۸ بهمن ۱۴۰۲، ۶:۱۲
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85367445
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بنگلادش خواستار توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه شد

تهران- ایرنا- بنگلادش از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی استقبال کرد و از این رژیم خواست نسل‌کشی فلسطینی‌ها را متوقف کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، حسن محمود وزیر خارجه بنگلادش شنبه به خبرنگاران گفت: امیدواریم که اسرائیل از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری تبعیت کرده و اقدامات موثری برای متوقف کردن نسل‌کشی بردارد.

وی افزود، بنگلادش به همکاری دیپلماتیک با آفریقای جنوبی برای کمک به متوقف کردن جنایت علیه بشریت که علیه فلسطینی‌ها رخ می‌دهد، ادامه خواهد داد.

آفریقای جنوبی در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ (۹ دی ۱۴۰۲) شکایتی را به دیوان بین‌المللی دادگستری تسلیم کرد و صدور حکم علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی در جریان حمله به غزه را خواستار شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری پس از برگزاری جلسات استماع در ۱۱ و ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۱ و ۲۲ دی ۱۴۰۲)، مذاکرات درباره این پرونده را آغاز کرد.

هر چند رسیدگی به اتهام اصلی مطرح شده از سوی آفریقای جنوبی یعنی ارتکاب نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی احتمالا سال‌ها زمان می برد اما روز جمعه ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ (ششم بهمن ۱۴۰۲) دیوان بین‌المللی دادگستری درباره درخواست آفریقای جنوبی برای صدور دستور اجرای اقدام موقت تصمیم گرفت.

دیوان بین‌المللی دادگستری در این جلسه نسبت به تداوم جان باختن مردم غزه ابراز نگرانی و اعلام کرد: اسرائیل باید به کشتار و آسیب رساندن به مردم غزه پایان دهد و اقدامات لازم برای فراهم کردن نیازهای انسانی مردم غزه را فورا اتخاذ کند. اسرائیل باید تدابیر لازم برای جلوگیری از تحریک مستقیم به کشتار گروهی را اتخاذ کن همچنین باید متعهد به خودداری از قتل، تعدی و تخریب علیه مردم غزه باشد.

دیوان بین‌المللی دادگستری که به عنوان دادگاه بین‌المللی شناخته می‌شود، رکن قضایی اصلی سازمان ملل متحد است و مقر آن در شهر لاهه هلند استقرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha