۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۳۷
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85361180
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیوع دیابت در غرب خراسان ۱.۳ و فشارخون ۵.۱ درصد افزایش یافت

سبزوار- ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: درصد شیوع دیابت در غرب استان خراسان رضوی از ۳.۵ درصد به ۴.۵۳ درصد و شیوع پرفشاری خون از ۴.۸ درصد به ۹.۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد سالاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در قالب اجرای پویش ملی سلامت،‌ ۲۶۶ هزار و ۳۱۱ نفر در مناطق زیر پوشش این دانشگاه مورد غربالگری قرار گرفتند که از این رقم پنج هزار و ۹۹۳ نفر با احتمال ابتلا به فشار خون بالا و چهار هزار و ۱۷۱ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

وی افزود: ۷۷ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در ۶ شهرستان زیر پوشش این دانشگاه شامل سبزوار،‌ جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در این پویش ملی در زمینه بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون غربالگری شدند.

وی گفت:‌ با پیگیری‌های انجام شده ۲ هزار و ۴۲۸ نفر بیمار جدید مبتلا به فشار خون و ۲ هزار و ۴۱۸ بیمار جدید مبتلا به دیابت شناسایی و به منظور درمان به مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده شدند.

شیوع دیابت در غرب خراسان ۱.۳ و فشارخون ۵.۱ درصد افزایش یافت

وی گفت: در جمعیت غربالگری شده ۶۸ هزار و ۸۱۱ نفر در مرحله پیش فشار خون و ۴۴ هزار و ۳۱۸ نفر نیز در مرحله پیش دیابت قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، این ۲ بیماری را جزو امراض خاموش عنوان و تاکید کرد: بیماری های غیرواگیر در مراحل اولیه علامتی ندارند اما با آگاهی، تشخیص، درمان و پیگیری فعال قابل کنترل هستند و ضروری است ضمن افزایش سطح سواد سلامت در افراد، خودمراقبتی نیز به عنوان یک راهکار موثر در جامعه نهادینه شود.

دکتر سالاری با قدردانی از تمامی نیروهای بهداشت و درمان و نیز مشارکت مردم در اجرای پویش ملی سلامت، گفت: در این پویش با همکاری تمامی بهورزان، مراقبان سلامت، ماماها و تمامی همکاران پزشک، آزمایشگاه، کاردانان و کارشناسان و تمامی پرسنل شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت و فعالیت ۳۰ تیم سیار، افراد بالای ۱۸ سال غربالگری شدند.

اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا، از ۲۰ آبانماه شروع شد و تا پایان دیماه ادامه داشت.

۶ شبکه بهداشت و درمان، ۴۵ مرکز شهری و روستایی، ۳۱ پایگاه سلامت ضمیمه و غیرضمیمه، ۱۹۵ خانه بهداشت، ۱۳۶ روستای قمر و ۴۶ روستای تیم سیار در غرب خراسان رضوی در این پویش فعالیت داشتند.

اکنون ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha