سیل‌های ناگهانی و طوفان های گرد و خاک مهر تایید بر تغییر اقلیم است

تهران- ایرنا- دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی در پیام ویدیویی به هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم تهران گفت: رخداد سیل های ناگهانی و همچنین طوفان های گرد و خاک که زیان های جانی و مالی گسترده ای را به دنبال داشته، سامانه اقلیمی ایران و خاورمیانه پیچیده‌تر شده و این امر مهر تاییدی بر تاثیرات گرمایش جهانی هوا و تغییرات اقلیمی است.

به گزارش ایرنا از سازمان هواشناسی کشور، "سلست سائولو" امروز (دوشنبه) در پیام ویدیویی به هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم تهران اظهار داشت: در سال‌های گذشته شاهد کاهش چشمگیر بارش‌ها در خاورمیانه و ایران بوده‌ایم که این امر منجر به وقوع مکرر خشکسالی‌ها و نیز افزایش غیرعادی دما و شکست رکورد موج گرمایی شده است.
وی افزود: از سال ۲۰۲۲ تا کنون، سازمان جهانی هواشناسی به عنوان بخشی از ائتلاف سازمان ملل در مقابله با رخداد طوفان‌های گرد و خاک به همراه شرکای خود در سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی، نقش کلیدی در رسیدگی به مسائل حوزه اقلیم در سراسر جهان ایفا کرده است.
دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی ادامه داد: در حال حاضر سازمان جهانی هواشناسی رهبری ابتکار عمل «هشدار سریع برای همه EW4All» را بر عهده دارد که به موجب آن تمامی کشورها تا سال ۲۰۲۷ تحت پوشش هشدار سریع قرار می گیرند.
سائولو تصریح کرد: حمایت ما از دانشمندان، شرکا، سازمان‌های ملی آب‌شناسی و هواشناسی منطقه، آنها را قادر می سازد تا سهمی در شکل‌دهی به دستورالعمل‌های اقلیمی در همه سطوح داشته باشند.
وی اضافه‌کرد: ما مقابل نابرابری ها و تغییرات اقلیمی ایستاده‌ایم و راهکارهای کنونی باید بازتابی از فوریت زمانی باشد.
دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی تاکید کرد: باید همگی به مثابه یک خانواده در کنار یکدیگر کار کنیم.

به گزارش ایرنا، در این کنفرانس نمایندگانی از سازمان جهانی هواشناسی، هیات بین دولتی تغییر اقلیم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و مرکز آسیا، سازمان همکاری اکو و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا سازمان ملل متحد مشارکت دارند.

همچنین سفرا، کارداران یا نمایندگان کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس، نیجریه، نیکاراگوئه، مالی، بولیوی، عربستان، امارات، پاکستان، ونزوئلا و اوگاندا در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

تغییر اقلیم عوامل محدود کننده و تهدیدهای مهم در دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه است که این کنفرانس تلاش می کند ابعاد تغییر اقلیم و پیامدهای آن و همچنین موضوعات مرتبط با توسعه پایدار، سازگاری، تاب‌آوری و کاهش آثار زیان‌بار آن را بررسی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha