زندانیان افغانستانی واجد شرایط وفق مقررات به کشور خود منتقل می‌شوند

تهران - ایرنا - معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: زندانیان واجد شرایط افغانستانی بر وفق مقررات به کشور خود منتقل می‌شوند.

به گزارش ایرنا از معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی روز شنبه که به دعوت رئیس شورای عالی قضایی افغانستان در صدر هیاتی به کابل سفر کرده است، به طور جداگانه با شیخ عبدالکریم حقانی رئیس این شورا، اعضای شورایعالی قضایی، دادستان کل و رئیس و اعضای کمیته انتقال محکومین افغانستان دیدار کرد.

در این دیدارها، طرفین در زمینه موضوعات مختلف از جمله انتقال محکومان افغانستانی واجد شرایط به زندان‌های کشور خود مطابق با موافقت نامه انتقال محکومان منعقده میان ایران و افغانستان، تسریع در رسیدگی به درخواست‌های استرداد مجرمان، انتقال تجربیات در حوزه مدیریت زندان‌ها به طرف افغانستانی، ایجاد کمیته مشترک قضایی برای مقابله با تروریسم گفت‌وگو و تفاهم کردند.

زندانیان افغانستانی واجد شرایط وفق مقررات به کشور خود منتقل می‌شوند

در همین چارچوب، مقرر شد طرف افغانستانی همه محکومان را به زندان منتقل و هرگونه تصمیم قضایی صرفا در چارچوب موافقت نامه انتقال محکومان صورت گیرد همچنین گزارش‌های فصلی از آخرین وضعیت محکومان انتقالی را نیز به طرف ایرانی ارائه کند.

از سوی دیگر، مقرر شد زمینه انتقال فوری چند زندانی معدود ایرانی به کشور نیز در اسرع وقت فراهم شود.

به گزارش ایرنا، معاون امور بین‌الملل وزارت دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان دوم اسفند ۱۴۰۱ در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا درباره اتباع خارجی که در زندان‌های ایران به سرمی‌برند، گفت: اکنون حدود هفت هزار اتباع خارجی در زندان‌های کشور ما هستند که ۶ هزار و ۶۲۰ زندانی از اتباع افغانستان و بعد از آن اتباع پاکستان، عراق، ترکیه، هند و جمهوری آذربایجان بیشترین تعداد زندانی را در ایران دارد.

عسکر جلالیان ادامه داد: انتقال تعداد زیادی از زندانیان کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، سریلانکا، ترکیه و عراق در دستور کار کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری قرار دارد و امیدوار هستیم در صورت تحقق شرایط برای ادامه محکومیت به زندان‌های کشور متبوع خود منتقل شوند.

رئیس کمیته انتقال محکومان با بیان اینکه بیشتر اتباع خارجی تمایلی به انتقال به کشور خود ندارند، گفت: براساس مفاد موافقتنامه‌های دو جانبه انتقال محکومان به حبس، رضایت زندانی شرط اساسی برای شروع فرایند انتقال است؛ بنابراین تا زندانی تمایل خود را برای انتقال به کشور خود، به صورت کتبی اعلام نکند، اقدامی برای انتقال صورت نمی‌گیرد. در کشور ما با توجه به وجود تسهیلات ارفاقی برابر در زندان‌ها برای همه زندانیان ایرانی و خارجی از جمله برخورداری از عفو و تخفیف مجازات، استفاده از مرخصی دوره‌ای، بهره‌مندی از بهداشت و تغذیه رایگان، کسب مهارت با حضور در کارگاه‌های حرفه‌آموزی و وضعیت مطلوب زندان‌ها از جمله عواملی است که موجب انصراف زندانیان خارجی از انتقال به زندان‌های کشور متبوع خود شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha