واحدهای دانشگاه آزاد سبد جذب دانشجویان خارجی را تنوع بخشند

مشهد- ایرنا- معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت تنوع بخشی به جذب دانشجویان خارجی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی تاکنون سه هزار و ۵۰۰  دانشجوی خارجی را جذب کرده است که عمدتا از افغانستان هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر جلال درخشه روز چهارشنبه در هشتمین نشست اتحادیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شرق کشور در مشهد افزود: در زمینه جذب دانشجوی خارجی باید سهم خودمان را در اهداف عمومی کشور داشته باشیم که سهم دانشگاه آزاد در این زمینه سهم جدی است و طبق آخرین آمار ثبت نامی حدود ۳۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه های استان های مرزی ظرفیت بسیار خوبی برای جذب دانشجویان خارجی دارند ادامه داد: واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور باید سبد جذب دانشجویان خارجی را متنوع و در این زمینه با کارگزاری‌های مختلف رایزنی کنند.

ایجاد پایگاه های علمی در سایر کشورها

معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فعالیت های حوزه بین الملل حضور در کشورهای دیگر و ایجاد پایگاه‌های علمی است که از این لحاظ دانشگاه آزاد وضعیت استثنایی در میان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی دارد؛ رویکرد دانشگاه آزاد در خصوص این موضوع حفظ و گسترش این پایگاه‌ها است.

درخشه با بیان این که اقدامات بین‌الملل چالش‌های خود را دارد در عین حال سیاست کلی دانشگاه آزاد اسلامی حفظ این واحدها و گسترش آن‌هاست افزود: در عراق و یمن پیشرفت خوبی داریم و در لبنان به صورت تعاملی کار انجام می‌شود؛ واحدهای دانشگاهی در این زمینه می توانند نقش پشتیبان ایفا کنند.

وی ادامه داد: در حوزه گسترش تعامل علمی بین دانشگاهی، عقد و گسترش تفاهم‌نامه‌ها که در اتحادیه شرق کشور سال گذشته با پاکستان انجام شد اقدام خوبی بود که در این زمینه استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان خوب عمل کردند.

این مسوول با بیان اینکه رویکرد مورد تاکید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی گسترش این مناسبات علمی و بین‌المللی است اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست همسایگی است و نزدیک‌ترین حوزه ما پاکستان و افغانستان است لذا گسترش مناسبات علمی با این دو کشور نیز مد نظر است چرا که تعاملات علمی بین المللی یکی از شاخص‌های ارتقای علمی دانشگاه‌ها به شمار می رود.

قائم مقام رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: تجربه موفق اتحادیه واحدهای دانشگاه آزاد شرق کشور منجر به این شد که اتحادیه‌های سایر مناطق کشور هم شکل گیرد.

دکتر علی سروری مجد با بیان اینکه این نشست ها دارای ۲ ویژگی است افزود: نخست آنکه فضای انس و صمیمیت بین همکاران برقرار است و دیگر اینکه وقت ما به مباحثه می‌گذرد و تشکیل این اتحادیه منجر به مصوباتی برای شورا و هیئت رئیسه دانشگاه می شود که برای کل کشور راهگشا خواهد بود.

به گفته وی ایجاد اتحادیه به معنای ساختار جدید نیست بلکه اتاق فکری برای هم افزایی بین استان‌ها و تبادل تجربیات و پیشنهاداتی به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است.

تاسیس دانشکده های جدید

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: تاسیس دانشکده های جدید فقط یک چینش جدید است که رفتن به سمت ماموریت را برای ما تسهیل می‌کند؛ در این ماموریت اختیارات استان‌ها بیشتر می‌شود.

محمدهادی همایون افزود: در ساختار جدید و ماموریت دانشکده های جدید قرار نیست که همه واحدها، دانشکده جدید داشته باشند بلکه قرار این است که شرایط را با وضعیت استان از نظر آمایش تطبیق دهیم، نقاط قوت را تقویت کنیم و بر اساس نقاط قوت کار انجام گیرد.

وی ادامه داد: این دانشکده ها به طور معمول یک تصویر برای نشان دادن رشد و توسعه دانشگاه است که باید به این سمت برویم و ذیل دانشکده‌ها گروه‌های میان رشته‌ای شکل گیرد؛ اصل هدف این است و اینکه به سمت تنوع رشته برویم.

این مسوول بیان کرد: غلبه میان رشته‌ای باید خیلی جدی احساس شود، اگر به این هدف برسیم می توانیم به محصول و فناوری ختم شویم و شبکه دانشی ما تکمیل خواهد شد.

مدیرکل آمایش دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: ما در حوزه دانشکده ها مطالعات جدی مبتنی بر آموزش انجام دادیم و جمع آوری آماری استان‌ها را مبنای تجزیه و تحلیل گذاشتیم؛ در راستای ماموریت گرایی به دنبال خلق یک وضعیت جدید هستیم.

دکتر سعید آذریان افزود: به طور مثال کشاورزی و دامپروری یک بحث جدی است ولی زیرساخت های متناسب با این وضع را نداریم لذا باید استان به سمت تکمیل زیرساخت ها برود تا ظرفیت تاسیس این دانشکده ایجاد شود و بتوانیم در راستای حل مسائل و چالش‌های محیطی قدم برداریم.

به گفته وی، ماموریتی که به دانشکده‌های حکمرانی و تعلیم و تربیت اسلامی دادیم در نقاط مختلف متفاوت است، این تنوع بخشی اصل ماموریتی است که در ساختار دانشی دانشگاه شکل خواهد گرفت.

سه هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد خراسان رضوی جذب شدند

یک میلیون نفر از دانشگاه آزاد امسال معتکف شدند

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: دانشگاه آزاد اسلامی امسال در کل کشور حدود یک میلیون معتکف دارد و این در حالی است که فقط در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران هزار نفر معتکف شده‌اند.

حجت الاسلام محمد شریفانی افزود: ما دغدغه رشد و هدایت جوانان را داریم و از همه واحدها تشکر می‌کنیم که در لابلای جوانانی هستند که مایه افتخار برای کشور به شمار می روند.

به گزارش ایرنا، هشتمین نشست اتحادیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شرق کشور شامل پنج استان خراسان جنوبی، رضوی، شمالی،سیستان و بلوچستان و کرمان به میزبانی واحد مشهد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha