افزایش مشارکت مردم در انتخابات موجب تشکیل مجلس قدرتمند می شود

تبریز- ایرنا- در میزگرد انتخاباتی خبرگزاری جمهوری اسلامی بر مشارکت مردم برای داشتن مجلسی قدرتمند و ارتقای هر چه بیشتر قدرت ایران با پشتوانه مردمی در مجامع و میادین بین المللی تاکید شد.

به گزارش ایرنا، حاکمیت قانون و مشارکت حداکثری که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است به عنوان ۲ مولفه مهم و اثر گذار در انتخابات، زمینه را برای اقتدار نظام در عرصه های بین المللی و رفع مشکلات جامعه هموارتر می کند و این موارد نیز از دیگر موضوعاتی است که در میزگرد ایرنا مورد توافق شرکت کنندگان قرار گرفت.   

ناظران بر انتخابات نیز معتقدند همه چیز برای چهل و یکمین انتخابات پس از انقلاب اسلامی آماده است، کمیته های تخصصی ستادهای انتخابات در سراسر کشور از مدت ها پیش تشکیل شده است، هیات های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان بخش زیادی از موضوع تایید صلاحیت ها را انجام داده اند و روزشمار برای برگزاری انتخابات آغاز شده و همه چیز برای خلق حماسه و حضوری حداکثری در این دور از انتخابات آماده است.
امنیت و سلامت انتخابات، رقابت سالم و مشارکت حداکثری مولفه هایی هستند که در این انتخابات بیشتر مورد تاکید است و کمیته حقوقی ستاد انتخابات به عنوان یکی از کمیته های تخصصی این ستاد مسوولیت سنگینی در این زمینه برعهده دارد و با برگزاری جلسات تخصصی، تلاش در رفع شبهات و پاسخگویی به سوالات احتمالی نامزدها و مردم را دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی برای عمل به رسالت خود در خصوص اهمیت انتخابات، ضرورت شرکت در انتخابات،بیان برخی از بخش های قانون جدید انتخابات، عملکرد کمیته های ستاد انتخابات استان در خصوص سلامت انتخاباتی و جایگاه احزاب در برگزاری پرشور انتخابات میزگردی را با شرکت مشاور حقوقی استاندار آذربایجان شرقی و اعضای کمیته حقوقی ستاد برگزار کرد که ماحصل آنرا می خوانید: 

حاکمیت قانون و مشارکت حداکثری، اسم رمز انتخابات

مشارکت حداکثری با جلب اعتماد مردم
رییس کمیته حقوقی ستاد انتخابات آذربایجان شرقی در میزگردی که به همین مناسبت در ایرنای تبریز برگزار شد با بیان اینکه رفع شبهه و برگزاری سالم و دفاع از سلامت انتخابات از وظایف این کمیته است، گفت: مردم اگر از سلامت انتخابات مطمئن شوند مشارکت حداکثری می شود.
مرتضی عبدی به قانون جدید انتخابات اشاره کرد و گفت: بر این اساس در قانون جدید برای مجریان و کوتاهی آنها در انجام مسئولیت جرم انگاری شده است و این گام مهمی در سلامت انتخابات است.
وی ادامه داد: هر چند تا به امروز تخلفی در استان گزارش نشده اما اعضای کمیته و عوامل آن به صورت ۲۴ ساعت روند جاری را رصد می کنند.
وی با بیان اینکه اکنون ۲۰ جلسه تخصصی در کمیته حقوقی تشکیل یافته است، گفت: برگزاری انتخابات و دفاع از سلامت آن کار یک کمیته به تنهایی نیست و همه کمیته ها دخیل هستند و این کمیته در این راستا با سایر کمیته‌ها در تعامل کامل است.
عبدی همچنین دفاع از عوامل اجرایی در محاکم استان را از وظایف این کمیته برشمرد و گفت: همه اعضای ستاد و دولت باید عملکرد خود را تبیین کنند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.
وی تاکید کرد: هر اندازه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد مجلس به همان اندازه قدرتمندتر می‌شود و همان طور که گفته شد زمینه مشارکت حداکثری جلب اعتماد مردم است و کمیته حقوقی برای تامین مولفه های امنیت، سلامت، رقابت سالم و مشارکت حداکثری و تحقق توصیه های رهبری، همه مقررات را ریز به ریز اجرا خواهد کرد.

حاکمیت قانون و مشارکت حداکثری، اسم رمز انتخابات

انتخابات سالم از مصادیق نظام جمهوری اسلامی است
عضو کمیته حقوقی ستاد انتخابات آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه موضوع انتخابات در نظام جمهوری اسلامی بسیار مهم است، گفت: انتخابات سالم از مصادیق نظام است، جمهوریت در ساختار انتخاباتی ما نمود بیشتری دارد و همه تصمیم گیری ها بر اساس انتخابات و نظر جمهور است.
مسلم اورنگی افزود: انتخابات مختلف به نوعی نشان دهنده مشروعیت و مقبولیت و قانونی بودن ساختار حاکمیت است در کشور ما هر ۱۳ ماه یک انتخابات برگزار شده که نشان دهنده اهمیت انتخابات در ساختار نظام جمهوری اسلامی است.

تکالیفی هم برای نامزدان، حامیان و مجریان تعیین شده است و کوتاهی در این تکالیف به منزله تخلف مورد رسیدگی قرار می گیردوی ادامه داد: چهار مولفه رهبر معظم انقلاب در مورد انتخابات شامل امنیت، سلامت انتخابات، رقابت سالم و مشارکت حداکثری در قانون جدید انتخابات مورد تاکید و توجه است و تمام دغدغه‌های مهم و چالش‌ها در این قانون پیش بینی شده است.
اورنگی گفت: در این قانون تکالیفی هم برای نامزدان، حامیان و مجریان تعیین شده است و کوتاهی در این تکالیف به منزله تخلف مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی بیان کرد: وعده‌های توخالی از سوی نامزدان طبق این قانون جدید جرم است همچنین تخریب نامزدهای دیگر نیز از تخلفات انتخاباتی به شمار می رود.

حضور مردم نشان دهنده مشروعیت و مقبولیت نظام و حاکمیت است

حضور اقشار مختلف مردم در انتخابات، موجب می‌شود که نظام در عرصه‌های بین‌المللی حرف‌های خود را به کرسی بنشانداورنگی ادامه داد: حضور مردم نشان دهنده مشروعیت و مقبولیت نظام و حاکمیت است و انتخابات زمینه‌ای برای گردش نخبگان و تغییرات در جامعه است بر این اساس انتخابات بستر خوبی برای این موضوع است.
وی به اهمیت رشد تعالی انسان در مکتب اسلام اشاره کرد و گفت: مشارکت در انتخابات زمینه این رشد را فراهم می‌کند.
وی به ساختار قانون اساسی و حقوق اقلیت‌های دینی هم اشاره کرد و افزود: حضور اقشار مردم در انتخابات، موجب می‌شود که نظام مشروعیت لازم را پیدا کند و در عرصه‌های بین‌المللی حرف‌های خود را به کرسی بنشاند.

حاکمیت قانون و مشارکت حداکثری، اسم رمز انتخابات

صیانت از حقوق داوطلبان در قانون جدید انتخابات
عضو کمیته حقوقی ستاد انتخابات آذربایجان شرقی و دکترای تخصصی مدیریت و حقوق نیز گفت: قانون جدید انتخابات برای صیانت از حقوق داوطلبان وضع شده است.
محمد آرازش افزود: به روز شدن روند تبلیغات، افزایش زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان از ۶۰ روز به ۱۳۴ روز و فرصت ۴ ماهه برای بررسی صلاحیت‌ها، پیش ثبت نام و ارائه گواهی معتبر برداشتن حداقل پنج سال سابقه اجرای قضایی و آموزشی از جمله مزایای قانون جدید است.

قانون جدید انتخابات برای صیانت از حقوق داوطلبان وضع شده استوی، روشن تر شدن موضوع جرایم انتخاباتی در این قانون را از دیگر ویژگی های آن برشمرد و گفت: در موضوع جرائم و تخلفات در قانون جدید در ماده ۸۲ به طور صریح آمده است که اقدامات مغایر امنیت ملی، تحریک قومی مذهبی، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی، تخریب، تهدید، هتک حرمت، اظهار خلاف واقع، دیوارنویسی و تخریب و پاره کردن آثار تبلیغاتی دیگر نامزدها، جرم محسوب می‌شود.


مشارکت مردم پایه و اساس حاکمیت است
آرازش با بیان اهمیت مشارکت در این انتخابات گفت: مشارکت مردم، پایه و اساس حاکمیت است حضور مردم در صحنه‌ها پس از انقلاب در حد فوق اعلا بوده و در این انتخابات نیز تکرار خواهد شد.
وی به روز رسانی و نوآوری قوانین انتخابات را مزید بر علت عنوان کرد و گفت: قانونگذار با جزئیات بیشتر موارد را بررسی و وضع کرد تا حق مردمی، استانی یا شهری ضایع نشود و به طور یقین با چنین حساسیت هایی، مشارکت بیشتر می‌شود، بر این اساس قانون جدید از بروز تخلفات انتخاباتی جلوگیری می کند.

حاکمیت قانون و مشارکت حداکثری، اسم رمز انتخابات

رییس کمیته حقوقی با بیان اینکه یکی از ویژگی ها و اثرات قانون جدید، جلوگیری از بروز تخلفات انتخاباتی است گفت: شناسنامه‌ها در این انتخابات حذف شده و احراز هویت آنلاین صورت می‌گیرد و این به معنی جلوگیری از تخلفات در انتخابات است.
عبدی افزود: در حقوق پیشگیری مقدم و کم هزینه‌تر از برخورد و مقابله است و این اقدام در این راستا انجام شده است.
وی ادامه داد: وضع قوانین جدید این زمینه را فراهم کرده تا از رای مردم صیانت شود و چون دامنه تخلف زیاد است از این رو کمیته حقوقی سعی دارد تا انتخابات سالم و با کیفیت برگزار شود.

حاکمیت قانون و مشارکت حداکثری، اسم رمز انتخابات

قانون جدید مقدمات وقوع جرم را سخت تر کرده است
عضو این کمیته نیز با بیان اینکه در قانون جدید شناسنامه حذف شده و کد ملی اساس رای گیری است، گفت: قانون جدید مقدمات وقوع جرم را سخت‌تر کرده است هواداران نامزدها در صورتی که دچار جرم شوند مجازات می‌شوند.

قانون جدید مقدمات وقوع جرم را سخت‌تر کرده است هواداران نامزدها در صورتی که دچار جرم شوند مجازات می‌شوند

اورنگی افزود: قانون جدید برای نامزد ها مبحث جدیدی است و مزایای زیادی دارد که باید تبیین و بازگو شود.
وی تاکید کرد: الکترونیکی شدن انتخابات جلوی بسیاری از تخلفات را خواهد گرفت و سال به سال بهتر خواهد شد.

حاکمیت قانون و مشارکت حداکثری، اسم رمز انتخابات

قانون اساسی آمریکا تا به امروز از سوی مردم تایید نشده است
رییس کمیته حقوقی ستاد انتخابات استان گفت: قانون اساسی آمریکا از سوی مردم تایید نشده، ۲۰۰ سال است که ۲ حزب بر سر قدرت رقابت دارند، وزیر در هیات دولت آمریکا دکور است، مصوبات هیات دولت به تصویب کنگره نمی‌رسد، رئیس جمهوری در سیستم الکترال انتخاب می شود و و این کشور حق صحبت در مورد دموکراسی را ندارد.

عبدی گفت: کشوری که رییس قوه قضاییه را رئیس جمهوری تعیین می‌کند نمی تواند داعیه دموکراسی کند و در واقع این کشور دیکتاتور واقعی است.

وی با تایید اینکه در کشور ما کم و کاست زیاد است و در شان مردم ایفای نقش نشده وضعیت اقتصادی قابل قبول نیست، گفت: باید بپذیریم که در جنگ تمام عیار هستیم اما این مانع رای دادن نمی شود.

وی با طرح این سووال که چرا باید رای بدهیم، گفت: ملی‌گراها و عموم مردم طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اگر اعتقاد هم نداشته باشند باید برای امنیت کشور رای بدهند.

عبدی افزود: هر وقت انسجام ملی ما بیشتر بوده مورد هجمه قرار گرفته ایم از این رو مشارکت مردم از مولفه‌های امنیت است مشارکت پایین باشد شاخص امنیت پایین می‌آید.

وی ادامه داد: از سال ۸۸ نتوانستیم آنگونه که باید از مشارکت حداکثری مردم لذت ببریم.

عبدی در مورد مذهبی‌ها و اینکه چرا باید شرکت کنند، گفت: تضعیف نظام حرام است از این رو شرکت در انتخابات تکلیف و مشارکت حداکثری مورد انتظار است .

حاکمیت قانون و مشارکت حداکثری، اسم رمز انتخابات

چشم دنیا روی مشارکت حداکثری است/در بسیاری از کشورها شرکت در انتخابات اجباری است

عضو کمیته حقوقی با بیان اینکه انتخابات عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی است، گفت: چشم دنیا روی مشارکت مردم است و مشارکت مردم خود قانون است.

اورنگی افزود: در بسیاری از کشورها رای دادن در انتخابات اجباری است اما در کشور ما مردم خودجوش و داوطلبانه به پای صندوق‌های رای می‌روند.

وی بیان کرد: در عرصه‌های انتخاباتی هر وقت حضور پررنگ‌تر شده موضع‌گیری علیه کشورمان عوض می‌شود و حرف ایران در مجتمع بین المللی به کرسی می نشیند.

زمینه باید برای همه مردم آماده شود تا نقطه نظرات خود را اعلام کنند حضور حداکثری مردم روی دیپلماسی عمومی و مشروعیت بین‌الملل و صلح دموکراتیک نیز تاثیر می‌گذاردوی گفت: رهبر معظم انقلاب روی حاکمیت قانون تاکید دارند قانون فصل الخطاب همه است مشارکت زیاد باشد یعنی مشروعیت مورد قبول است.

این عضو کمیته گفت: همان طور که مردم در سال۱۳۵۷ به صورت جدی پای کار آمدند امروز نیز باید با همان جدیت وارد عرصه انتخابات شوند.

اورنگی افزود: برای مشارکت حداکثری اعتماد عمومی مردم را باید بیشتر جلب کنیم امروز نیازها فرق کرده و متفاوت است مشارکت در انتخابات موجب رسیدن به این نیازها می‌شود و فرصتی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: زمینه باید برای همه مردم آماده شود تا نقطه نظرات خود را اعلام کنند حضور حداکثری مردم روی دیپلماسی عمومی و مشروعیت بین‌الملل و صلح دموکراتیک نیز تاثیر می‌گذارد.

اورنگی اضافه کرد: موضوع انتخابات و مشارکت با اعتماد و مشروعیت گره خورده است و در صورت مشارکت پایین، حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

وی گفت: مردم با شرکت در انتخابات و رای دادن به نامزد دلخواه در عین حال مشروعیت نظام را هم تایید می‌کنند.

احزاب موجب افزایش شور انتخاباتی می شوند

عضو کمیته حقوقی ستاد انتخابات گفت: احزاب شناسنامه‌داری که از وزارت کشور پروانه فعالیت دارند می‌توانند به شور انتخاباتی بیفزایند.

اورنگی افزود: در ۴۵ سال گذشته باید به سوی حزبی شدن می رفتیم مزایای آن بیشتر از معایب است مردم در انتخابات حزبی به جای فرد به فکر و اندیشه رای می دهند و این بزرگ ترین مزیت حزبی شدن انتخابات است.

وی ادامه داد: برخی مشکلات امروز مردم به انتخاب مردم برمی‌گردد در واقع زاییده انتخاب نادرست است و حزبی شدن می‌تواند این معضل را برطرف کند.

وی گفت: البته احزاب باید مردم محور و مواظب اظهارات و موضع‌ گیری‌های خود باشند و طبق قانون عمل کنند و از آن تبعیت کنند.

حاکمیت قانون و مشارکت حداکثری، اسم رمز انتخابات

انتخابات محلی برای تحول در عین ثبات است

آرازش دیگر عضو این کمیته با بیان اینکه امروز در دنیا شاهد انتقال قدرت هستیم، گفت: برای حفظ عزت کشور، انتخابات سنگر و در حل معضلات کشور موثر است طوری که میدانی برای خدمت به مردم و رقابت است و محلی برای تحول در عین ثبات است.

وی نقش احزاب در انتخابات را مهم دانست و گفت: در قانون جدید به این مورد هم تاکید شده که یکی از عوامل پرشور شدن انتخابات احزاب است.

انتخابات پیچ تاریخی تمدن ساز

رییس کمیته حقوقی این ستاد با بیان اینکه در پیچ تاریخی تمدنی قرار داریم، گفت: اگر به سلامت آن را رد کنیم به یکی از ابر قدرت‌ها تبدیل می‌شویم.

عبدی گفت: مردمی که انقلاب را به این مرحله رسانده اند اگر اندکی ادامه دهند این انقلاب قدرتمندتر از قبل می‌شود و در آینده ایران به ابرقدرت جهانی تبدیل می شود.

حاکمیت قانون و مشارکت حداکثری، اسم رمز انتخابات

مشارکت در انتخابات رفتار سیاسی شهروندان است

دیگر عضو کمیته حقوقی ستاد انتخابات آذربایجان شرقی با بیان اینکه مشارکت در این انتخابات رفتار سیاسی شهروندان است، گفت: در سال ۱۳۴۲ زمانی که امام راحل قیام را آغاز کردند چون همه پای انقلاب نبودند امام تبعید و اذیت شد اما در سال ۱۳۵۷ چون همه پای کار بودند شاه فرار کرد و انقلاب اسلامی پیروز شد و این نتیجه قدرت حضور مردم است.

سیدجعفر ره انجام حضور در انتخابات را وظیفه عرفی، اجتماعی و قانونی اعلام و آن را موجب تقویت انسجام ملی و نشان دهنده پیروی از ولایت فقیه عنوان کرد.

وی ادامه داد: اعتماد سیاسی با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد اگر می‌خواهیم در عرصه بین‌الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم به طور حتم باید مشارکت حداکثری باشد.

ره انجام ، حضور و مشارکت سیاسی احزاب در انتخابات را موجب مشارکت حداکثری دانست و گفت: فعالیت‌ها باید روشن بیان و رقابت‌های سیاسی باید در جامعه نهادینه شود چون که موفقیت جمهوری اسلامی موفقیت ملت است.

وی با بیان اینکه مردم انتخابات را برگزار می‌کنند و همه کاره انتخابات هستند و دولت نقش بسیار جزئی دارد، افزود: مردم تعیین کننده هستند پس باید رای بدهند.

وی با اشاره به اینکه نیروی مردمی در همه جا تاثیرگذار است، اظهار کرد: مردم ایران بیدارترین مردم دنیا هستند و تا به حال هیچ وقت اشتباه نکرده اند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفندماه امسال همزمان با سراسر کشور در تبریز برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha