جشنواره تجسمی فجر متعلق به یک شخص و دولت نیست

تهران - ایرنا - معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از همه هنرمندانی که در بحران سال گذشته این نهاد را همراهی کردند، گفت: جشنواره تجسمی فجر متعلق به یک شخص و دولت نیست بلکه چشم امید هنرمندان بسیاری است که از گذشته تاکنون برای این نهال زحمت کشیدند و آن را شانزده سال کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمود سالاری عصر یکشنبه هشتم بهمن ماه در آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان قصه ای درباره اشغال پاریس توسط ارتش آلمان، تفاوت سخنان و نظرات مردم در زمان صلح و جنگ و اهمیت همدلی و دوستی در شرایط سخت اظهارداشت: وقتی همه چیز به هم می‌ریزد، مرد و نامرد مشخص می‌شود.

وی گفت: کشور ما تحت اشغال نیست اما دشمن دارد و در شرایط تحریم هستیم. در چنین شرایطی ارزش واقعی همدلی‌ها و همراهی‌ها معلوم می‌شود، این قصه را بهانه کردم برای اینکه تشکر کنم از همه کسانی که سال گذشته در بحران دست مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای تجسمی را گرفتند و همراهی کردند، به خصوص از عباس میرهاشمی که سال گذشته دبیرکلی این جشنواره را برعهده گرفت، قدردانی می‌کنم.

سالاری افزود: از همه کسانی که امسال افتخار دادند و در جشنواره تجسمی فجر شرکت کردند، قدردانی می‌کنم، در شرایطی که همه تلاش می‌کنند فروغ جشنواره‌های انقلاب اسلامی را کمرنگ کنند، حضور تک تک کسانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند، حال کسانی را به انسان می‌دهد که در بحران‌ها مملکت را فراموش نکردند، همدلی‌ها را از یاد نبردند، دوست داشتن‌ها را زیر پا نگذاشتند و ایثار می‌کنند برای اینکه امید را در میان مردم رواج دهند.

جشنواره تجسمی فجر متعلق به یک شخص و دولت نیست

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از دستندرکاران شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: اگر فروغی در این جشنواره هست به برکت حضور شمع وجود تک تک هنرمندانی است که در جشنواره حضور پیدا کردند.

وی گفت: جشنواره تجسمی فجر متعلق به یک شخص و دولت نیست بلکه چشم امید هنرمندان بسیاری است که از گذشته تاکنون برای این نهال زحمت کشیدند و آن را شانزده سال کردند. امیدوارم شاهد جشنواره‌ای باشیم که ریشه آن در ایران و ساقه‌ها، شاخ و برگش‌هایش در تمام جهان سایه فکن باشد.

جشنواره تجسمی فجر، جشن مشترک همه هنرمندان است
محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین اظهارداشت: در آستانه دهه مبارک فجر و جشن‌های پرشکوه انقلاب اسلامی هستیم و با افتخار اعلام می‌کنم به بزرگترین جشن فجر انقلاب اسلامی خوش آمدید.

وی افزود: جشنواره هنرهای تجسمی فجر وسعت بی‌نظیری دارد، عرصه هنرهای تجسمی با همه بخش‌های مختلف و همه هنرمندانی که در سطوح مختلف فعالیت می‌کنند، وسیع، گسترده و پرتراکم است و قابل قیاس با بخش‌های دیگر هنری نیست.

خراسانی زاده بیان کرد: جمعیت هنرمندان تجسمی پرشمار است که این ظرفیت امسال خود را به خوبی به نمایش گذاشته و باعث افتخار است که همه زیر یک پرچم و همدل باهم این جشن را داشته باشیم.

جشنواره تجسمی فجر متعلق به یک شخص و دولت نیست

رئیس شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تاکید کرد: این جشنواره، جشن مشترک همه هنرمندانی است که با هر سلیقه، ذائقه، رویکردی است که در این آب و خاک زندگی و فعالیت می‌کنند.

وی گفت: موزه هنرهای معاصر تهران، به عنوان مهمترین موزه هنری غرب آسیا یکی از پشتوانه‌های جشنواره تجسمی فجر است و ستون‌های این جشنواره هنرمندان آن هستند.

خراسانی زاده افزود: این جشنواره به دلیل گستردگی، یک دبیرکل، ۲۲ دبیر ملی، ۳۲ دبیر استانی و بیش از ۶۰ داور ملی دارد که به آن افتخار می‌کنیم، حدود یکهزار اثر در مجموع بحش‌های جانبی و رقابتی در موسسه صبا و مجموع حدود یکهزار و ۵۰۰ اثر در مجموعه استان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود که این بخشی از کمیت است و کیفیت را به شما واگذار خواهیم کرد. این رویداد میزبان همه هنرمندانی است که می‌خواهند زیر پرچم کشور خود فعالیت کنند.

ارسال ۱۰ هزار و ۷۶ اثر به شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر

امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در این آیین اظهارداشت: سرآغاز این رویداد به «هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین» اختصاص یافت تا ارزش‌های هنری برآمده از اندیشه خلاق و نگاه نوآور هنرمندان این رویداد بر دل پر امید نظاره‌گران آثارشان بنشیند و بر همدلی اهالی فضل و فرهنگ و دانش و هنر بیفزاید.

وی گفت: اقبال و استقبال کمی و کیفی اهالی هنرهای تجسمی برگ زرین دیگری در دفتر جشنواره شانزدهم شد و در ادامه نیز حضور جامعه دانشگاهی در کنار جامعه حرفه‌ای هنر بر کیفیت آن افزود تا دستاوردهای درخشان هنرهای تجسمی معاصر به شایستگی ارائه شود.

عبدالحسینی افزود: ارسال ۱۰ هزار و ۷۶ اثر از ۳۴۲۹ هنرمند در تمام بخش‌های جشنواره شانزدهم و گردآوری ۸۵۹۷ اثر در بخش نمایشگاه‌های استانی با عنوان تجسم هنر از ظرفیت گسترده هنرهای تجسمی کشور حکایت دارد. در این میان ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند در مؤسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شده که در کنار بخش‌های دیگر جشنواره روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن به روی هنرمندان و هنردوستان گشوده خواهد شد. در بخش تجسم هنر نیز در مجموع ۱۵۳۹ اثر از ۴۲۰ هنرمند در ۳۲ استان کشور ارائه شده است.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: حضور چهره‌های شاخص هنر در تهران و سایر استان‌ها، نسبت حضور بانوان هنرمند در تمام بخش‌ها، افزوده شدن بخش‌های دیوارنگاری شهری با ۴۰ اثر، ناشران کتاب‌های تجسمی با معرفی بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب و شکل‌گیری بازار هنر شامل ۱۱۲ اثر از ۹۲ هنرمند، از نقاط عطف این جشنواره است.

جشنواره تجسمی فجر متعلق به یک شخص و دولت نیست

وی اظهارداشت: مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران آغازگر جشنواره شانزدهم شده تا شروع جشنواره به نام بزرگان هنر مزین شود؛ مفاخری که در دوره‌های گذشته نشان عالی جشنواره را دریافت کرده‌اند و یا در این دوره و دوره‌‎های بعد، جشنواره هنرهای تجسمی مفتخر خواهد بود که نشان عالی فجر را تقدیم حضور پرمهرشان کند.

عبدالحسینی گفت: در بخش مفاخر، ۷۰ اثر از ۵۵ هنرمند از گنجینه موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشته شده است. در ادامه نیز پنج اثر از ۲ هنرمند صاحب‌نام و تأثیرگذاری به نمایش در آمده که به تازگی آسمانی شده‌اند تا یاد و نامشان در جشنواره شانزدهم جاری شود. استادان زنده‌یاد جلال شباهنگی و منوچهر صفرزاده. روحشان شاد.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به بخش «آینه در آینه» افزود: این بخش که از دو سال گذشته با تدبیر استاد سید عباس میرهاشمی دبیر کل چند دوره از جشنواره فجر به ساختار این رویداد افزوده شده، پس از مروری بر نقاشی‌های انقلاب در دوره چهاردهم و نمایش عکس‌های انقلاب در دوره پانزدهم، در قدمی دیگر به مروری بر پوسترهای شاخص سال‌های انقلاب اسلامی ایران پرداخته و ۹۸ پوستر از آن روزگار را شامل می‌شود. این بخش در جشنواره شانزدهم به دبیری محمد خزایی از استادان ممتاز جامعه دانشگاهی و از چهره‌های شاخص گرافیک انقلاب ساماندهی شده است.

وی بیان کرد: اگر چه اغلب این پوسترها شهرت بسیار دارد و در خاطره‌ها ماندگار است اما باز نمایش آنها در کنار هم لطف دیگری دارد. به ویژه آنکه جناب استاد محمد مهدی روحانی از چهره‌های مؤثر گرافیک روزگار انقلاب در این جمع حضور دارند و چند اثر برگرفته از ذهن خلاق و دست توانمند ایشان در حوالی سال‌های ۶۰ در این بخش ارائه شده است.

پیام استاد محمود فرشچیان به جشنواره تجسمی فجر
مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر پیام استاد محمود فرشچیان نقاش و نگارگر پیشکسوت به این رویداد را خواند که متن پیام بدین شرح است:

«به نام خداوند جان و خرد

هنرهای تجسمی گنجینه‌ ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ و هویت ایران اسلامی است.

طراحان، نقاشان، خوشنویسان، نگارگران، تصویرسازان، سفالگران و سایر هنرمندان عرصه طرح و نقش و حجم و تصویر، سنت‌های هنری گذشتگان را با نگاهی معاصر به تصویر می‌کشند و برای آیندگان ماندگار می‌کنند.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان گسترده‌ترین جشنواره هنری کشور بستری است تا استادان هنر و جوانان هنرمند دستاوردهای هنری خود را ارائه و برگ دیگری به تاریخ شکوهمند فرهنگ ایران اسلامی افزون کنند.

اکنون که این رویداد به شایستگی در گام شانزدهم خود قرار گرفته است، قدردان استادان، هنرمندان، دبیران، داوران و شرکت‌کنندگان آن هستم و دست تمام خادمین هنرهای تجسمی را به گرمی می‌فشارم. به ویژه برای جوانان هنرمند حاضر در این رویداد که در اعتلای این هنر شریف می‌کوشند سلامتی و توفیق روزافزون آرزو دارم.»

جشنواره تجسمی فجر متعلق به یک شخص و دولت نیست

به گزارش ایرنا، آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر یکشنبه هشتم بهمن ماه با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سینمایی، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای سیاستگذاری، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، امیر عبدالحسینی دبیرکل، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد و جمعی از داوران و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان مهمترین موزه هنری غرب آسیا برگزار شد.

در این آیین نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» دربرگیرنده منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوسترهای مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن) آثار گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی با نمایش ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند افتتاح شد.

در بخش مفاخر هنرهای تجسمی بیش از ۸۰ اثر از ۵۵ هنرمند و در بخش پوسترهای انقلاب اسلامی ۹۷ اثر از ۲۷ هنرمند روی دیوار رفته است.

همچنین آیین گشایش بخش نمایشگاهی دیگر این رویداد هنری که در مجموع ترکیبی از ۱۷ بخش جشنواره؛ شامل ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند سه‌شنبه- ۱۰ بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود و تا ۳۰ بهمن ادامه دارد.

جشنواره تجسمی فجر متعلق به یک شخص و دولت نیست

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و دبیری هنری مسعود زنده‌روح کرمانی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

فراخوان جشنواره شانزدهم دوم آبان ماه امسال با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین، در دو بخش رقابتی و غیرقابتی و ذیل ۱۰ رشته هنری، شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر) تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط) نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر) کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره) مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه‌های هنری جدید، از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شد.

بخش رقابتی جشنواره (طوبای زرین) دربرگیرنده هفت زیربخش است که زیربخش‌های آزاد، موضوعی (قله‌ها)، تجسم هنر، طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی، ناشران کتاب‌های تجسمی و علمی (دانش هنرهای تجسمی) را شامل می‌شود.

بخش غیررقابتی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم شامل ۶ زیربخش است که بازار هنرهای تجسمی، مفاخر هنرهای تجسمی، آینه در آینه، کاتبان سوره حمد، دیوارنگاری شهری و پوسترهای فجر(محیطی) را دربرمی‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha