بارش برفی که در چهارمحال و بختیاری همچنان اثرگذار نیست

شهرکرد- ایرنا- سامانه اخیر بارش برف در چهارمحال و بختیاری در روزهای جمعه و شنبه ادامه داشت و میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ را به ۶۰ سانتیمتر رساند، اما این بارش همچنان در برابر بی بارشی و برفی پاییز و زمستان امسال و بلندمدت اثرگذاری چندانی ندارد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری ارتفاع فعلی برف در ایستگاه کوهرنگ را ۶۰ سانتی‌متر اعلام کرد و گفت: این در حالیست که میانگین بلندمدت آن در چنین تاریخی ۱۰۳ سانتی‌متر بوده است.

معصومه نوروزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ارتفاع برف در چنین تاریخی در ایستگاه کوهرنگ ۸۱ سانتی‌متر و در سال ۱۴۰۰ نیز ۶۶ سانتی‌متر بوده است که نشان می‌دهد بارش‌ها در سال آبی جاری به ویژه در ایستگاه کوهرنگ با کاهش روبرو بوده است.

وی ادامه داد: بر اثر فعالیت سامانه بارشی اخیر به جز در ایستگاه فارسان که ۲ سانتی‌متر برف به ثبت رسید در دیگر ایستگاه‌های استان ارتفاع برف نداشتیم و میزان باران در شهرکرد ۱۸.۹ میلیمتر، بروجن ۱۴.۵ میلیمتر، لردگان ۴۱.۴ میلیمتر، کوهرنگ ۷۵ میلیمتر، اردل ۴۲.۹ میلیمتر، فارسان ۳۳.۳ میلیمتر، سامان ۲۰ میلیمتر، بن ۱۵ میلیمتر، شلمزار ۳۴.۴. میلیمتر، فرخشهر ۱۵.۴ میلیمتر، مالخلیفه ۴۰ میلیمتر، بلداجی ۱۷.۷ میلیمتر، آلونی ۳۲.۴ میلیمتر، دوآب صمصمامی ۵۵ میلیمتر، بازفت ۸۵ میلیمتر و لیرابی ۴۱ میلیمتر ثبت شد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ناپایداری‌های جوی تا بعدازظهر امروز در استان وجود دارد اما پس از آن متوقف می‌شود و سپس از روز چهارشنبه تا جمعه با عبور یک سامانه بارشی از استان، بارش برف و باران نقاطی از استان را فرا می‌گیرد که نقشه‌های کنونی نشان می‌دهد این سیستم ضعیف است.

نوروزی با بیان اینکه کوهرنگ با چهار درجه سانتی‌گراد زیر صفر سردترین ایستگاه استان در صبح روز یکشنبه اعلام شد، گفت: برای روز دوشنبه کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری در سال آبی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۲) شانزدهمین سال متوالی خشکسالی خود را پشت سر گذاشت.

افزایش دمای هوا و تبخیر آب نیز در وقوع این خشکسالی‌ها تاثیرگذار بوده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha