به گزارش خبرنگار تلویزیون ایرنا، عوامل مستوران۲ شامل محیا دهقانی، کاوه خداشناس، قاسم زارع (بازیگران) و سید علی هاشمی (کارگردان) در این نشست خبری به سوالاتی پیرامون جزییات این سریال پاسخ دادند. مصاحبه هر یک از عوامل در روزهای گذشته به صورت جداگانه در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است. مشروح این نشست خبری در ادامه قابل خواندن است.
بازیگر نقش «ماه منیر» در سریال «مستوران۲» گفت: قرار بود «ماه منیر» دختر شاه و زیبا باشد، ولی من دوست داشتم که یک کاری هم انجام دهد و ارتباطی با مردم داشته باشد، ماه منیر در آینده خیلی کارها انجام میدهد و شگفتزدهتان میکند.
محیا دهقانی: بعد از خواندن «مستوران» خدا را شکر کردم
محیا دهقانی در این نشست خبری در گفتوگو با خبرنگار تلویزیون ایرنا اظهار داشت: چه در سینما چه در پلتفرم (سکوی اینترنتی) چه در تلویزیون حرمت عشق از بین رفته است. در من جوان یک خلا وجود دارد. من دلم پاکی را می خواهد و از پرده دریها حالم به هم میخورد. من عشق و نگاه پاک می خواهم. فکر می کنم عشق ماه منیر و لطف علی یک عشق پاک است و همه به همین دلیل دوستش دارند. در روزگار ما احترام به عشق از بین رفته است.
این بازیگر درباره انگیزه حضورش در «مستوران۲» گفت: ساختاری که نویسنده برای این فیلمنامه انتخاب کرده بود را دوست داشتم. رشته دانشگاهی من ادبیات نمایشی بود. در دوران دانشجویی دوست داشتم یک تئاتر از داستان های شاهنامه ببینم. در دوره کارشناسی داستان لیلی و مجنون را از زاویه دید مجنون نوشتم. وقتی فیلمنامه مستوران را خواندم خدا را شکر کردم. دوست داشتم من هم جزو کوچکی از ماجرا باشم. ما یک گنجینه ادبی داریم که از آنها کمتر استفاده می کنیم. مستوران جدا از این که سرگرم کننده است آموزش هم می دهد.
دهقانی در پاسخ به سوالی درباره حضور تئاتریها در این سریال توضیح داد: من بازیگری را از سال ۸۹ از تئاتر شروع کردم. همیشه وقتی کسی از بیرون روی صحنه تئاتر می آمد حرص می خوردم. چون منی که دانشجو بودم صحنه را حس نمیکردم. در مستوران به تیم سازنده ای برخوردم که تهیه کننده اش شعور استفاده از تئاتریها را داشت.
اردیبهشت پارسال سر سریال نجلا بودم. خیلی خسته بودم و نمیخواستم سر کار بروم. میخواستم استراحت کنم. اما وقتی فهمیدم مستوران تاریخی است، استقبال کردم
وی افزود: من اردیبهشت پارسال سر سریال نجلا بودم. خیلی خسته بودم و نمیخواستم سر کار بروم. میخواستم استراحت کنم. اما وقتی فهمیدم مستوران تاریخی است، استقبال کردم. فیلمنامه را که خواندم و با تهیه کننده و کارگردان صحبت کردم فهمیدم نگرش متفاوتی دارند. آستین هایم را بالا زدم و شروع کردم. خداوند به من نگاهی کرد که این تجربه به من اضافه شود.
این بازیگر در پاسخ به این سوال که چقدر در پرداخت شخصیت «ماه منیر» نقش داشتید تاکید کرد: من بازیگری هستم که خیلی در ذهنم طراحی می کنم. پرورش حسی یک بازیگر به دردش می خورد. بازیگر باید مثل یک مهندس طراحی داشته باشد. کارگردن مستوران روی بازیگران کنترل داشت. اما من زیرکی داشتم که کار خودم را انجام می دادم. قرار بود ماه منیر دختر شاه و زیبا باشد. ولی من دوست داشتم که یک کاری هم انجام دهد و ارتباطی با مردم داشته باشد. ماه منیر در آینده خیلی کارها انجام میدهد و شگفتزدهتان میکند.
دهقانی درباره احتمال ساخته شدن فصل سوم سریال گفت: دوست دارم ادامهاش ساخته شود. جزو کارهایی است که در جامعه هنریمان نمونهاش را خیلی کم داریم. ادامه دادنش میتواند آینده نگری درستی باشد. من از فصل سوم استقبال می کنم. چه حضور داشته باشم و چه حضور نداشته باشم. اگر از من بخواهند قطعا بازی می کنم.
کاوه خداشناس: جامعه تشنه گفتوگوی عاشقانه است
بازیگر نقش «لطفعلی» در سریال «مستوران۲» با تاکید بر این که عشق در بستر اجتماعی ما رو به انحطاط رفته است گفت: وظیفه هنر است که روح لطیف زندگی اجتماعی را به جمعیت کشورش منتقل کند. جامعه تشنه یک گفتگوی عاشقانه نرم و نازک و شاعرانه است.
تعدادی از عوامل سریال «مستوران۲» شامل محیا دهقانی، کاوه خداشناس، قاسم زارع (بازیگران) و سید علی هاشمی (کارگردان)، با حضور در مجموعه خبرگزاری ایرنا در نشستی خبری شرکت کردند و به سوالاتی پیرامون سریال «مستوران» پاسخ دادند.
«مستوران» می تواند تا فصل صد ادامه پیدا کند. چون ما با دریای وسیعی از واژه، حکایت و ادبیات طرفیم
کاوه خداشناس در این نشست خبری در گفتوگو با خبرنگار تلویزیون ایرنا، سریال مستوران را به قند تشبیه کرد و اظهار داشت: این سریال یک داستان بسیار زیبا برگرفته از ذره ذره خاک باستانی این سرزمین است. در طی قرون گذشته ما بزرگترین صادر کننده واژه و ادبیات و شعر به جهان بودیم. در خیلی از سرزمین های دنیا چنین گنجی دیده نمی شود.
این بازیگر با بیان این که مستوران۲ سراغ گنجی بزرگ رفته است، ادامه داد: وقتی کارگردان پنج قسمت اول را برایم فرستاد، من خواندم و به کارگردان گفتم عجب جای قشنگی را نشانه گرفتهاید. مدت ها بود کسی سراغ چنین مضامینی نرفته بود. در دلم اثر را تحسین کردم. قلبا این نگرش را دوست دارم. مطمئن بودم حتما یک نگاه جدی فرهنگی پشتش است.
خداشناس درباره سکانسهای اسب سواری سریال «مستوران۲» توضیح داد: تجربه سوارکاری را از قبل داشتم. اولین بار سالها پیش ۴۰ جلسه آموزش سوارکاری را گذراندم. پشت صحنه سریال مستوران۲ میتوانست حادثه داشته باشد. ولی این اتفاق نیفتاد و به این خاطر از کارگردان ممنونم. چون جایی که حادثه خیز بود از بدلکار استفاده می کرد. علی هاشمی چون خودش دستیار بوده، همه چیز را شسته و رفته جلو میبرد.
عشق در بستر اجتماعی ما رو به انحطاط رفته است. وظیفه هنر است که روح لطیف زندگی اجتماعی را به جمعیت کشورش منتقل کند
وی افزود: علی هاشمی در حوزه برنامه ریزی دانش خوبی دارد. اگر جایی آتش می گرفت یک سکانس دیگر را جایگزین می کرد. او سالها برنامه ریز بوده و می داند دقیقهها در پشت صحنه چقدر مهم است.
این بازیگر درباره برداشت خودش از شخصیت «لطفعلی» گفت: خود فیلمنامه یک نقشه راه کلی به من میداد. من پیدا می کردم که مسائل این شخصیت چیست. در فصل اول گفته شد که پدر لطفعلی شاعر است و هزاران بیت شعر بلد است و مادرش حافظ قرآن است. در خانوادهشان انس و الفت و صمیمیت جریان دارد. میوه چنین زندگی میتواند لطف علی باشد. آدمی که برای عشق یک مفهوم جدی طراحی کرده است. او حتی در مساله سوده به خودش دروغ نمی گوید.
لطفعلی شفادهنده یک جامعه است
رنگ و لعاب قصه و لباس های مستوران ریشه در حافظه عاطفی ما داردوی ادامه داد: لطفعلی و ماه منیر انگار که میراثی را دارند با خودشان یدک می کشند. عشق در بستر اجتماعی ما رو به انحطاط رفته است. وظیفه هنر است که روح لطیف زندگی اجتماعی را به جمعیت کشورش منتقل کند. جامعه تشنه یک حال خوش است. تشنه یک گفتگوی عاشقانه نرم و نازک و شاعرانه است. جامعه به واژه های صیقل خورده نیازمند است. رنگ و لعاب قصه و لباس های مستوران ریشه در حافظه عاطفی ما دارد.
خداشناس افزود: ما همه از بچگی با این ها بزرگ شدیم. به نظر من لطفعلی فقط شفادهنده ماه منیر نیست. شفادهنده یک جامعه است. دومین جمله ای که به ماه منیر میگوید این است که می خواهم مردم را خوشبخت کنم. زیباترین وجه شخصیتی او دادخواهی است. از دغدغه های شخصی خارج می شود و دغدغه های اجتماعی دارد.
خداشناس در پاسخ به این سوال که آیا «مستوران۳» هم ساخته میشود گفت: وقتی این سیاست وجود داشته که فصل یک و دوی مستوران ساخته شود قاعدتا این سیاست ادامه پیدا می کند. به نظر من مستوران می تواند تا فصل صد ادامه پیدا کند. چون ما با دریای وسیعی از واژه، حکایت و ادبیات طرفیم.
سیدعلی هاشمی: داستان «مستوران۳» آماده است
کارگردان سریال «مستوران۲» از نگارش سیناپس (خلاصه داستان) فصل سوم این سریال خبر داد و گفت: اگر سازمان صداوسیما با سازمان اوج به توافق برسند، حتما فصل ۳ را میسازیم.
سیدعلی هاشمی در گفتوگو با خبرنگار تلویزیون ایرنا، در پاسخ به این سوال که آیا از پخش تلویزیونی سریال راضی هستید گفت: خیلیها می گویند اگر سریال در پلتفرم (سکوی اینترنتی) بود خیلی دیده می شد. به نظرمن جنس تماشاگر تلویزیون و پلتفرم با هم متفاوت اند. ولی معتقدم هیچ رسانه ای مثل تلویزیون در آحاد اجتماع و شهرستانها گستردگی ندارد. ممکن است قشر روشنفکری بگویند ما تلویزیون نگاه نمی کنیم. اما آنها خیلی تعدادشان کمتر از کل بینندگان تلویزیون است.
بر عکس چیزی که به اوج اتهام میزنند، اوج خیلی دوست دارد درباره مسائل اجتماعی و شرایط سیاسی نقد کند
این کارگردان با اشاره به حال و هوای ایرانی سریال توضیح داد: در تبلیغات مستوران از عنوان یک عاشقانه ایرانی استفاده کردیم. دلمان میخواست بر مبنای اسطوره ها، افسانهها و ادبیات فارسیمان بدون شعار دادن یک سریال کاملا ایرانی بسازیم. خیلی از داستان ها را آدم میتواند مستقیم بگوید. ولی ما مستقیمگویی نداریم. روایتی که از شاهنامه داریم در دل داستان آمده است. نمی گوییم رستم این کار را کرد. ما از جاهای مختلف مثل سعدی، مثنوی و هزار و یک شب اقتباس کرده ایم که در تیتراژ پایانی این منابع می آید.
اشعار «سعدی» راحت و قابل فهم است
کارگردان سریال مستوران۲ درباره انتخاب اشعار در سریال گفت: هدف مان این بود روی سعدی خیلی تکیه کنیم. من با سعدی سر مستوران بیشتر آشنا شدم. قبلا با این وسعت روی این شاعر کار نکرده بودم. در عین سادگی جذابیت زیادی دارد. خیلی راحت و قابل فهم است. شاعران دیگر استعاره و پیچیدگی زیاد و کلمات ثقیل دارند. حتی شعرهای اول هر قسمت هم از سعدی است.
وقتی ماجراهای فانتزی و رویایی را تعریف میکنید، جذابیتش در این است که هیچ منبعی ندارید. میتوانید از خودتان اضافه کنید
هاشمی درباره انتخاب کاوه خداشناس برای نقش لطفعلی اظهار داشت: من سال ها با کاوه دوست بودم. همیشه برای من یک ادیب است. چون به شعر مسلط است. اولین بار که فیلمنامه را خواندم گفتم برای من لطفعلی کاوه خداشناس است. آرامشی که در وجودش دارد خیلی شبیه به خداشناس است.
این کارگردان درباره سپردن نقش ماه منیر به محیا دهقانی نیز تاکید کرد: اگر بخواهم دوباره بازیگر انتخاب کنم، باز هم سراغ خانم محیا دهقانی می روم. حتی اگر گزینه بین المللی داشته باشم. در گپهای اولیه با پیشنهادهای محیا دهقانی کلی جزییات به نقش اضافه کردیم. اولین بار که نقش را خواند با خودش یک صدای جدیدی آورد. معلوم بود مدت ها روی این صدا کار کرده است. این صدا خیلی به سریال کمک کرد. معلوم است که خیلی هوشمندانه این نقش را کار کرده است.
دوست داریم بازپخش نداشته باشیم
وی در پاسخ به این نکته که برخی معتقدند ضرباهنگ سریال کند است اظهار داشت: من این حس را نداشتم. ما دوست داریم بازپخش نداشته باشیم. اما سیاست سازمان صداوسیما است که شنبه ها یک خلاصه پخش شود و یکشنبه تا چهارشنبه سریال روی آنتن برود. برخی میگویند ما دوست داریم روزهای بیشتری از هفته این سریال را تماشا کنیم. من سعی نکردم آب ببندم. در قسمت یک و دو چون معرفی شخصیت داشتیم کند بود. اما بعد از آن اتفاق پشت اتفاق داریم.
به بچه های تئاتر احساس دین داشتم
هاشمی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از بازیگران تئاتری یادآوری شد: من سال ها کار تئاتر کردم و از سال ۷۶ دستیار آقای سمندریان بودم. به نظرم می آمد که در تئاتر بازیگران قوی داریم که به آنها فضا داده نمی شود. محمد صادق ملک برای نقش کیاوش را از تئاتر آوردم که بسیار توانا است. در مستوران یک نقش چندوجهی دارد. آزاده مویدی فر برای نقش سوده هم خیلی خوب بود. به بچه های تئاتر احساس دین داشتم. در مستوران۲ کلی بازیگر توانستیم معرفی کنیم که این موضوع حال خوبی به من میدهد.
«اوج» خیلی دوست دارد نقد کند
وی با اشاره به جنبه انتقادی سریال تاکید کرد: مدیران اوج و سازمان تصمیم گرفتند که در این سریال یک جاهایی نقد کنیم. مدیران از ما حمایت کردند. اگر من از این حمایت مطمئن نبودم نمی شد خیلی از این مسائل را مطرح کرد. شاید اگر نهادی غیر از اوج این را تهیه می کرد خیلی دنبال این مفاهیم نبود. بر عکس چیزی که به اوج اتهام می زنند، اوج خیلی دوست دارد درباره مسائل اجتماعی و شرایط سیاسی نقد کند. همیشه خیلی یکسویه به اوج نگاه می شود. اتفاقا خیلی فکر بازی دارند. دلشان میخواهد نقد سیاسی و اجتماعی را در داستان بیاوریم و به ادبیات بپردازیم. نگرش مدیران اوج خیلی در این ماجرا تاثیر میگذاشت.
به فکر شبیه سازی نبودم
هاشمی در پاسخ به این سوال که نقدهای داستان شما چه نسبتی با جامعه امروز دارد گفت: در متن یک جاهایی شبیه سازی وجود دارد. من سعی میکردم فقط داستانم را تعریف کنم. به فکر شبیه سازی نبودم. ما گزمه ای داریم که رشوه میگیرد یا از قدرت سو استفاده میکند. ولی ما سعی نکردیم این را تشدید یا اضافه اش کنیم.
این کارگردان درباره نحوه استفاده از تجربه فصل اول سریال توضیح داد: من فصل یک را دیده بودم و دوستش داشتم. در فصل دو ابتدا قرار بود آقای آب پرور کارگردان باشند. اما این سریال با یک کار دیگری که ایشان انجام میداد تداخل داشت. شهر مستوران ساخته شده بود و آماده بود. البته طراح فصل قبل سر کار دیگری بودند. یک لوکیشن هایی به این شهر اضافه شد. یک خانه اضافه شد و چند گذر را تغییر دادیم. عمارت هم ساخته شد.
کارگردان سریال «مستوران۲» درباره جنبه فانتزی سریال گفت: من خودم کارهای رئال را خیلی دوست دارم. ولی واقعا مستوران تجربه شیرینی بود. وقتی ماجراهای فانتزی و رویایی را تعریف میکنید، جذابیتش در این است که هیچ منبعی ندارید. می توانید از خودتان اضافه کنید. وحشیهای ما شبیه هیچ چیزی نیستند. نمی توانید بگویید شبیه گیم آو ترونز (بازی تاج و تخت) هستند. برخی مفاهیم اختراع خودمان هستند. در افسانهها گفته شده که سیمرغ هزار رنگ است. اما سیمرغ در مستوران۲ فقط سفید است.
قاسم زارع: دلم میخواست نقش پادشاه یا دلقک را بازی کنم
بازیگر نقش «اعتصام» در سریال «مستوران۲» اظهار داشت: وقتی فیلمنامه را خواندم خیلی دلم میخواست نقش پادشاه یا دلقک را بازی کنم.
قاسم زارع در این نشست خبری اظهار داشت: میتوانستم در دو نقش پادشاه یا دلقک به اصطلاح خیلی معلق بزنم. اما متاسفانه بازیگران این دو نقش انتخاب شده بودند و در نتیجه نقش اعتصام را به من دادند. چون کلیت کار را دوست داشتم بهانهای نیاوردم. من مستوران یک را دیده بودم و دوستش داشتم. جای این نوع کارها را در تلویزیون و سینما خالی میبینم. وقتی با من تماس گرفتند و پیشنهاد دادند بدون هیچ گونه شرطی قبول کردم. ما باید به شدت به سمت این نوع کارها برویم و قصههای دزدی و تزویر و دروغ را کم کنیم.
وی افزود: در هر فیلم وسریالی من محک می زنم که خودم در این نقش چه کار می توانم بکنم که متفاوت بشود یا من بازی متفاوتی ارائه دهم. موفقیت من به پتانسیل نقش هم بستگی دارد. نفرات پشت دوربین و همبازیهای من خیلی تاثیرگذارند. من خیلی دوست دارم که بیننده با نقش من درگیر و همراه بشود. بازیگر باید بیننده را درگیر خودش کند.
جای این نوع کارها را در تلویزیون و سینما خالی میبینم
این بازیگر با تاکید بر ضرورت ساخت سریالهایی چون «مستوران» توضحی داد: راجع به مسائل روز زیاد کار ساختیم و خیانت جزیی از قصه های روزمره ما شده است. در حالی که فیلمهای قدیمی تماما درباره گذشت و فداکاری و لوطی گری بود. با دیدن آن فیلمها ته قصه یاد میگرفتیم که باید گذشت کرد. در قصههای روزمره ما جوانها همدیگر را تکه و پاره میکنند. آنها از همان اول شروع به کلک زدن می کنند.
با تخفیف عجیب و غریبی سر کار آمدم
وی درباره نحوه حضورش در سریال «مستوران۲» گفت: وقتی برای مستوران۲ زنگ زدند با تخفیف عجیب و غریبی سر کار آمدم. من قراردادم را نشان مدیر تولید دادم. گفتم در فصل اولی رقم دریافتی من خیلی بیشتر بود. رقمی گفتم که در کار باشم. اصلا به مساله مالی فکر نکردم.
زارع تاکید کرد: ما در دنیای ادبیات و افسانه های کهن خیلی غنی هستیم. خیلی از قصههایی که در هالیوود ساخته میشود، ریشه در ادبیات کهن ما دارد. آنها قصههای ما را مدرن و بروز کردهاند.
به گزارش ایرنا، سریال «مستوران۲» به نویسندگی محمد حنیف و کارگردانی سیدعلی هاشمی و تهیه کنندگی عطا پناهی محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که هر شب روی آنتن شبکه یک سیما می رود.
این سریال، عاشقانهای برگرفته از قصهها و افسانههای کهن ایرانی است که با استقبال مخاطبان تلویزیون مواجه شده است.
نظر شما