۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85360331
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

بافت فرسوده؛ افول حیات شهری و ضرورت بازآفرینی

۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبر: 85360331
بافت فرسوده؛ افول حیات شهری و ضرورت بازآفرینی

رشت - ایرنا - بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری یکی از مهمترین معضلات شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها از جمله رشت است که حیات شهری را به مخاطره می اندازد؛ موضوعی که همه اعم از مسئولان و کارشناسان امر بازسازی و بازآفرینی آنها را با استفاده از بسته‌های حمایتی و تشویقی ضروری می دانند.

رشت معروف به شهر نخستین‌ها از راه‌اندازی نخستین داروخانه شبانه‌روزی ایران (کارون)، خانه سالمندان و معلولین ایران، بلدیه (شهرداری) و بانک ایران (بانک سپه) تا نخستین خط آهن ﺍﯾﺮﺍﻥ و سومین خط آهن جهان ‌ «ﺭﺷﺖ - ﺍﻧﺰﻟﯽ» و غیره را امروز باید در رده آخرین ها دانست؛ شهری که با مشکلات عدیده شهری از پسماند، ترافیک های سنگین، آلودگی رودخانه‌های اصلی شهر یعنی زرجوب و گوهررود تا ساخت و سازهای نامناسب و نامتقارن و درهم و برهم دست و پنجه نرم می کند.

در این میان بافت‌های فرسوده که بخشی از آن نیز  دارای ظرفیت های تاریخی است مساله‌ای جدی برای این شهر و خدمات رسانی‌هاست.

عناصر تشکیل دهنده بافت‌های فرسوده اعم از تاسیسات روبنایی، زیربنایی، ابنیه، مستحدثات و خیابان‌ها دچار فرسودگی بوده و ساکنان آن مشکلات زیادی دارند؛ این بافت‌ها اگرچه امروز فضایی نازیبا ایجاد کرده اما روزگاری مملو از حیات شهری بودند. محلات دارای بافت‌های کهنه با خانه‌های آجری و مستهلک امروز پُر از خاطره است آنجا که روزگاری قدمگاه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و چه بسیار بزرگان این دیار بوده‌اند اما اکنون رنگ کهنگی به خود گرفته‌اند و چه بسیار مخروبه و معضلی برای شهر شده‌اند.

ساغری‌سازان، پیرسرا، استادسرا، آفخرا، و رودبارتان از جمله بافت ها و محله‌های کهن رشت با خانه‌های قدیمی، مستهلک دارای کوچه‌ها پس کوچه های باریک که رفت و آمد در اغلب آنها سخت و تردد وسایل نقلیه دشوار است.

در جریان بروز حوادث این مساله نمودی جدی دارد چنانکه خدمات‌رسانی در این محلات با دشواری همراه و گاه غیرممکن است در برخی از آنها امکان تردد خودروهایی مثل آتش نشانی و یا حتی آمبولانس و غیره نیست و به طور کلی زندگی در این محلات با دشواری در جریان است. حال بماند که این ساختار در برابر حوادثی چون زلزله به شدت شکننده و مخاطره آمیز است.

به طور کلی ساختار اجتماعی و کالبدی بافت‌های فرسوده نسبت به سایر بافت‌های شهری آسیب‌پذیرتر است؛ کمبود خدمات بهداشتی، نبود ساختار به‌ روز شهری، شبکه‌های تاسیساتی فرسوده، نبود فضای سبز کافی و مسائل زیست‌محیطی از جمله مشکلات این مناطق است.

به طور کلی ساختار اجتماعی و کالبدی بافت‌های فرسوده نسبت به سایر بافت‌های شهری آسیب‌پذیرترند. بافت‌های فرسوده در برابر حوادث طبیعی اعم از سیل و زلزله بسیار آسیب‌پذیرند و در صورت بروز حادثه خسارت‌های وارده به ساکنان این مناطق بسیار بیشتر است؛ در مجموع ناپایداری بنا و عدم ایمنی ساختار و تاسیسات از مهمترین مشکلات این بافت‌هاست.

بر اساس سرشماری سال ۹۵ شهر رشت با وسعت ۱۰ هزار و ۶۳۰ هکتار دارای ۹۵۶ هکتار بافت فرسوده، ناکارآمد اعم از تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی است که مجموعه اقدامات صورت گرفته در سالیان اخیر اعم از تعریف پروژه‌های مطالعاتی و اقدامات اجرایی جوابگوی نیاز این بافت‌ها نبوده‌است.

بافت فرسوده؛ افول حیات شهری و ضرورت بازآفرینی

بافت‌های فرسوده؛ نیازمند بازسازی و بازیابی عملکردی و کالبدی

عضو هیات علمی و مدیر گروه هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور مرکز رشت و فارغ التحصیل رشته مهندسی معماری از دانشگاه گیلان در تعریف بافت فرسوده می‌گوید: فرآیندی که طی آن کالبد، فعالیت و در مجموع فضاهای شهری دچار نوعی دگرگونی بی‌سازمانی، تعادلی و افول حیات شهری شوند را بافت فرسوده می‌گویند.

دکتر زهرا بی‌دریغ‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شهرها به عنوان یکی از عظیم‌ترین دستاوردهای فرهنگ و تمدن محسوب می‌شود و بافت‌های تاریخی و قدیمی نیز که در اغلب موارد هسته اولیه و اصلی شهرها را تشکیل می‌دادند به این دلیل از یک بعد جزو میراث فرهنگی و تاریخی شهرها به شمار می‌رود و حفظ، بهسازی و توانمندسازی عملکردی آنان اجتناب ناپذیر است.

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر اغلب این بافت‌ها با گذشت زمان و عدم توجه و نگهداری مناسب دچار فرسودگی و اضمحلال کالبدی و عملکردی شده‌اند که در صورت بروز حوادث، خدمات رسانی در این بافت‌ها با مشکل مواجه است از اینرو نیازمند بازسازی و بازیابی عملکردی و کالبدی هستند.

مدیر گروه رشته هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور رشت با اشاره به فرسودگی کالبدی، کارکردی، بصری، مکانی و اقتصادی بافت‌های فرسوده در رشت بر لزوم به روز شدن این بافت‌ها با حفظ فضای تاریخی آنان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه برای حفظ بافت‌های فرسوده و اصالت تاریخی باید به دنبال یک سیستم طراحی متوازن بود، اضافه کرد: زمانی می‌توان به موفقیت دست یافت که بین بافت فرسوده و مدرن و امروزی توازن برقرار باشد؛ بنابراین طراحی سیستم متوازن شهری تنها راهکار برون رفت از مشکل است.

وی اظهار کرد: رشت دارای، ۲۰ اثر تاریخی در بافت‌های فرسوده است و بیش از ۹۵۰ هکتار از مساحت این شهر در محدوده بافت فرسوده است.

وی خاطر نشان کرد: بازآفرینی محوطه حرم خواهر امام رضا (ع) و پیاده راه فرهنگی رشت طی این سالها انجام شده و در زمان حاضر بر اساس نقشه‌ تهیه شده، موضوع بازآفرینی محدوده پیرسرا هم طی سالها در دستور کار شهرداری قرار گرفت اما تا به امروز به جایی نرسیده و اجرایی نشده‌است.

بافت فرسوده؛ افول حیات شهری و ضرورت بازآفرینی

بافت‌های فرسوده مشکل اما قابل حل

معاون بازآفرینی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت با بیان اینکه امروز بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به صورت فراگیر یکی از مهمترین مسائل و مشکلات شهری تلقی می‌شود، گفت: با توجه به ابلاغ وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص دقت در محدوده بافت فرسوده، مساحت آن در رشت از ۷۱۷ هکتار به ۹۵۶ هکتار افزایش یافته است.

امروزه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به صورت فراگیر یکی از مهمترین مسائل و مشکلات شهری تلقی می‌شود. خاطره محجوب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رشت از جمله شهرهایی است که به علت وجود آثار با ارزش تاریخی دارای محدوده بافت تاریخی به مساحت ۳۵۲ هکتار است که با محدوده بافت فرسوده همپوشانی دارد؛ این شهر علاوه بر بافت تاریخی و فرسوده دارای محدوده مصوب سکونتگاه‌های غیررسمی در محدوده حاشیه شهر به مساحت ۱۱۰۰ هکتار است.

وی با اشاره به طرح بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده افزود: این طرح در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و با بررسی شاخص‌هایی اعم از عملکردی «تنوع کاربری و پیوند بافت یا ارتباط فضایی بین آنها»، کالبدی «مشاهده عناصر درون بافت‌های مساله‌دار از جمله ریزدانگی قطعات، نفوذ ناپذیری در محدوده بافت به دلیل عرض کم معابر و ناپایداری مصالح به کار رفته در ساخت و ساز شهری»، زیست محیطی «توزیع و تولید انواع آلودگی در جداره رودخانه عامل کاهش ارزش‌ های کیفی و بافت شهری و مهاجرت ساکنان» و شاخص اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی، محدود بافت‌های مساله دار تعیین و ضوابط طرح تفصیلی و ارائه ضوابط و مقررات ویژه این محدوده‌ها مشخص شده‌است.

ارتقاء بافت‌های ناکارآمد از برنامه‌های مدیریت شهری

محجوب بیان کرد: در راستای ارتقای بافت‌های ناکارآمد شهری قوانین و اسناد مختلفی از جمله قانون برنامه ششم توسعه ۱۴۰۰- ۱۳۹۶، سند ملی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۱۳۹۳ هیات وزیران، برنامه ملی بازآفرینی شهری مصوب ۱۳۹۶ ستاد ملی بازآفرینی شهری و آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری مصوب سال ۱۳۹۷ هیات وزیران وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در این قوانین به صراحت دولت و شهرداری‌ها مکلف به ارائه خدمات در حوزه‌های عمرانی، مسکن، فعالیت‌ها، خدمات اجتماعی و اقتصادی در محلات بافت‌های ناکارآمد شهرهای کشور شده‌اند به نحوی که سطح متوسط خدمات در این محلات به شرایط متوسط در همان شهر ارتقاء یابد.

دولت و شهرداری‌ها مکلف به ارایه خدمات در حوزه‌های عمرانی، مسکن، فعالیت‌ها، خدمات اجتماعی و اقتصادی در محلات بافت‌های ناکارآمد شهرهای کشور شده‌اند. محجوب اضافه کرد: در این راستا شهرداری رشت در سال ۱۳۹۷ با کمک اداره کل راه و شهرسازی گیلان و شرکت بازآفرینی شهری ایران، برنامه اقدام مشترک برای محلات سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمدی شهری به منظور ارتقاء دسترسی به خدمات و بهبود زیرساخت‌ها با رویکرد محله‌محور در ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری تهیه و با تصویب این طرح‌ها توسط ستاد ملی بازآفرینی با اختصاص بودجه مدنظر برای اجرای پروژه‌های توانمندسازی در ابعاد مختلف آغاز شد.

وی اظهار کرد: احداث خانه‌های سلامت در محله عینک و سلیمانداراب برای ارتقاء سرانه درمانی و بهداشتی در محلات سکونتگاه‌های غیررسمی، احداث نهاد توسعه محله برای حمایت از فعالیت‌های توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی زنان بی‌سرپرست، ساماندهی شبکه فاضلاب محله سحرخیز، احداث دیوار حفاظتی رودخانه زرجوب، ساماندهی و محوطه‌سازی تالاب عینک از جمله کارهای انجام شده در اجرای پروژه‌های بازآفرینی در رشت است.

وی افزود: اجرای این برنامه‌ها و اقدامات زیربنایی و روبنایی منجر به ارتقاء همه جانبه محلات نشد که این خود آثار و تبعات دیگری را بر شهر و محله‌های هدف به جا گذاشته و می گذارد.

وی عنوان کرد: برنامه‌های اجرایی بازآفرینی شهری در برگیرنده مجموعه‌ای از اقدامات در مقیاس شهر و محله‌های هدف است به نحوی که بتوانند در چشم‌انداز خود منجر به ارتقاء استانداردهای مسکن، سرانه فضاهای عمومی، دسترسی به خدمات و زیرساخت‌های شهری در سطح میانگین همان شهر شوند و بهبود نسبی وضعیت اجتماعی ساکنان و ایجاد فرصت‌های اشتغال و درآمد برای آنان با توجه به ظرفیت‌های توسعه‌ای محدوده‌ها و محله‌های هدف را از طریق تنظیم و اجرای برنامه‌های توسعه اجتماع محلی در پی داشته باشند.

معاون بازآفرینی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت گفت: در این راستا شهرداری رشت در نظر دارد تا رصد، پایش و ارزیابی محلات واقع در محدوده‌های بافت‌های ناکارآمد را در دستور کار قرار دهد و بر اساس مصوبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، ارتقاء محلات شهر را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: حذف موانع، تسریع و تسهیل نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده، تقویت حفظ شاخص‌های تاثیرگذار بر کیفیت زندگی و فراهم کردن زمینه‌ ارتقاء کیفیت محیط در بافت فرسوده در بعد کیفیت مسکن و خدمات، بهبود شبکه معابر داخل بافت، پیشگیری از ایجاد فضاهای رها شده و بی‌دفاع شهری، ایجاد انگیزه و توجیه اقتصادی برای توسعه‌گران، سرمایه‌گذاران و مالکان به منظور نوسازی املاک واقع در بافت‌های فرسوده از جمله این برنامه‌هاست.

این مسئول خاطرنشان کرد: ضوابط تشویقی در مراحل تصویب در کمسیون ماده پنج قرار دارد که به زودی برای اجرا به شهرداری رشت ابلاغ خواهد شد.

بر اساس آمار و اطلاعات از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ یک هزار و ۲۸۱ پروانه با مساحت ۸۴۹ هزار و ۹۹۵ مترمربع در محدوده بافت فرسوده رشت صادر شده‌است.

بافت فرسوده؛ افول حیات شهری و ضرورت بازآفرینی

رشت دارای بیشترین بافت فرسوده در گیلان

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان اظهار کرد: تاکنون در ۳۰ شهر استان ۲ هزار و ۶۷۱ هکتار محدده بافت فرسوده شناسایی شده‌است که رشت بیشترین بافت فرسوده را دارد.

تاکنون در ۳۰ شهر استان گیلان؛ ۲هزار و ۶۷۱ هکتار محدده بافت فرسوده شناسایی شده‌است که رشت بیشترین بافت فرسوده را دارد. مرتضی یوسفیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه محلات پیرسرا، استادسرا، آفخرا، ساغری‌سازان، خمیران زاهدان و رودبارتان از جمله مناطق دارای بیشترین بافت فرسوده در رشت هستند، اظهار کرد: وجود معابر غیراستاندارد و عدم دسترسی درست به اماکن موجود در محدوده و نبود تاسیسات و زیرساخت‌های مناسب از مهمترین مشکلات در بافت‌های فرسوده است.

وی اضافه کرد: عدم مقاوم بودن ساختمان‌ها، ابنیه‌ها و آسیب پذیری شدید در حوادث طبیعی اعم از زلزله و سیل با توجه به فرسودگی بناها، آسیب پذیری اجتماعی و فرهنگی به واسطه حضور گروه‌های کم درآمد شهری، سکونت اقشار ضعیف شهری و بروز عوامل نامناسب اجتماعی، نبود مراکز تفریحی و توریستی، درمانی، بهداشتی و ورزشی برای ساکنان از جمله دیگر مشکلات بافت‌های فرسوده است.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان اظهار کرد: عدم تمکن مالی تعداد زیادی از مالکان و ساکنان در محدوده بافت فرسوده شهری، هزینه بسیار زیاد تولید مسکن، عدم ارائه تسهیلات بانکی به میزان کافی و بهره مناسب از دلایل عدم استقبال مالکان ساکنان بافت‌های فرسوده برای نوسازی واحدهای مسکونی است.

ارائه تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده

یوسفیان با اشاره به ارائه تسهیلات بانکی برای نوسازی واحدهای مسکونی گفت: در سال جاری ۱۰۶ پرونده شامل؛ ۴۷۹ واحد مسکونی در سامانه تسهیلات بافت فرسوده ثبت شد که از این تعداد ۵۳ پرونده شامل ۲۷۰ واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات مورد نظر به بانک‌های عامل معرفی شدند و بقیه در مرحله بررسی اسناد و مدارک قرار دارد.

وی با تشریح طرح‌های بازآفرینی در گیلان اظهار کرد: لایروبی تالاب عینک رشت، مرمت خانه ساعت، مرمت خانه میرزاخلیل، احداث خانه کودک و نوجوان تالاب عینک، جمع‌آوری آب‌های سطحی در اطراف حرم آقاسیدجلال الدین اشرف شهرستان آستانه‌اشرفیه، پیاده‌روسازی و جدول‌گذاری دور حرم و جمع‌آوری آب‌های سطحی جزیره شهید بهشتی بندرانزلی از جمله طرح‌ها و اقدامات در حال اجراست.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان اظهار کرد: صاحبان واحدهای مسکونی در برنامه‌ها و طرح‌های دولتی بازآفرینی شهری با تشکیل واحدهای محله یاری یا شورایاری، مسائل و مشکلات را دسته‌بندی کرده و به مراکز مربوطه ارائه کنند.

صاحبان واحدهای مسکونی در برنامه‌ها و طرح‌های دولتی بازآفرینی شهری با تشکیل واحدهای محله یاری یا شورایاری، مسایل و مشکلات را دسته بندی کرده و به مراکز مربوطه ارایه کنند.

وی با بیان اینکه صاحبان واحدهای مسکونی فرسوده باید نسبت به تجمیع منازل خود با همسایگان مجاور و بهسازی و نوسازی با دریافت وام و تسهیلات مربوطه اقدام کنند، اضافه کرد: صاحبان واحدهای مسکونی با استفاده از اهرم‌های تشویقی دولتی نسبت به نوسازی و بهسازی واحدهای خود اقدام کنند.

بافت فرسوده؛ افول حیات شهری و ضرورت بازآفرینی

بسته‌های تشویقی برای احیاء و نوسازی در پهنه‌های بافت فرسوده

استاندار گیلان چندی پیش در هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری گفته بود: باید با درنظر گرفتن بسته‌های تشویقی و تسهیلات، به نوسازی بافت‌های فرسوده کمک شود؛ مانع تراشی‌ها در این مسیر افراد را از نوسازی ناامید می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست بیان کرده بود؛ همه حقوق مردم در بازآفرینی‌های شهری باید رعایت شود و شهرداری‌ها مکلف به همکاری هستند؛ این حق مردم است که از تخفیف برخوردار شوند.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان در ادامه با اشاره به بسته‌های تشویقی برای احیاء و نوسازی در پهنه‌های بافت فرسوده گفت: وزارت راه و شهرسازی برای احیاء و نوسازی این پهنه‌ها پنج بسته جامع تشویقی شامل؛ بسته تشویقی اداری، مالی، اسکان موقت، شهرسازی و زمین و آپارتمان معوض به منظور ترغیب مردم «شامل مالکین، ساکنان و سازندگان» تصویب نموده و برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده‌است.

وی در تشریح بسته تشویقی اداری گفت: مطابق ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۸۷، شهرداری‌ها موظفند حداقل ۵۰ درصد هزینه های عوارض ساخت، تراکم و تقسیط بدون کارمزد باقیمانده را به کسانی که در این محدوده تمایل به نوسازی و احداث بنا دارند، تخفیف قائل شوند ضمن اینکه این تخفیف می‌تواند تا ۱۰۰ درصد هزینه صدور پروانه هم باشد، در زمان حاضر متوسط تخفیف در شهرداری‌های کشور ۸۵ درصد است اما در گیلان این تخفیف ۵۰ درصد می‌باشد.

یوسفیان اضافه کرد: مطابق ماده هشت قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۸۹ در خصوص سایر کاربری‌ها، شهرداری‌ها موظفند نسبت به تقسیط عوارض متعلقه و یا موکول کردن پرداخت عوارض به پایان عملیات ساخت و ساز و دریافت آن بر اساس بهای روز اقدام کنند.

وی بیان کرد: طبق ماده ۱۱ همین قانون ادارات چهارگانه (آب، برق، گاز و مخابرات) به منظور تامین سرانه‌ها و زیرساخت‌های لازم در طرح‌های مصوب احیاء، بهسازی و نوسازی، حق امتیاز آب، برق، گاز، تلفن و نظایر آن در این محدوده‌ها پس از نوسازی محفوظ بوده و دستگاه‌های ذیربط موظفند نسبت به برقراری و تامین خدمات مورد نیاز اقدام کنند.

این مسئول اظهار کرد: مطابق ماده ۱۰ همین قانون، ادارات ثبت و اسناد مکلفند عملیات ثبتی در خصوص تجمیع، تفکیک افراز اراضی، املاک و مستحدثات واقع در طرح‌های احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را خارج از نوسازی و حداکثر ظرف مدت ۲ ماه به انجام رساند.

تفکیک افراز به معنای جدا کردن حق هر یک از شریکان از مال مشترک است.

وی در تشریح بسته تشویقی مالی نیز خاطر نشان کرد: در زمان حاضر برای نوسازی محدوده بافت فرسوده و ناکارآمد شهری برای شهرهای گیلان به ازای هر واحد سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارائه می‌شود، محل تامین اعتبار آن از طرح نهضت ملی مسکن بوده و بهره آن فعلا ۲۳ درصد و دوره بازپرداخت آن ۱۷ تا ۲۰ سال است.

در زمان حاضر برای نوسازی در محدوده بافت فرسوده و ناکارآمد شهری برای شهرهای گیلان به ازای هر واحد سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارائه می‌شود. یوسفیان بیان کرد: در بسته تشویقی اسکان موقت نیز در زمان حاضر در کلانشهر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها ۹۰۰ میلیون ریال با نرخ بهره چهاردرصد و مدت بازپرداخت ۳۶ ماهه که توسط صندوق کارآفرین امید به ازای هر سند مالکیت به کسانی که در محدوده بافت فرسوده اقدام به نوسازی کند، پرداخت می‌شود.

وی درباره بسته تشویقی شهرسازی گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری در مهرماه سال گذشته به منظور احیاء و نوسازی محدوده‌های بافت فرسوده و ناکارآمد شهری مصوبه‌ای در چهار گروه به استان‌ها ابلاغ کرد که عبارتند از پلاک هایی که قبلا به دلیل کمتر از حد نصاب تفکیک بودن قادر به دریافت پروانه ساخت نبودند (حداقل ۵۰ مترمربع) به شرط غیرقابل تجمیع با پلاک‌های مجاور (سه طرف ساخته شده باشد) می‌توانند نسبت به اخذ پروانه اقدام کنند.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان ادامه داد: این پلاک‌ها می‌توانند ۲ متر پیش روی طولی داشته باشند، همچنین ۲۵ درصد تفکیک پارکینگ دارند (یعنی اگر چهار واحدی بسازند یک واحد نیاز به پارکینگ ندارد) ضمن اینکه تراس و بالکن جزو تراکم محسوب نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: پلاک‌هایی که به تنهایی حد نصاب تفکیک دارند یا اینکه پس از تجمیع به حد نصاب تفکیک می‌رسند یک طبقه مازاد تشویقی به اضافه ۲۵ درصد پارکینگ به همراه تراس و بالکن جزء تراکم محسوب نشده به اضافه ایجاد درب اضافه داده می شود(در این صورت پارکینک باید ۱۰۰ درصد تامین شود).

وی بیان کرد: معابر یا محورهایی که در طرح بافت دیده شده باز شوند (معابر ۱۰ متری، ۱۲، ۱۴ متری و ...) املاکی که در حاشیه این معابر قرار می‌گیرند (در هر ۲ طرف)، برای قطعاتی که حد نصاب تفکیک را تامین کنند یک طبقه تشویقی + ۲۵ درصد تخفیف پارکینگ + تراس و بالکن جزو تراکم محسوب نشده + طبقه همکف به شرط طراحی ورودی مستقل کاربری غیرمسکونی (تجاری، خدماتی، اداری) داده می‌شود.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان اضافه کرد: پلاک‌هایی که به صورت بلوکی تجمیع کرده و می‌سازند نیز ۲ طبقه تشویقی + طبقه همفک غیرمسکونی (تجاری، خدماتی، اداری و ...) در صورت برخورداری طرح ویژه می‌توانند با طرح در کمیسیون ماده پنج نسبت به اخذ مجوز آن اقدام کنند علاوه بر آن ۲۰ درصد از پارکینگ‌ها را می‌توانند به صورت روباز تامین کنند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این مصوبه و ضوابط طرح جامع و تفصیلی شهر، شهرداری‌ها می‌توانند ضوابط تشویقی خود را تهیه و در کمیسیون ماده پنج ارائه کرده و به تصویب برسانند.

وی در تشریح بسته تشویقی زمین و آپارتمان معوض اظهار کرد: به استناد بند (ث) تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ساکنان بافت فرسوده و حاشیه‌ای (سکونتگاه های غیررسمی) که درخواست مشارکت در نوسازی محله‌های فرسوده حاشیه‌ای از طریق طرح کلید به کلید با واحدهای مسکونی واراضی تحت مالکیت وزارت راه و شهرسازی دارند می‌توانند در ازای واگذاری ۶ دانگ مالکیت املاک خود به اداره کل راه و شهرسازی استان، واحد نوساز یا زمین معوض دریافت کنند.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان بیان کرد: در این طرح وزارت راه و شهرسازی مجاز است با اعمال تخفیف ۴۰ درصدی در قیمت کارشناسی روز واحدهای نوساز و اراضی موردنظر (معوض) نسبت به اجرای طرح کلید به کلید اقدام کند.

حال باید دید که چه بخشی از این بافت ها با این طرح های تشویقی نوسازی و به روز می شود موضوعی که تسریع در اجرای آن ضرورتی اساسی برای خدمات رسانی و کاهش مخاطرات و آسیب ها محسوب می شود.

رشت دارای حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha