سی‌ان‌ان: جنگ اسرائیل در غزه شکاف عمیق جهانی را آشکار کرده است

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه «سی‌ان‌ان» در گزارشی با اشاره به اینکه «پرونده نسل‌کشی اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری، اختلاف عمیق‌تری را در ژئوپلیتیک جهانی مورد توجه قرار داده است»، نوشت: اختلافات بر سر جنگ غزه، نمادی از شکاف گسترده میان اسرائیل و متحدان قدیمی غربی‌اش به ویژه ایالات متحده و اروپا، و گروهی از کشورهای موسوم به جنوب جهانی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این شبکه خبری آمریکایی نوشت: هنگامی که اعضای تیم حقوقی آفریقای جنوبی در پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه در دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) به کشورشان بازگشتند، در فرودگاه شهر ژوهانسبورگ مورد استقبال انبوهی از مردم این کشور که پرچم‌های آفریقای جنوبی و فلسطین را به اهتزاز درآورده بودند، قرار گرفتند.

بسیاری از مردم این کشور نسبت به نحوه ارائه این پرونده ابراز غرور و افتخار کردند. یکی از فعالانی که از وکلا استقبال می‌کرد، از آن‌ها به خاطر «شجاعت بردن اسرائیل به دادگاه بین‌المللی دادگستری در حالی که هیچ کس دیگری این شجاعت را نداشت»، تمجید کرد.

موضوع این پرونده که در ماه دسامبر (دی) در دادگاه لاهه مطرح شد، درباره نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و نقض قوانین کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ توسط اسرائیل است. آفریقای جنوبی، اشغالگری رژیم اسرائیل در فلسطین را با نظام آپارتاید (حکومت اقلیت سفیدپوست از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۴ بر آفریقای جنوبی) مقایسه می‌کند.

نسرین مالک (Nesrine Malik) روزنامه‌نگار و نویسنده سودانی در روزنامه «گاردین» نوشت: اهمیت اینکه آفریقای جنوبی که نمادی از ویرانی‌های استعمارگری [قدرت‌های غربی] و آپارتاید است، این پرونده را در لاهه مطرح می‌کند، بر کسی پوشیده نیست.

سی‌ان‌ان در ادامه عنوان می‌کند که پرونده آفریقای جنوبی اختلاف عمیق‌تری را در ژئوپلیتیک جهانی مورد توجه قرار داده است. افزون بر موضوع دادگاه لاهه، کارشناسان می‌گویند اختلافات بر سر جنگ غزه، نمادی از شکاف گسترده میان اسرائیل و متحدان قدیمی غربی‌اش به ویژه ایالات متحده و اروپا، و گروهی از کشورهای موسوم به جنوب جهانی است.

از سوی دیگر، واکنش‌های کشورهای شمال جهانی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری متفاوت بوده است. در حالی که برخی از کشورها مواضع دیپلماتیک محتاطانه‌ای را حفظ کرده‌اند، برخی دیگر به ویژه سرسخت‌ترین متحدان رژیم صهیونیستی در غرب، از این اقدام آفریقای جنوبی انتقاد کرده‌اند.

سی‌ان‌ان: جنگ اسرائیل در غزه شکاف عمیق جهانی را آشکار کرده است
تصویری از مسلمانان اندونزی در ۱۵ ژانویه که برای حمایت از فلسطینیان در «جاکارتا» مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند.

ایالات متحده با ادامه ارسال سلاح به اسرائیل، مخالفت با آتش‌بس در غزه و وتوی بسیاری از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که هدف آنها توقف جنگ بود، همچنان در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده است. دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا این موضوع که اسرائیل مرتکب نسل‌کشی در نوار غزه می‌شود را «بی اساس» خواند؛ از سوی دیگر بریتانیا نیز از حمایت از آفریقای جنوبی خودداری کرده است.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه «بسیاری از کشورهای غیرغربی با جنگ غزه مخالفند»، نوشت: چین به اتحادیه عرب با ۲۲ کشور عضو پیوسته که خواستار آتش‌بس [در غزه] شده است، چندین کشور آمریکای لاتین نیز دیپلمات‌های اسرائیلی را در اعتراض [به جنگ اسرائیل در نوار غزه] اخراج کرده‌اند و چندین کشور آسیایی و آفریقایی به کشورهای مسلمان و عرب در حمایت از پرونده آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری پیوسته‌اند.

رمی آدکویا (Remi Adekoya) مدرس سیاسی در دانشگاه «یورک» انگلستان به این شبکه خبری آمریکایی گفت: جنگ اسرائیل و غزه و رویدادهای بعدی آن مانند این مورد [شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی]، شکاف‌های فزاینده‌ای را میان غرب و متحدان اصلی آن از جمله اسرائیل و قدرت‌های نوظهور مانند آفریقای جنوبی که تحت عنوان کشورهای «بریکس» جمع شده‌اند، برجسته می‌کند.

سی‌ان‌ان در پایان عنوان می‌کند که برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه، پرونده دیوان بین‌المللی دادگستری به نقطه کانونی برای زیر سوال بردن «اعتبار اخلاقی غرب» و آنچه به عنوان ریاکاری قدرتمندترین کشورهای جهان و عدم تمایل آنها به پاسخگویی و حسابرسی اسرائیل تلقی می‌شود، تبدیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha