جشن پایان هیزم به دوشی دختران زیلایی بویراحمد در ۴۵ سالگی انقلاب

یاسوج- ایرنا- سالهاست که مردم دهستان زیلایی زمستان های سخت و سردی را پشت سر گذاشته اند و از سر اجبار درختان بلوط زیادی را سربریده اند اما اکنون در آستانه دهه فجر شمارش معکوس برای رهایی از این روزهای مشقت آور آغاز شده و به زودی مردم این دهستان با سرمای استخوان سوز این دیار و انباشت هیزم ها خداحافظی خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، سالهاست که بهای نبود گاز در دهستان زیلایی را درختان بلوط می پردازند و زنگ خطر آینده‌ای بغرنج برای جنگل‌ها و رویشگاه‌های این منطقه به صدا درآمده بود و شاهد قطع بی رویه درختان بودیم.

جوامع محلی روستایی دهستان زیلایی، برای گرمای محیط خانه به ناچار راهی جز استفاده از سوخت سنتی و چوب و ذغال نداشته اند و انباشت هیزم در جلو خانه ها اولین تصویری است که در زیلایی به چشم می خورد.

زیلایی را می توان به سرزمین گنج های خفته و رنج های آشکار نسبت داد زیرا با وجود نعمت های فراوان نبود گاز زنان و دختران این دیار را برای جمع آوری هیزم برای پخت و پز، حمام، و سایر موارد به سختی می اندازد.

اثر قطع درختان بر هیچکس پوشیده نیست زیرا که اکوسیستم یک منطقه را دستخوش تغییر می‌کند.

گازرسانی به دهستان زیلایی به واسطه شرایط سخت و فاصله فاحش آن به معادله حل نشدنی تبدیل شده بود که هیچ علاجی در دولت های مختلف برای آن یافت نشده بود.

اکنون نگاه عدالت محور و مردمی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌ گازرسانی به جمعیت حدود ۱۸ هزار نفری زیلایی بویراحمد مرهمی بر زخم های کهنه این منطقه کم برخوردار، درورافتاده و سخت گذر کهگیلویه وبویراحمد شده است.

یکی از دختران دانش آموز دهستان زیلایی گفت: باور اینکه به خانه ما گاز رسیده است سخت است و وجود گاز در این روستا برای ما آرزویی بیش نبود.

گرمای شعله های امید در ۴۵ سالگی جشن انقلاب در زیلایی بویراحمد

زیلایی در یک نگاه

دهستان زیلایی از توابع شهرستان بویراحمد با هشت روستا و جمعیتی افزون بر ۱۴ هزار نفر در ۱۲۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

شعله های گرما بخش گاز در این منطقه محروم زیلای پایانی بر قصه زنان و دختران هیزم به دوش در روستاهای جنگل نشین، صعب العبور و پر پیچ و خم کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

همچنین جان بلوط های استوار از تیزی تیشه ها در امان می مانند و جلو هجوم روستاییان به شهر ها و توسعه حاشیه نشینی گرفته خواهد شد.

زیلایی در قلب استانی زرخیز اما محروم است، منطقه ای که کار، زحمت، گرما و سرما و هیزم به دوشی صورت زنان ۳۰ ساله اش را همچون پیرزنان ۶۰ ساله نمایان کرده است. این دهستان پوشیده از جنگل و مرتع بوده و به دلیل محرومیت از نعمت گاز، هیزم بلوط های منطقه گرمابخش خانه های این مردمان پرتلاش است.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد و بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و افزون بر ده ها فایده جنگل ها در زندگی بشر این ثروت ارزشمند ملی محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده است که این وظیفه شهروندان را برای صیانت از آن بیشتر کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.

گرمای شعله های امید در ۴۵ سالگی جشن انقلاب در زیلایی بویراحمد

۲۵ روستای زیلایی از نعمت گاز بهره مند می شوند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دهه فجر امسال ۵۸۹ طرح شاخص، زیربنایی و تحول آفرین همچون بیمارستان سوختگی و قطعه دوم کمربندی یاسوج، گازرسانی به ۳۷ روستای دیشموک و ۲۵ روستای زیلایی، واگذاری ۸۰۰ واحد مسکن نهضت ملی، بهسازی راه گچساران به باباکلان و چندین طرح کلان دیگر در شهرستان های مختلف استان مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

سید علی احمدزاده افزود: دهه فجر امسال گازرسانی به ۲۵ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری می رسد و مجموع اعتبار طرح گازرسانی به منطقه محروم زیلایی در شهرستان بویراحمد یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است.

وی تاکید کرد: برای اجرای این طرح ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری می‌شود همچنین واگذاری هزار و ۸۰۰ علمک در زیلایی به مناقصه رفته است.

گرمای شعله های امید در ۴۵ سالگی جشن انقلاب در زیلایی بویراحمد

۳۵۰۰میلیارد ریال طرح گازرسانی به روستاهای استان آماده افتتاح است

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: دهه فجر امسال در مجموع ۸۴ روستای استان و پنج صنعت با اعتبار حدود سه هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال افتتاح می شود.

ریحان بهادر اظهار کرد: گاز رسانی به ۲۵ روستا در زیلایی شهرستان مارگون، ۳۷ شهرستان کهگیلویه (قلعه رئیسی و دیشموک)، ۶ روستای تنگ تامرادی، سه محدوده تنگ سرخ، چهار روستا در بویراحمد و دنا و ۱۰ روستای پراکنده در سطح استان دهه فجر امسال بهره برداری می شود.

وی افزود: گازرسانی به زیلایی بزرگترین طرح گاز رسانی کهگیلویه و بویراحمد به طول ۱۶۲ کیلومتر است که از این مقدار ۱۲۰ کیلومتر پلی اتلین و ۴۲ کیلومتر خط فلزی است که در پنجاه روستا جاگذاری شده است.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مجموع اعتبار طرح گازرسانی به منطقه محروم زیلایی در شهرستان بویراحمد یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است.

بهادر تاکید کرد: با بهره داری کامل از این طرح ۱۰ هزار نفر در بیش از ۵۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد از گاز طبیعی بهره مند می‌شوند.

تمامی ۲۱ شهر استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و یک هزار و ۸۵۸ روستا در استان وجود دارد که یکهزار و ۱۴۴ روستا واجد شرایط گازرسانی هستند.

از این میزان ۷۵۹ روستا بالای ۲۰ خانوار است و تاکنون به هزار و ۶۶ روستا گازرسانی شده است.

بافت کوهستانی استان باعث کندی در عملیات اجرایی طرح‌های گازرسانی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha