به گزارش ایرنا، پیاده راه سازی در شهرهای بزرگ از چندسال قبل در دستورکار متولیان و دست اندرکان حوزه مدیریت شهری قرار گرفته و در بعضی از شهرهای کشور از جمله همدان عملیاتی شده است.
کمک به جذب گردشگر، حل گره های ترافیکی مرکز شهر و کاهش آلودگی هوا را می توان از مهم ترین اهداف یا مزایای اجرای پیاده راه ها نام برد، با این حال اجرای چنین طرح هایی سکنه و مالکان مغازه ها و خانه های این خیابان ها را دچار برخی محدودیت ها می کند، به همین دلیل ممکن است برخی از آنان از اجرای چنین طرح هایی ابراز نارضایتی کنند.
طرح پیاده راهسازی در مرکز همدان اگرچه فضای این بخش از شهر را از اسارت دود و دم و صدای عبور و مرور خودروها آزاد کرده اما به اعتقاد برخی شهروندان و اصناف مشکلاتی را نیز با خود به همراه داشته است.
خیلی از کاسبان خیابان های بوعلی و اکباتان و نیز ساکنان کوچههای فرعی آن معتقدند اجرای پیاده راه مزیتی برایشان به همراه نداشته بلکه مشکلاتی را نیز برایشان به همراه داشته است، مغازه داران این خیابان ها بارها به دلیل حضور گسترده دستفروشان و بساط گستران در این مسیر ابراز گلایه و اعتراض کرده اند.
به گفته یکی از مغازه داران این خیابان بوعلی داد و فریادهای مستمر دستفروشان برای جلب توجه مشتری موجب آلودگی صوتی و فضای دلخراش در این پیاده راه ها را بدنبال دارد و اغلب مغازه داران در ساعات غروب با رویت وضعیت نامطلوب ایجاد شده عطای فروش محصولات خود را به لقایش بخشیده و اقدام به تعطیلی مغازهها میکنند، ضمن این که وضعیت یاد شده روی فروش آنان تاثیر منفی گذاشته است.
همچنین برخی از مالکان مغازه های پیاده راه بوعلی معتقدند که بساط فروشان اغلب غیربومی و یا عمده فروش بازار هستند که سودهای خوبی را از دستفروشی به جیب میزنند و موجب کسادی بازار آنها شده اند.
پیاده راه گردش گریز
به گفته مغازه داران پیاده راه بوعلی، اجرای این پیاده راه با آنچه که مسوولان وعده داده بودند، وجه اشتراک نداشته است.
پیشتر گفته شده بود طرح پیاده راهسازی در همدان موجب بهره گیری از ظرفیت گردشگری خیابانهای شهر، تمرکززدایی از هسته مرکزی، افزایش تعاملات اجتماعی، انتقال وسایل حمل و نقل عمومی به پارک سوارها و نظم بخشی به شهر و پس گرفتن معابر از خودروها می شود اما حضور گسترده دستفروشان به معضل جدیدی در این مسیر تبدیل شده است.
تردیدی نیست که آرامش که مهمترین نیاز مرکز شهر همدان بود که با اجرای طرح پیاده راهسازی دنبال شد اما با حضور بیش از ۴۰۰ دستفروش در سطح این پیاده راه تحقق این مهم با چالش روبرو شده است.
شلوغی بیش از حد و نابسامانی این پیاده راه سبب شده تا خانوادهها کمتر رغبت خرید از این مسیر تجاری داشته باشند و فروش مغازه داران نیز تحت تاثیر قرار گیرد.
تبدیل معابر به پارکینگ
ساکنان کوچههای همجوار ۶ خیابان منتهی به میدان امام (ره) همدان نیز با ابراز نارضایتی از شیوع اجرای طرح پیاده راهسازی در این منطقه میگویند: متاسفانه مسوولان اجرایی این طرح توجهی به زیرساختها ندارند.
آنها میگویند کمبود پارکینگ در محدوده این ۶ خیابان باعث شده تا خودروها بدون توجه به حقوق شهروندی، اقدام به پارک در کوچه و معابر فرعی کنند.
کمبود پارکینگ در محدوده این ۶ خیابان باعث شده تا خودروها بدون توجه به حقوق شهروندی، اقدام به پارک در کوچه ها و معابر فرعی کنند.
به گفته آنان، همه روزه کوچههای هسته مرکزی همدان تبدیل به پارکینگ خودروها میشود و پارکینگهای ایجاد شده در خیابانهای اکباتان و بوعلی، جوابگوی حجم گسترده خودروها نیست.
تردد با خودروهای شخصی به مرکز شهر و عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی
متاسفانه در این بین خیلی از شهروندان نیز بدون توجه به توصیهها مبنی بر استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برای مراجعه به میدان مرکزی همدان که قلب تپنده بازار محصولات و اقلام ضروری زندگی به شمار میرود، با خودروهای شخصی تردد میکنند که باعث تبدیل معابر فرعی این منطقه به پارکینگ میشود.
با وجود ترافیک و وجود وسایل نقلیه عمومی برای تردد در مرکز شهر هنوز بسیاری از شهروندان تلاش می کنند تا با خودروی شخصی به این بخش از شهر سفر کنند که در این رابطه فرهنگ سازی کرد، البته اجرای طرح زوج و فرد در همدان که به طور رسمی از هفته جاری کلید خورده می تواند به کاهش معضل ترافیک در این بخش کمک کند، با این وجود توسعه پیاده راه ها در محدوده مرکزی شهر ممکن است مشکلاتی را با خود به همراه آورده و موجب ترافیک در اطراف این طرح شود.
ترافیک تردد به مطب پزشکان
استقرار مطب پزشکان و کلینیکهای پزشکی در پیاده راه بوعلی نیز بر تشدید ترافیک رینگ مرکزی شهر همدان افزوده است و طیف گستردهای از آمد و رفتها در پیاده راه بوعلی را بیمارانی تشکیل میدهند که برای ویزیت باید در مطبهای شخصی پزشکان حضور یابند.
در خصوص جابجایی ساختمان های پزشکان از خیابان بوعلی و تعیین کاربری جدید برای آنها نیز هیچ الزام و مشوقی تعیین نشده است، متولیان پیاده راهسازی همدان این پیش بینی را میکردند که پزشکان باتوجه به اجرای این طرح پس از مدتی جابجا شوند چرا که خیابان بوعلی حالت گردشگری خواهد یافت اما این پیش بینی رنگ واقعیت به خود گرفت.
روزانه به طور میانگین پنج هزار بیمار از همدان و استانهای همجوار برای ویزیت و معاینههای پزشکی به پیاده راه بوعلی مراجعه میکنند و همین موضوع به پایدار ماندن ترافیک مسیرهایی همچون آرامگاه بوعلی، خیابان خواجه رشید و بلوار مدنی تاثیر مستقیم گذاشته است.
موافقان پیاده راه سازی در همدان چه می گویند؟
در کنار این دیدگاه ها بعضی شهروندان همدانی نیز معتقدند اجرای پیاده راه به تلطیف فضای شهر، جذب گردشگر و کاهش آلودگی هوا کمک کرده است.
آنها معتقدند ساخت پیاده راه و حضور دستفروشان در ساعات پایانی روز موجب شده تا شهروندان ضمن پیاده روی روزانه و کمک به تندرستی خود و ماهش استفاده از خودروهای شخصی،نیازها و اقلام مورد نظر خود را نیز براحتی و با قیمت مناسب تهیه کنند.
محمد زارعی یک جوان همدانی که به همراه دوستانش مشغول قدم زنی در پیاده راه بوعلی است به خبرنگار ایرنا گفت: در شهرهای بزرگ دنیا مد است که برای فرار از استرس و زندگی ماشینی شهری طرح هایی همچون پیاده راه اجرا می کنند.
این شهروند همدانی با استقبال از توسعه پیاده راه ها همدان گفت: دستفروشان و بساط پهن کن ها نیز بخشی از جاذبه پیاده راه ها هستند و اگر فعالیت شان تحت نظارت شهرداری باشد، مشکل ساز نیست.
او در خصوص مشکلاتی که ممکن است ساکنان پیاده راه ها را اذیت کند نیز گفت: به هرحال این عده باید بپذیرند که سکونت در این محدوده از شهر با برخی مسایل و محدودیت ها مثل ازدحام جمعیت و ترافیک همراه است، اما باید این عده مزایای اجرای پیاده راه ها را بپذیرند و البته شهرداری نیز باید برای آنان مشوق هایی را درنظر بگیرد.
دوست و همراه این شهروند نیز در خصوص نارضایتی برخی کسبه از حضور دستفروشان در پیاده راه بوعلی گفت: نمی توان شهروندان را اجبار کرد تا از اجناس دستفروشان دیدن و خرید نکرده و به مغازه ها بروند، ضمن اینکه دستفروشان در ساعات پایانی روز و ۲ تا ۳ ساعت از شامگاه بساط می کنند که مورد استقبال مردم قرار می گیرد.
او ادامه داد: امروزه در شهرهای بزرگ امکان حضور با خودروی شخصی در مرکز شهر چندان منطقی نیست چرا که موجب ترافیک و آلودگی می شود، اما از سوی دیگر باید وسایل حمل و نقل عمومی هم به میزان ظرفیت و به سهولت وجود داشته باشد.
براساس اعلام شهرداری همدان؛ پیاده راه شدن ۶ خیابان اصلی منتهی به میدان امام (ره) جزو مصوبات طرح جامع شهر همدان است که در آینده اجرایی خواهد شد.
تداوم پیاده راه سازی خیابان های منتهی مرکز شهر همدان
معاون امور زیر بنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان گفت: دور جدید عملیات پیاده راه سازی خیابان های منتهی مرکز شهر همدان در مرحله مطالعه اجتماعی و انتخاب پیمانکار قرار دارد و به زودی اجرایی خواهد شد.
وحید علی ضمیر به خبرنگار ایرنا گفت: در طرح پیاده راه سازی خیابان باباطاهر پیمانکار انتخاب شده و مطالعات اجتماعی آن نیز توسط اساتید و کارشناسان خبره دانشگاه بوعلی سینای همدان در حال تکمیل است و به زودی اجرایی خواهد شد.
وی بیان کرد: طرح پیاده راه سازی خیابان باباطاهر به طول ۸۰ متر تا ورودی راسته "سبزه میدان" خواهد بود ضمن اینکه مطالعات اجتماعی طرح پیاده راه سازی خیابان شهدا به طول ۱۲۰ متر تا ورودی راسته "سرگذر" در حال انجام است.
علی ضمیر در خصوص پیاده راه سازی خیابان های تختی و شریعتی همدان نیز که مطالعات آن در دست اجرا قرار دارد، گفت: در حال بررسی مطالعات اقتصادی و اجتماعی این ۲ خیابان هستیم و پس از به سرانجام رساندن پیاده راه سازی باباطاهر و شهدا، این طرح ها در مراحل بعدی اجرایی خواهند شد.
وی، اجرای طرح پیاده راه سازی را جزو طرح های مصوبه طرح جامع شهری همدان دانست و گفت: هر چهار خیابان باقی مانده منتهی به میدان امام (ره) در این طرح پیاده راه خواهند شد ضمن اینکه پیش از این خیابان های بوعلی و اکباتان پیاده راه شدند.
رهاورد:
اجرای پیاده راه ها در شهرهای بزرگ با اهدافی نظیر کمک به رونق گردشگری، کمک به نشاط و تندرستی شهروندان، کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست و کم کردن ترافیک هسته مرکزی شهرها اجتناب ناپذیر به نظر می رسد با این وجود باید همه جوانب و ابعاد از حیث مسایل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را برای اجرای این طرح ها در نظر گرفت و موشکافی کرد تا برای ایجاد آرامش شهروندان باعث سلب آسایش ساکنان و اهالی این قسمت ها و زیرپا گذاشتن حقوق شهروندی آنان نشد.
نظر شما