تب تند تبلیغات زودهنگام نامزدها در روستاهای خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- سوت تبلیغات رسمی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیش از ۲۰ روز دیگر به صدا در می آید اما برخی نامزدهای خراسان شمالی به هوای اینکه تایید صلاحیت شده اند، تحرکات تبلیغاتی غیر رسمی خود را به بهانه های گوناگون در مناطق روستایی استان آغاز کرده اند.

به گزارش ایرنا، گرچه کاندیداهای خراسان شمالی از مدت ها قبل با یارکشی ها و برگزاری نشست های شبانه زنگ تبلیغات زودهنگام را به صدا در آورده اند اما با اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده این افراد با خیال راحت بر تحرکات تبلیغاتی خود افزوده اند و هر روز سر از یک منطقه استان در می آورند.

با وجود ممنوعیت تبلیغات زود هنگام و هشدارهای مسوولان برگزاری انتخابات، همچنان نشست ها و دیدارهای نامزدها با بزرگان و فعالان اجتماعی روستاها به بهانه های بررسی مشکلات و راهکارهای توسعه آن منطقه برگزار می شود.

آنها از ظرفیت فضای مجازی نیز برای معرفی خود غافل نشده اند و همچنان شاهد شکل گیری قارچ گونه گروه ها و کانال های تلگرامی با عناوینی منتسب به نامزدها هستیم اما از آنجایی که ۴۴ درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند، همچنان حضور آنها در این مناطق و دیدار چهره به چهره با اقوام متفاوت ترک، کرد، تات، بلوچ و ترکمن پر رنگ تر است.

برخی از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس با حضور در روستاها رزومه سیاسی و تحصیلاتشان برای راهیابی به بهارستان بزرگنمایی می کنند و برخی حتی نمی دانند گرایش سیاسی چیست و تنها دوست دارند، مطرح شوند.

برخی؛ از برنامه ها و اهداف خود برای توسعه حوزه انتخابیه می گویند و برخی دیگر انگار فقط برای کسب نام و محک زدن خود آمده اند.

هرچه هست هنوز بیش از ۲۰ روز به آغاز تبلیغات رسمی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مانده است و این اقدامات بی تردید اصل رقابت را در انتخابات و اعتماد عمومی را خدشه دار می کند به گونه ای که نباید اغماض و چشم پوشی از سوی نهادهای ناظر دیده شود.

آسیب های تبلیغات زودهنگام

یکی از کارشناسان علوم سیاسی با تاکید بر اینکه رعایت قوانین ابلاغی از الزامات انتخابات پر شور است، می گوید: با وجود تاکیدات مکرر شورای نگهبان مبنی بر رعایت قانون اکنون تبلیغات زودهنگام انتخاباتی توسط نامزدها در مناطق مختلف خراسان شمالی به ویژه در روستاها در جریان است.

احسان غفاری مقدم می افزاید: قانون گذار در قانون جدید انتخاباتی موارد مشخصی برای برخورد با تبلیغات زود هنگام در نظر گرفته است به گونه ای که با این گونه تخلفات، احتمال رد صلاحیت نامزدها در حوزه های انتخابیه وجود دارد.

وی با بیان اینکه شروع زودهنگام تبلیغات با آسیب‌های گوناگونی همراه است، می گوید: شروع زود هنگام تبلیغات و جذب پایگاه اجتماعی بعد از رد صلاحیت‌ فرد می‌تواند سبب بی‌اعتمادی به یک نهاد رسمی شود.

غفاری مقدم تصریح می کند: همچنین از آنجایی که تبلیغات زود هنگام قانونی نیست، نامزدها به اجبار از راه های فرعی همچون تقبل هزینه های برگزاری مراسم و جشن‌ها یا عزداری‌ها بهره می گیرند تا در حوزه انتخابیه مربوط خود را بیشتر در کانون توجه قرار دهند که چنین روش هایی جز نشان دادن دست و دلبازی فلان نامزد هیچ مزیتی برای انتخابات ندارد.

این کارشناس علوم سیاسی ادامه می دهد: از سوی دیگر نامزدها در تبلیغات زود هنگام برای زمینه سازی در ذهن رای دهندگان ممکن است در زیر پوشش انتقاد و دلسوزی دست به تخریب رقیب یا رقبای احتمالی بزنند.

رصد تحرکات تبلیغاتی زودهنگام

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی نیز می گوید: تحرکات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس و هواداران آنها از سوی هیات های بازرسی استان رصد و در صورت شناسایی تخلف به مراجع ذیصلاح قانونی معرفی می شوند.

حسن ناهیدی می افزاید: تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات از سوی هیات های نظارت به معنای صدور مجوز برای شروع تبلیغات نیست به گونه ای که هر گونه تحرکاتی از سوی این افراد و هواداران آنها تا اعلام مهلت قانونی ممنوع است.

وی ادامه می دهد: اگر تحرکات تبلیغاتی زود هنگام نامزدهای انتخابات احراز شود برای برخورد به مراجع ذیصلاح قانونی معرفی خواهند شد.

رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی تصریح می کند: به تمامی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توصیه می کنیم، پایبند قانون باشند و در فضایی کاملا برابر تبلیغات خود را شروع کنند.

ناهیدی با تاکید بر اینکه مجریان انتخابات باید نگاه بی طرفانه داشته باشند، گفت: نمایندگان عالی دولت در شهرستان ها مسوول صیانت از آرای مردم هستند و باید قانون را ملاک عمل خود قرار دهند.

تعیین ۱۸ شعبه رسیدگی به جرائم انتخاباتی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان شمالی نیز در این خصوص می گوید: ۱۸ شعبه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در استان تعیین شده است که تخلفات احتمالی در آن رسیدگی می‌شود.

حجت الاسلام حسین یوسفی می افزاید: این شعبه ها شامل شعب مختلف محاکم دادگستری و مراجع تجدید نظر در استان است.

وی ادامه می دهد: پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی از اولویت های دستگاه قضا است و در این باره برگزاری نشست های توجیهی با نامزدهای انتخاباتی، مدیران ادمین های گروه ها و کانال های مجازی و هواداران نامزدهای انتخاباتی در دستور کار است تا بایسته های رعایت قوانین انتخابات تبیین شود.

حجت الاسلام یوسفی می گوید: شعبه های ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در دادگستری استان آماده دریافت گزارش ها و انتقادها است.

وی اظهار می کند: یکی از موارد مهم در جرائم انتخاباتی، حوزه فضای مجازی است که در این باره بررسی، رصد و پایش تخلفات انجام می شود.

براساس اعلام رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی تاکنون صلاحیت ۱۰۳ نفر از نامزدهای انتخابات مجلس در خراسان شمالی تایید شده است.

خراسان شمالی بدون احتساب شهرستان فاروج در این استان که با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارد، دارای چهار کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم، حوزه انتخابیه شیروان و حوزه انتخابیه اسفراین و بام و صفی آباد است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha