یک کارشناس: خطر ابتلا به پوکی استخوان با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد

یاسوج - ایرنا -کارشناس مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اهمیت تشخیص به موقع پوکی استخوان گفت: خطر ابتلا به این بیماری با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.

به گزارش روز پنجشنبه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، مهناز همتی افزود: مطالعات نشان می دهد، در سن ۶۰ سالگی نیمی از خانم های سفید پوست دچار کاهش توده استخوانی یا پوکی استخوان هستند.

وی تاکید کرد:هزینه های بالایی که پوکی استخوان به جامعه و افراد تحمیل می کند، باعث ایجاد چالش در سلامت عمومی می شود به خصوص که اکثر بیماران با مبتلا پوکی استخوان تحت درمان قرار نمی گیرند.

وی با بیان اینکه شکستگی مهمترین علامت پوکی استخوان در سنین بالاست، عنوان کرد: شکستگی ناشی از پوکی استخوان با صدمات ناچیز مانند افتادن از حالت ایستاده نیز رخ می دهند.

کارشناس مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد:شکستگی مهره ای می تواند بدون افتادن یا آسیب خاص، حتی با فعالیت های معمول روزانه رخ دهد.

وی ادامه داد:شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان اغلب منجر به درد، ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی می شود.

کارشناس مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد:شکستگی لگن از جدی ترین عواقب پوکی استخوان است که منجر به از دست رفتن استقلال فرد و کاهش اوقات مفید زندگی می شود.

همتی ادامه داد: تشخیص به موقع به ویژه اگر با درمان و پیگیری دستورات پزشک همراه باشد می تواند موجب کاهش احتمال ابتلا به این بیماری شود.

وی اضافه کرد:انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمامی بانوان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال توصیه می شود.

این کارشناس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد افزود: بسیاری از عواملی که منجر به بروز پوکی استخوان می شود قابل اصلاح است و می توان با اصلاح سبک زندگی از بروز آن پیشگیری کرده و عوارض آن از جمله شکستگی را کنترل کرد.

وی ادامه داد: با تغییرات شیوه زندگی می‌توان یکپارچگی و تعادل اسکلتی عضلانی را بهبود و با انجام اقداماتی نظیر مصرف کافی کلسیم و ویتامین دی، انجام مداوم ورزش به حفظ قدرت استخوانی و جلوگیری از شکستگی های آینده کمک کرد.

همتی ابراز کرد:همچنین برای از بین بردن خطرات مواجهه با شکستگی لازم است از مصرف سیگار اجتناب کرد و این سبک زندگی “استخوان سالم” نه فقط برای افراد مبتلا به کاهش توده استخوانی و بیماران مبتلا به پوکی استخوان بلکه برای همه، مهم است.

وی به شهروندان توصیه کرد: اگر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند با پزشک خود مشورت کنید.

همتی گفت: توده‌ عضلانی کمک می‌کند قند خون کنترل ، کیفیت خواب بهتر ، سلامت روانی تقویت و استقامت بدن در سطح مطلوبی بماند.

همتی با اشاره به اینکه بدن انسان بیش از ۶۰۰ عضله دارد که حدود ۴۰ درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهند، گفت: می‌توان با ورزش منظم و تغذیه‌ سالم، عضلات خوبی ساخت.

وی خاطرنشان کرد:همه عضلات از نوعی بافت کشسان که از هزاران، یا ده ها هزار فیبر عضلانی کوچک تشکیل می شود، ساخته شده اند و هر فیبر عضلانی توسط یک عصب کنترل می شود که آن را منقبض می کند.

همتی عنوان کرد: اسپاسم ها و گرفتگی های مکرر عضلانی می تواند نشانه ای از کمبود منیزیم در بدن انسان باشد.

او بیان کرد:منیزیم یک ماده مغذی مهم برای حفظ سلامت عضلانی است،استفاده و جذب کلسیم را تحریک کرده و میزان جذب پتاسیم را افزایش می دهد که این عوامل برای بهره‌مندی از عضلاتی قوی ضروری هستند.

وی با بیان اینکه منیزیم به جذب قند بیشتر از خون توسط عضلات و دفع اسید لاکتیک کمک می کند و اسید لاکتیک می تواند با انجام ورزش در عضلات تولید شده و به احساس درد منجر شود تاکید کرد: اگر به طور مکرر گرفتگی های عضلانی را تجربه می‌کنید،سطوح منیزیم بدن خود را بررسی کرده و در صورتی که با کمبود منیزیم مواجه هستید افزایش مصرف این ماده معدنی مهم از طریق یک رژیم غذایی سالم یا مصرف مکمل را دردستور رژیم غذایی قرار دهید.

وی عنوان کرد: از جمله مواد غذایی سرشار از منیزیم می توان به غلات، مغزهای خوراکی، حبوبات، سبزیجات برگدار سبز، و میوه هایی مانند آووکادو و موز است.

همتی بیان کرد: پتاسیم به حفظ تعادل مایع و الکترولیت در بدن انسان کمک می کند، که این شرایط برای عملکرد درست عضلانی و عصبی اهمیت دارد.

وی گفت: منابع پتاسیم بدن خود را می توان با مصرف مواد غذایی سرشار از این ماده معدنی مانند موز، جوانه بروکلی، اسفناج، و لوبیا سفید تقویت کرد.

کارشناس برنامه پوکی استخوان واحد بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه سموم مضر موجود در سیگار برای کل بدن انسان ضرر دارند افزود: در حقیقت، نیکوتین می تواند عضلات مختلف را تحت تاثیر قرار داده و زمینه ساز اختلالات عضلانی حاد یا مزمن شود.

وی تصریح کرد: سیگار کشیدن به گردش خون ضعیف در سراسر بدن منجر می شود که به معنای محرومیت عضلات از دریافت مواد مغذی و اکسیژن کافی برای ارائه عملکرد درست است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha