۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۲۲
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85362369
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تدوین طرح احیای تالاب بین‌المللی هورالعظیم تا پایان سال آغاز می‌شود

اهواز - ایرنا - مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه تدوین و اجرای طرح احیای تالاب بین‌المللی هورالعظیم در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است گفت: تا قبل از پایان سال مراحل انعقاد قرارداد و تدوین این طرح آغاز می‌شود.

داود میرشکار روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: طرح احیای تالاب هورالعظیم با مشارکت وزارت نفت، مناطق نفت خیز جنوب و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان انجام‌می‌شود و با برنامه ریزی های انجام شده تلاش می‌کنیم این طرح سال آینده به اجرا برسد.

وی افزود: تالاب هورالعظیم یک تالاب بین‌المللی است که خدمات اکوسیستمی زیادی را به استان و کره زمین‌می‌دهد برای همین اجرای طرح احیای این تالاب از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان مراحل مختلف اجرای طرح را تشریح کرد و گفت: پایش میزان آب ورودی از جمله موارد مورد اهمیت طرح احیا است.

میرشکار به بررسی های مربوط به تامین حقابه تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: برای تامین حق آبه این تلاب، رهاسازی آب از سد (کرخه) انجام می شود اما بررسی ها نشان می دهد که به دلیل برداشت های غیرمجاز در مسیر، همه حقابه هورالعظیم محقق نمی شود.

وی افزود: ما قصد داریم میزان آب ورودی دقیق به تالاب را سنجش کنیم تا بتوانیم آب را به بخش‌های مختلف تالاب برسانیم از سوی دیگر نیز برنامه‌ داریم از ظرفیت آب‌های مجازی برای تالاب بهره‌مند شویم.

میرشکار احیای زیستگاه پرندگان، کاهش اقدامات مخربی که در حوزه انتقال نیرو و برق و سایر لوله‌گذاری‌ها در تالاب بر جای گذاشته‌اند و رساندن این اقدامات به سطح استاندارد و مدیریت اکوسیستم تالاب از دیگر اهداف طرح احیای تالاب هورالعظیم است.

بر اساس این گزارش، تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار وسعت آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد. این زیستگاه منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع است.

بحران آب در حوضه کرخه از ۲ سال پیش تاکنون، این تالاب را نیز با تنش مواجه کرده است.

بر اساس ماده سه آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آنها پس از تامین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است.

سال گذشته در پی خشک شدن بخش‌های وسیعی از هورالعظیم ، این تالاب از اوایل تابستان شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده به ویژه در بخش عراقی بوده، به طوریکه دود غلیظ ناشی از آن در برخی روزها تا ۶ شهرستان در خوزستان، را دربرمی‌گیرد.

آتش‌سوزی یکی از چالش‌های هورالعظیم در زمانی است که حقابه آن تامین نشود. تابستان ۱۴۰۰ نیز آتش‌سوزی در بخش‌هایی از هورالعظیم در عراق، شهر رُفیِّع را چندین روز درگیر کرد اما در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود، آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت.

رودخانه کرخه امسال برای چندمین سال متوالی با بحران کم آبی روبه رو است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha