گاردین: حکم دادگاه لاهه می‌تواند آمریکا را شریک جنایات جنگی اسرائیل کند

تهران- ایرنا- گاردین با ارایه تحلیلی تاکید کرد که تلاش رئیس جمهوری آمریکا ‌برای محافظت از اسرائیل در برابر انتقادات ناشی از تلفات سنگین غیرنظامیان و شیوه‌های جنگی این رژیم در غزه، ایالات متحده را نه تنها در معرض محکومیت بین‌المللی، بلکه همدستی احتمالی در جنایات جنگی قرار می‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این نشریه انگلیسی، ‌حکم دیوان بین‌المللی دادگستری - بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل- یک پیروزی برای فلسطینی‌ها و به طور کلی برای جهان جنوب بود، ‌چرا که (رژیم) اسرائیل برای اولین بار در قبال اقدامات نظامی خود و توسط یکی از دادگاه های مهم جهان پاسخگو شد.

از طرفی ایالات متحده، بریتانیا و دیگر قدرت‌های غربی که از زمان آغاز حمله اسرائیل به غزه، بدون قید و شرط از این رژیم حمایت کرده‌اند، نمی خواهند در مجامع بین المللی به عنوان حامیان نسل‌کشی شناخته شوند و این انگیزه‌ای برای این کشورها است تا در نهایت برای آتش‌بس در غزه به اسرائیلی‌ها فشار بیاورند.

گاردین افزود: طبق گزارش سی‌ان‌ان در ماه دسامبر، یک ارزیابی اطلاعاتی نشان داد که حدود نیمی از بمب‌هایی که اسرائیل از هفتم اکتبر علیه غزه استفاده کرده، «بمب‌های گنگ» یا مهمات هدایت‌نشده بودند. این در حالی است که چنین تسلیحاتی توانایی بسیار بالاتری برای کشتن غیرنظامیان به ویژه در مناطق پرجمعیتی مانند غزه دارد.

گفتنی است که رژیم صهیونیستی «بمب‌های هوشمند» دارد اما این مهمات، گران‌ و تامین امنیت آن‌ها سخت‌تر است، بنابراین ارتش این رژیم با ذخیره بمب‌های هوشمند خود از مهمات ارزان‌تر آمریکایی استفاده می‌کند.

این مقاله افزود: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با حمایت تزلزل ناپذیر خود از رژیم صهیونیستی، به وعده‌ انتخاباتی‌اش مبنی بر قرار دادن حقوق بشر در مرکز سیاست خارجی ایالات متحده عمل نکرد.

وی یک ماه پس از ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ گفته بود: "متعهد به جهانی است که در آن از حقوق بشر محافظت می شود، مدافعان آن مورد تجلیل قرار می گیرند و کسانی که مرتکب نقض حقوق بشر می شوند، پاسخگو می شوند".

گاردین در پایان نوشت: چهره بایدن مانند روسای جمهوری قبلی ایالات متحده، از جمله جورج دبلیو بوش و باراک اوباما، که در عین تظاهر به پای‌بندی به حقوق بشر و دموکراسی، ‌جنگ‌های خارجی به راه انداخته و یا از آنها حمایت کردند، ‌سیاه است.

گفتنی است در اثر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه در بیش از ۱۰۰ روز گذشته، افزون‌بر ۲۶ هزار فلسطینی که اکثر آنها زن و کودک هستند، ‌به شهادت رسیده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha