واشنگتن‌پست: عزم روسیه برای به چالش کشیدن آمریکا در نظام بین‌الملل

تهران- ایرنا- واشنگتن‌پست در مطلبی با اشاره به تلاش روسیه برای تعمیق روابط با کشورهای غیربلوک غرب نوشت: مسکو به دنبال به چالش کشیدن سلطه آمریکا بر نظام بین‌الملل و تضعیف آن است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این روزنامه آمریکایی، بر اساس اسناد به‌دست آمده از کاخ کرملین و مصاحبه با مقام‌ها و مدیران تجاری روسیه، مسکو اطمینان خاطر دارد که تعمیق روابط اقتصادی و دیپلماتیک با چین و کشورهای متحد در نیمکره جنوبی این امکان را فراهم می‌کند تا نظام مالی بین‌المللی تحت سلطه آمریکا را به چالش کشیده و غرب را تضعیف کند.

به نوشته این روزنامه پرشمارگان، روسیه از موفقیت خود در جلوگیری از ضدحملات اوکراین با حمایت غرب و به دنبال آن بن‌بست‌های سیاسی در واشنگتن و بروکسل بر سر ادامه تامین مالی کی‌یف خرسند است. مسکو همچنین بر این عقیده است که پشتیبانی آمریکا از تهاجم اسرائیل به غزه به جایگاه واشنگتن در بسیاری از نقاط جهان لطمه زده است.

نویسنده در ادامه یادآور شده است: مقام‌های مسکو به افزایش داد و ستد با چین، همکاری با ایران، گسترش روابط دیپلماتیک در جهان عرب و توسعه گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس اشاره دارند و آن‌ها را نشانه‌ای از تلاش خود برای تضعیف قدرت غرب می‌دانند.

به عقیده نویسنده، سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در نخستین روز از سال میلادی ۲۰۲۴ نیز گواهی بر همین مدعاست. وی گفت: گسترش بریکس اقتدار و نقش رو به رشد این گروه در امور جهانی را نشان می‌دهد و تمرکز آن بر برابری حاکمیتی خواهد بود.

واشنگتن پست در ادامه به اسنادی از شورای امنیت داخلی روسیه رجوع کرده است؛ اسنادی که به نوشته این روزنامه به‌دست یک سرویس اطلاعاتی اروپایی رسیده است و مطابق آن‌ها کرملین در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نشست‌هایی را برای بررسی چگونگی تضعیف نقش دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی برگزار کرده است. در یکی از این اسناد به‌دست آمده، هدف نهایی، از بین بردن نظام مالی جهانی که پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمده و قدرتی که به واشنگتن می‌داده، عنوان شده است.

در یکی از اسناد که تاریخ آن ۳ آوریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) است: یکی از مهم‌ترین وظایف، ایجاد نظم جهانی جدید است. کشورهای غربی به رهبری آمریکا سعی کرده‌اند ساختار خود را تحمیل کنند.

سند دیگری که توسط نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه و از متحدان نزدیک پوتین نگاشته شده، از همکاری بیشتر چین و روسیه در زمینه هوش مصنوعی و سیستم‌های سایبری حمایت می‌کند. بر اساس این سند، پکن و مسکو یک نظام مالی جدید و یک ارز دیجیتال اوراسیا مبتنی بر سیستم‌ پرداخت جایگزین ایجاد می‌کنند تا سلطه غرب بر تراکنش‌های مالی جهانی را دور بزنند.

اما دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به تازگی در اظهاراتی تلاش روسیه برای تضعیف سلطه واشنگتن بر نظام مالی جهانی را رد کرد.

به نوشته واشنگتن پست، همین باور که روسیه از نظر نظامی و اقتصادی مقاومت بیشتری نسبت به آنچه غرب پیش بینی می‌کرد، جایگاه داخلی پوتین را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه مارس (اسفند) روسیه تثبیت کرده است.

با این وجود مقام‌های امنیتی اروپایی همزمان با رد شرایط کنونی، مدعی هستند که مسکو شریک بسیار کوچک پکن است و مشخص نیست که چین واقعا تمایلی به همسویی با دیدگاه‌های بزرگ کرملین دارد.

یک مقام ارشد امنیتی اروپایی که خواست نامش فاش نشود، در همین زمینه گفت: روسیه قادر مطلق نیست، اما آن‌ها سعی می‌کنند از همه امکانات استفاده کنند. آن‌ها بسیار منسجم و منظم هستند.

واشنگتن پست در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به انتقادهای روسیه از جنگ غزه آورده است: از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) به اسرائیل، به نظر می‌رسد کرملین روابط خود را به سمت تعمیق با جهان عرب پیش می‌برد و با سفری کم‌سابقه به امارات متحده عربی و عربستان سعودی این امر را ثابت کرد.

میخائیل خودورکوفسکی از چهره‌های شناخته‌شده مخالفان دولت روسیه در خصوص وضعیت کنونی این کشور در نظام بین‌الملل مدعی شد: البته پوتین در تلاش است نظم جهانی را تضعیف کند، زیرا این تنها راهبرد وی برای بقا است.

وی افزود: پس از آنکه آمریکا به روسیه اجازه داد تا از خط قرمزهایش در سوریه عبور کند، سپس با آن وضعیت از افغانستان خارج شد و حالا هم با حمایت‌های مقطعی از اوکراین، به نظر می‌رسد آمریکا در جنگ جهانی سوم احتمالی مقابل روسیه شکست می‌خورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha