مودیان مالیاتی خراسان رضوی با مشکل دریافت صورت حساب الکترونیکی مواجه هستند

مشهد- ایرنا- نایب رییس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از ابتدای دی ماه امسال اجباری شده است، از این جهت مودیان مالیاتی در صدور صورت‌حساب الکترونیکی با ابهامات و مشکلاتی مواجه هستند.

به گزارش ایرنا، سید مصطفی شامل روز یکشنبه در نشست هم‌اندیشی هیات رئیسه و روسای کمیته‌های ذیل کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با معاون و روسای اداره کل امور مالیاتی استان به چالشهای مودیان مالیاتی در خصوص قانون جدید اشاره کرد.

وی گفت: در راستای قانون مزبور با توجه به الزام مودیان مالیاتی به صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان و ابهامات بسیار زیاد در خصوص نحوه اجرای این قانون و مشکلات موجود در این سامانه، ضرورت دارد که به صورت ویژه و در طی جلسات متعدد این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و به آموزش مودیان پرداخته شود.

معاون مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در جلسات هم‌اندیشی به منظور رفع ابهام و اشکالات قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی از حداکثر ظرفیت نیروهای توانمند اداره کل امور مالیاتی استفاده خواهد شد تا مشکلات اصناف در این زمینه رفع و خروجی مناسبی اخذ گردد.

منوچهر علیزاده افزود: سازمان امور مالیاتی به‌ صورت مداوم وبینارها و نشستهایی را در حوزه سامانه مودیان برگزار می‌کند، ابهامات و سوالات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی در این جلسات طرح و نتایج منعکس خواهد شد.

عضو دیگر کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی به تشریح موضوع اخذ مالیات از فعالان صنعت سینما پرداخت و عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ خانه سینما اطلاعیه‌ای برای سینماداران صادر کرد. این اطلاعیه در خصوص دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تهیه‌کنندگان و شرکت‌های پخش بود که براساس آن، سینماداران ملزم به دریافت مبلغ ارزش افزوده از تهیه‌کنندگان و شرکت‌های پخش و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی می‌شوند.

محسن دادخواه افزود: سینماداران باتوجه به پروانه مالکیت حقوقی، مکلف به اخذ ۹ درصد مالیات از تماشاگران نیز هستند؛ اما دغدغه اصلی در این میان، چگونگی تشخیص درآمد سینماها است، از سویی خانه سینما، سینماداران را مکلف به پرداخت ارزش افزوده مبالغ بلیت سینما کرده است، درصورتی که تکلیف خانه‌سینما و سامانه مودیان مبنی بر پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده کل فروش انجام شود، سینماداران متحمل ضرر خواهند شد.

وی بیان کرد: نکته دیگر اینکه پیش از این، پیشنهاد پرداخت ارزش افزوده مالکان فیلم (مارکت یا تهیه‌کنندگان) به خانه سینما داده شد؛ اما نتیجه‌ای حاصل نگردید.

رییس امور حسابرسی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه برخی از صنوف ارزش افزوده پرداختی از سوی مردم را به صورت مستقیم به اداره کل امور مالیاتی استان پرداخت می‌کنند، گفت: صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان از ابتدای دی ماه سال جاری، اجباری است.

رسول حبیبی افزود: در صورتی‌ که ارزش افزوده از طریق دستگاه پوز از مشتریان دریافت می‌شود، باید به حساب اداره کل امور مالیاتی واریز گردد که میزان واریزی آن توسط سازمان امور مالیاتی مشخص می‌شود.‌

معضلات مالیاتی آژانس‌های هواپیمایی

کارشناس مالیاتی انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز به تشریح معضلات مالیاتی آژانس‌های هواپیمایی پرداخت و گفت: آژانس‌های هواپیمایی اطلاعی از نوع فاکتورهای ثبتی در سامانه مودیان ندارند. از طرفی، با توجه به اینکه سازمان‌ و شرکت‌های هواپیمایی تنها ۲ درصد از فروش بلیت را به آژانس‌های هواپیمایی پرداخت می‌کنند، اعمال شرایط حق‌العمل‌کاری در اخذ مالیات از شرکت‌های خدمات مسافرتی، کارگشای مشکلات مالیاتی آن‌ها نیست.

حشمتی بخش دیگر سخنانش را به خرید و فروش بلیت‌های چارتری اختصاص داد و خاطر نشان کرد: شرکت‌های خدمات مسافرتی مالک بلیت‌های چارتری نیستند، در صورتیکه شرکت‌ خدمات مسافرتی، مالک و صاحب بلیت‌های چارتری باشد باید امکان تغییر نام و کاهش مبلغ آن را داشته باشد.

رییس امور حسابرسی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در این خصوص، اظهار کرد: شرکت‌های خدمات مسافرتی باید برای بلیت‌های چارتری، شناسه یکتا دریافت کنند.

حبیبی افزود: براساس قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، صدور فاکتور باید توسط فروشنده انجام شود؛ اما این مسئله در ارائه خدمات خارج از کشور، متفاوت است و باید سازمان امور مالیاتی در این زمینه اطلاعیه صادر نماید.

وی در این باره گفت: تا زمانی که آژانس هواپیمایی اقدام به خرید و فروش بلیت چارتری کند، مالک و فروشنده اصلی بلیت‌های چارتری شناخته می‌شود.

رییس امور حسابرسی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی افزود: میزان فروش و سود و زیان بلیت‌های چارتری خریداری شده توسط آژانس‌های هواپیمایی باید در سامانه مودیان به‌درستی ثبت گردد، اگر فیلدهای مورد نیاز به درستی تنظیم شود، ارزش افزوده محاسبه شده صنف شرکت‌های خدمات مسافرتی در سامانه مودیان، ۲ درصد خواهد بود.

«حامد پرنده» رییس گروه مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان نیز در این نشست تاکید کرد: صورت‌حساب از هر نوعی باشد، باید قرارداد حق العمل‌کاری آن صادر و در سامانه درج گردد.

مودیان مالیاتی خراسان رضوی با مشکل دریافت صورت حساب الکترونیکی مواجه هستند

چالش‌ جدی سامانه مودیان در صرافی ها

رییس کمیته قانون سامانه مودیان کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست گفت: یکی از چالش‌های جدی سامانه مودیان عدم ثبت خرید و فروش ارز صرافی‌ها است، به طوریکه صرافی‌ها در خرید و فروش ارز، فاکتوری را به ثبت نمی‌رسانند.

مهران مرشد افزود: حدود ۹۷ درصد از فاکتورهای مشخص و موجود در سامانه مودیان مورد تایید سازمان امور مالیاتی است، در آخرین اصلاحیه این سامانه در خصوص صورت‌حساب نوع اول، بر تایید فاکتورهای فروشنده توسط خریدار تاکید شده است.

وی بیان کرد: پس از بارگذاری صورت‌ حساب در سامانه مودیان، صورت حساب برای اعتبارسنجی در پوشه خریدار قرار می‌گیرد؛ اگر خریدار به وظیفه خود مبنی بر تایید صورت‌حساب عمل نکند، اعتبار مالیاتی برای فروشنده در نظر گرفته نخواهد شد. این موضوع یکی دیگر از ابهامات سامانه مودیان است که باید اصلاح گردد.

رییس کمیته قانون سامانه مودیان کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون سازمان امور مالیاتی، اطلاعات مورد نیاز برای فاکتورهای خارج از سامانه مودیان را مشخص و اعلام نکرده است، درحالی که از ابتدای مهر سال جاری، استفاده از سامانه مودیان الزامی بوده و صورت‌حساب و فاکتورها باید ثبت گردد.

مرشد افزود: لذا باید امکان ثبت صورت‌حساب‌های نوع سوم برای واحدهای اقتصادی فعال شود تا منجر به ضرر و خسارت برای آنان نگردد.

وی اظهار کرد: یکی از پیشنهادات مطرح شده برای رفع این مشکل، درج شناسه مخصوص در فاکتورهای صادراتی است، صادرکنندگان باید از کتمان اطلاعات پرهیز کنند، درصورتی که شناسه کالای صادراتی تعیین شود، تفاوت صادرات واقعی می‌شود.

رییس کمیته قانون سامانه مودیان کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص مشکلات شرکت‌های خدمات مسافرتی در حوزه سامانه مودیان، گفت: یکی از موضوعات مهم در رزرو اتاق هتل‌های خارجی توسط شرکت‌های خدمات مسافرتی، انتقال پول (ارز) است. در سیستم مالیاتی کشور، اگر معامله‌ای بدون سند و فاکتور انجام و قابل اثبات نباشد، قاچاق تلقی شده و مشمول مالیات نخواهد بود و این موضوع باید به صورت کامل در جلسات با روسای سازمان امور مالیاتی مطرح گردد.

کارشناس مالیاتی انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بیان کرد: دفاتر خدمات مسافرتی نماینده فروش هستند و میزان مالیات بر اساس حساب‌های دریافتی محاسبه و اخذ می‌ شود.

فرهاد عبدالله زاده افزود: در حالیکه در صورت ابطال یا کنسلی بلیت، مبلغ به حساب مسافر برگشت داده می‌شود، همچنین کارمزد خدمات به حساب مسافر برگشت می‌خورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha