فضای مجازی تربت‌ حیدریه، اسیر چنبره نابسامانی

تربت‌ حیدریه - ایرنا - فضای مجازی یا به عبارتی شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا در قالب چهارچوب‌هایی فعالیت کرده و به اصول و قوانین کشوری که در آن فعالیت دارند، پایبند هستند.

به گزارش ایرنا، هیچ کشوری اجازه فعالیت بی ضابطه و خارج از چهارچوب های خاص خود را به شبکه های اجتماعی و گروه ها و کانال هایی که در این شبکه ها ایجاد می‌شوند، نمی‌دهد و سازوکارهایی را برای نظارت بر آنها طراحی می‌کند تا زمینه آسیب به بنیان‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی را فراهم نیاورند.

رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی تربت‌حیدریه با درک اهمیت لزوم ضابطه مند بودن فعالیت در شبکه های اجتماعی و بی سروسامانی کنونی آن‌ها ضمن انتقاد از نبود "شورای هماهنگی فضای مجازی" در این شهرستان گفت: به دلیل همین خلا، شاهد رشد افسار گسیخته فعالیت‌های بی‌ضابطه شبکه‌های اجتماعی در تربت‌حیدریه و تبعات نامناسب آن در فرهنگ رفتاری شهروندان هستیم.

سرهنگ رضا زاهدی افزود: امروز شبکه‌های اجتماعی بر ابعاد مختلف زندگی مردم تاثیر گذاشته و بدتر آن که ناآگاهی شهروندان نسبت به ابعاد منفی آن، مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

وی گفت: همین ناآگاهی موجب شده تا برخی کاربران از وجه مثبت شبکه‌های اجتماعی نیز بی‌خبر باشند و به تعبیر بهتر نتوانند از این شمشیر دو دم بهره مناسبی را ببرند و معاندان نظام نیز با سوء استفاده از این وضعیت، درصدد ایجاد انحراف فکری در مردم برآیند.

رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی تربت‌حیدریه تصریح کرد: البته طبق قانون باید تا امروز چنین کارگروهی در زیرمجموعه مدیریت کلان شهرستان به وجود می‌آمد اما متأسفانه تاکنون حتی در قالب یک کارگروه ذیل شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیز اقدامی نکرده است.

وی گفت:‌ ایجاد چنین شورایی نیازمند همت عمومی همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی تربت حیدریه است تا زمینه فعالیت قانونمند و منطبق با هنجارهای اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی در قالب یک چارت تشکیلاتی منسجم و شناسنامه‌دار فراهم شود.

سرهنگ زاهدی اضافه کرد:‌ امروز فضای مجازی در همه حوزه‌ها کاربردی شده‌ است، اما متاسفانه بسیاری از نهادها و سازمان‌ها از قدرت این فضا غافل مانده‌اند.

رییس پلیس فتای تربت‌حیدریه با بیان اینکه فضای مجازی نیازمند ساماندهی است، افزود:‌ تحقق این مهم منوط به همکاری و هم‌اندیشی مسوولان و اصحاب رسانه رسمی و دارای مجوز است.

حرف مردم را باید رسانه‌های رسمی بیان کنند

سرپرست معاونت فرهنگی شهرداری تربت‌حیدریه گفت:‌ برخی افراد بدون مسوولیت رسانه‌ای، به صورت ناشناس، مجهول‌الهویه و با هویتی دروغین، خود را سخنگوی مردم معرفی کرده و ضمن نادیده گرفتن تلاش‌های مسوولان، حتی خدمات این نهاد اجتماعی را زیر سوال می‌برند.

اعظم حاجی‌پور با بیان اینکه نگاه شهرداری دریافت درخواست‌های مردم تنها از زبان رسانه‌های رسمی و معتبر است، افزود: بدتر اینکه این افراد نه تنها از شهرداری که از دیگر دستگاه‌ها مطالباتی شخصی دارند و تا به مراد خود نرسند دست از جنجال‌آفرینی در فضای مجازی برنمی‌دارند.

وی گفت: گاه حتی درصدد شکایت از این افراد برآمده ایم، اما از ما خواسته شده است که ماجرا را پیگیری نکنیم زیرا به جایی نمی‌رسیم.

موازی‌کاری، بزرگترین مانع پیشرفت تربت‌حیدریه

خبرنگار نشریه "تابان تربت" نیز گفت:‌ در این شهرستان افراد دارای فکر و اندیشه کم نیستند اما موازی کاری و تکرارهای بی‌حاصل، موجب بی‌اعتمادی مردم شده‌ است.

حمید حلاج افزود: ما افراد توانمند و اندیشه‌ورز کم نداریم، اما چون اتاق فکری برای این موضوع وجود ندارد، تا امروز فضای مجازی دارای یک چارت تشکیلاتی منسجم نشده است و مهمتر آنکه هماهنگی بین دستگاهی هم برای این مسأله وجود ندارد.

تولید محتوا در دست افراد بی تخصص است

گزارشگر صدا و سیمای تربت‌حیدریه نیز گفت:‌ امروز افرادی در شبکه‌های اجتماعی به تولید محتوا می‌پردازند که فاقد هرگونه دانش و تخصصی در این خصوص هستند.

داود شریفی افزو: در تربت‌حیدریه هنرمندان و خبرنگاران حرفه‌ای زیادی وجود دارند اما تا امروز هیچ مسوولی سراغ این افراد نیامده تا از دانش و تخصص آنها برای تولید محتوای سالم در شبکه‌های اجتماعی بهره بگیرد.

استفاده از پیام‌رسان های داخلی نیازمند معرفی الگو است

معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه نیز گفت:‌ برای ساماندهی فضای مجازی ابتدا باید فرهنگ‌سازی کرده و مردم را به سمت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی تشویق کرد.

سمیه نگهبان افزود: اینجا یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن اینکه مردم وقتی می‌بینند برخی مسوولان رده بالا همچنان در تلگرام یا اینستاگرام فعال هستند، آنها را الگوی خود قرار داده و رغبتی به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، از خود نشان نمی‌دهند.

شورای فرهنگی عمومی در خدمت صاحبان فکر است

امام جمعه و رییس شورای فرهنگی عمومی تربت‌حیدریه گفت: این شورا به عنوان نهادی فرهنگی و قانونی برای تدوین هر قانونی که منجر به ساماندهی فضای مجازی شود، آمادگی دارد، اما شایسته است از کمک فکری افراد صاحب اندیشه، خِرد و نیت پاک در ابتدای کار کمک بگیریم.

حجت‌الاسلام سیدمحمد معلمی خاطرنشان کرد: اکنون شاهد تعدد و تکثر شبکه‌ها و کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی هستیم، به شکلی که گاه ما را هم در تشخیص و دریافت یک خبر معتبر دچار تردید می‌کنند.

مسوولی که از فضای مجازی بترسد، باج هم می‌دهد

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه در این خصوص گفت:‌ مسوولی که از فضای مجازی بترسد، مجبور است باج بدهد و این نقطه ضعف مدیران در نهایت می‌تواند منجر به تخلف شود.

علی‌اکبر کی‌پور افزود:‌ در عین حال اگر مسوولان در بین مردم حضور پیدا کرده و عملکرد خود را به درستی منعکس کنند، نباید ترسی از غوغای فضای مجازی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های عمومی باید ایجابی و در سیاست‌های خاص باید سلبی عمل کرد، ادامه داد: در عین حال با کسی که حریم‌ها را شکسته و از خط قرمزها عبور می‌کند هم نمی‌توان برخورد ایجابی داشت.

دبیر شورای فرهنگی عمومی تربت‌حیدریه اضافه کرد:‌ اکنون شورای هماهنگی فضای مجازی در قالب کارگروه فعال است و بسیاری از موارد در رصد همکاران ما در مجموعه فرمانداری است.

کی‌پور افزود: در عین حال کمیته‌های زیرمجموعه شورای هماهنگی فضای مجازی باید ابتدا به ارایه یک کار تخصصی با کمک کارشناسان امر بپردازند.

با توجه به این نگرش مسوولان تربت حیدریه و شناختی که از تاثیر شبکه های اجتماعی بر جامعه دارند، امید می‌رود آنان بتوانند اقدامی مؤثر در راستای ساماندهی فعالیت‌ این شبکه‌ها انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha