آنکولوژی بالینی» گفته که یک نسخه تصحیح شده از یک تصویر مربوط به مقاله‌ای در سال ۲۰۱۱ را از یکی از این افراد دریافت کرده و برای اصلاح این اشتباه اقدام خواهد کرد.

این اتهامات جدید در حالی مطرح شده است که بررسی موشکافانه کارهای تحقیقاتی علمی و دانشگاهی در محافل آموزش عالی تشدید شده است.

به تازگی نیز استادانی از دانشگاه های استنفورد و هاروارد به سرقت علمی متهم شده بودند. «الیزابت ام. بیک» کارشناس حوزه دستکاری در داده‌ها گفت که این اتهامات کاملا درست هستند و حجم این اشتباهات نگران کننده هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha