همیاری خیّر قیر و کارزینی برای صیانت از نقش برجسته افسر اشکانی

شیراز - ایرنا - معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: یک فرد خیر در قیر وکارزین استان تقبل کرده که همکاری لازم و حمایتی را برای بهسازی مسیر دسترسی و محوطه سنگ‌نگاره افسر متعلق به دوره اشکانیان در این منطقه داشته باشد.

محمدتقی قلعه‌نوعی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: این نقش برجسته مربوط به سرباز، افسر یا یک شخصیت بلند پایه پارتی است که با کمانی در دست در حال تیراندازی به سمت کوه است.

وی اضافه کرد: این اثر تاریخی با قدمت بیش از ۲ هزار سال مربوط به دوره اشکانیان است اما چون کتیبه‌ای در کنار آن وجود ندارد، نمی‌توان با قاطعیت درباره اینکه نگاره نشان دهنده چه شخصیتی است، اظهار نظر کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: این سنگ‌نگاره یکی از آثار تاریخی قیر و کارزین است که از اهمیت بالایی برخوردار و نیازمند حفاظت است.

همیاری خیّر قیر و کارزینی برای صیانت از نقش برجسته افسر اشکانی

قلعه‌نوعی با بیان اینکه کارشناسان امروز برای برآورد اعتبار مورد نیاز، به منطقه اعزام شدند، گفت: با مشارکت خیر میراث‌دوست قیر و کارزین و اداره‌کل میراث فرهنگی، مسیر دسترسی به این اثر تاریخی از جاده آسفالت کفسازی شود و پیرامون آن نیز تا شعاع پنج متر مربع با سنگ مالون کار شود.

وی افزود: اطراف این سنگ‌نگاره نیز فنس کشی و محوطه با استفاده از انرژی خورشیدی نورپردازی می‌شود، سایبانی نیز بالای آن نصب می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس توضیح داد: قیر وکارزین تل‌های تاریخی هفت هزار ‌ساله‌ای نیز دارند و نگاره اشکانی یکی از این میراث کهن است.

نقش‌برجسته سرباز پارتی با تیر و کمان کشیده، تیردان و کلاه‌خود بر روی یک تخته سنگ به طول ۲۴۰ و عرض ۱۷۰ سانتی‌متر حجاری شده و آذر ماه ۱۳۵۴ با شماره ۹۳۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

قیروکارزین در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha