۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته برای برخورداری از زندگی سالم ضروری است

اصفهان- ایرنا- یک متخصص فیزیولوژی ورزشی در اصفهان گفت: حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته برای برخورداری از زندگی سالم و پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و پوکی استخوان ضروری است.

فرزانه مُستغنی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مدت زمان ورزش کردن یکی از شاخص‌های استاندارد سازمان بهداشت جهانی برای داشتن سبک زندگی سالم است.

وی با بیان اینکه «دیابت نوع ۲» یک بیماری متابولیکی (اختلال در سوخت و ساز بدن) و ناشی از کم تحرکی است، اظهار کرد: تاثیر فعالیت‌های ورزشی در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری دیابت مورد پذیرش محققان زیادی قرار گرفته است.

مستغنی اضافه کرد: نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که انجام منظم فعالیت‌های ورزشی موجب تسهیل ورود گلوکز به داخل سلول‌های بدن به‌ویژه سلول‌های عضلانی و مصرف بیشتر قند خون در سطح سلولی می شود.

وی تاکید کرد: می توان از فعالیت‌های ورزشی به‌ویژه ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری با شدت کم تا متوسط به مدت ۲۰ تا ۹۰ دقیقه و به تعداد سه تا هفت جلسه در هفته برای درمان و کنترل بیماری دیابت استفاده کرد.

این متخصص فیزیولوژی ورزشی خاطرنشان کرد: انتخاب شیوه زندگی مناسب که متکی بر انجام فعالیت‌های ورزشی باشد، می‌تواند از شدت عوارض وابسته به دیابت نوع اول و دوم بکاهد، هزینه مراقبت‌های پزشکی را کم کند و کیفیت زندگی را برای بیماران دیابتی بهبود ببخشد.

مستغنی با بیان اینکه فعالیت های ورزشی مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان و بهبود عوارض ناشی از این بیماری نیز تاثیر دارد، گفت: ورزش‌های مقاومتی به‌همراه برنامه غذایی ویژه موجب افزایش تراکم استخوانی می‌شود.
این متخصص فیزیولوژی ورزشی تصریح کرد: دردهای اسکلتی عضلانی به‌دلیل بُروز ناهنجاری‌هایی مانند انحراف ستون فقرات و زانو نیز در سال های اخیر افزایش یافته است.

وی افزود: رعایت برخی اصول و مراقبت ها مانند نحوه صحیح برداشتن اجسام سنگین و انجام تمرین‌های منظم روزانه با استفاده از شیوه‌نامه‌های ورزشی ویژه می‌تواند از بُروز دردهای اسکلتی بکاهد و سبب افزایش بهره‌وری در مسیر شغلی شود.
مستغنی تاکید کرد: در صورتی‌که ورزش کردن و انجام فعالیت بدنی از دوران کودکی در بین مردم نهادینه شود در آینده جامعه سالمتری خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha