ونزوئلا به آمریکا: نقشه‌های جنایتکارانه‌تان در ونزوئلا ادامه نخواهد داشت

تهران- ایرنا- معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا با تاکید بر نقش «سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده» (سیا) در «تاریخ بی‌ثباتی‌ها، تهاجم‌ها، کودتاها و ترورها» در کشورها، به آمریکا هشدار داد: نقشه‌های جنایتکارانه‌تان در ونزوئلا پیش نخواهد رفت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دلسی رودریگس معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا با انتشار پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: در تاریخ بی‌ثباتی‌ها، تهاجم‌ها، کودتاها و ترورها در کشورهایی که برای هژمون ناخوشایند هستند، تنها یک نام طنین‌انداز می‌شود: سیا.

وی در واکنش به اظهار نظر کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید که اتهام‌های ونزوئلا در مورد طرح و برنامه‌ریزی ترور نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور از سوی آمریکا را «غیر معتبر» توصیف کرده بود، گفت: آن‌ها (آمریکا) سرنگونی [سالوادور] آلنده (اولین رئیس‌جمهوری سوسیالیست شیلی) را نیز انکار می‌کردند و سال‌ها بعد شواهدی به دست آمد که نشان از مسئولیت آن‌ها داشت.

رودریگس تصریح کرد: در ونزوئلا، نقشه‌های جنایتکارانه‌تان پیش نخواهد رفت.

ونزوئلا در روزهای اخیر شکایت و اتهام‌های جدی علیه سیا، «اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا» و شرکت نفت آمریکایی «اکسون موبیل» مبنی بر برنامه‌ریزی و تامین مالی شورش‌های نظامی و ترور مادورو مطرح کرده است.

در روزهای اخیر دست‌کم ۳۲ نفر از جمله چند تن از نظامیان عالی‌رتبه سابق ونزوئلا به اتهام دست داشتن در توطئه‌های یاد شده بازداشت شده‌اند.

تارک ویلیام ساب (Tarek William Saab) دادستان کل ونزوئلا به تازگی فاش کرد که دست‌کم ۳۲ نفر به اتهام دست داشتن در پنج توطئه تروریستی و برنامه‌ریزی برای ترور مادورو و سایر مقام‌های دولتی بازداشت شده‌اند که آخرین آن‌ها قرار بود در اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی) اجرا شود و اولین هدف آن ترور فرماندار ایالت تاچیرا و ایجاد فضای خشونت در این کشور بود.

ولادیمیر پادرینو لوپز (Vladimir Padrino López) وزیر دفاع ونزوئلا نیز دیروز سه‌شنبه گزارش داد که نیروهای مسلح ملی بولیواری ونزوئلا (FANB) ۱۸ نیروی نظامی که در برنامه‌های تروریستی و تلاش‌های ترور شرکت داشتند را اخراج کرد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در سخنرانی آغاز سال نو میلادی (۲۰۲۴) اعلام کرد: نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور، چهار توطئه کودتا را در سال ۲۰۲۳ خنثی کردند.

وی تاکید کرد که این طرح‌های بی‌ثبات‌کننده با مشارکت عوامل خارجی بوده و از میامی آمریکا، کلمبیا و پرو و با مشارکت برخی از افسران ونزوئلایی تحت امر سیا برنامه‌ریزی شده بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha