بِهسازی گُذر تاریخی «کمر زرین» اصفهان پس از کاوش‌های باستان‌شناسی انجام می‌شود

اصفهان - ایرنا - معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان گفت: عملیات بهسازی گذر «کمر زرین» در بافت تاریخی شهر اصفهان، پس از تایید مسیر و کاوش‌های باستان‌شناسی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، گذر کمر زرین در یکی از مناطق تاریخی و در نزدیکی مسجد جامع اصفهان قرار دارد و کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند هرگونه اقدام عمرانی در این منطقه باید با نظارت اصولی میراث فرهنگی و مطالعات باستان‌شناسی انجام شود.

روابط‌عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان روز دوشنبه به نقل از سید مهدی موسوی موحد اعلام کرد: یک گروه باستان‌شناسی مورد وثوق میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان در محدوده گذر تاریخی کمر زرین مستقر شده است.

وی تصریح کرد: این کاوش باستان‌شناسی با نظارت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان انجام می‌شود و پس از تاییدِ مسیر و کاوش در لایه‌های زیرین، عملیات بهسازی ادامه پیدا می‌کند.

موسوی موحد یادآور شد: شهرداری اصفهان با توجه به نیاز به ساماندهی گذر کمر زرین و بمنظور بهبود دسترسی مردم محلی، اقدام به تسطیح این مکان کرد.

وی افزود: با توجه به نیاز به عبور تاسیسات و تجهیزات شهرداری از این گذر، گودبرداری ها بیش از میزان توافق صورت گرفت و سبب آسیب لایه‌های تاریخی زیرین این محدوده تاریخی شد.

ایرنا مرکز اصفهان در گزارشی با عنوان «زیر و رو کردن دوباره تاریخ در جوارِ مسجد جامع اصفهان» به ابعاد مختلف احداث گذر کمر زرین پرداخت.

طرح احداث این گذر به گفته مدیران میراث فرهنگی اصفهان تصویب شده اما قرار نبوده است عملیات اجرایی با چنین حجمی از گودبرداری همراه باشد و به گفته آنها، شهرداری بدون هماهنگی با میراث فرهنگی و رعایت ضوابط و مقررات اقدام به گودبرداری در این ابعاد کرد.

به گفته برخی از باستان‌شناسان و فعالان میراث فرهنگی اصفهان، گودبرداری برای احداث گذر کمر زرین به تخریب لایه‌های باستانی منجر شده است.

گفته می‌شود این منطقه، «یهودیه» یا «جی باستان» و در نزدیکی‌ «جویباره» مکان اولیه شکل‌گیری اصفهانِ کهن بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha