به گزارش ایرنا، با تشکیل هسته های فناور در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها ایده ها تبدیل به نمونه های آزمایشگاهی شده و پس از ثبت اختراع تجاری سازی می شوند و با فعال شدن شرکت های دانش بنیان ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می گیرند و مدیریت می شوند.
راهاندازی معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور نیز در دستور کار بود، اما اجرایی نشد.
محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم از زمان روی کارآمدن بر ایجاد این معاونت تاکید کرد و سرانجام سازمان امور اداری و استخدامی کشور آذر ۱۴۰۰ ضمن موافقت با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری، نمودار چارت سازمانی جدید پیشنهادی وزارت علوم را برای این معاونت ابلاغ کرد و ششم آذر ۱۴۰۰ علی خیرالدین به سمت معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه منصوب شد.
تبیین معضل بیکاری به عنوان مساله اول کشور، حمایت از توسعه عدالت محور و استقرار زیست بوم نوآوری، اجتناب از موازی کاری با نهادهای نظام نوآوری، بسترسازی برای ارتقای شاخص های اشتغال زایی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با حمایت از فعالیت های شرکت های نوآفرین، تسهیل تبدیل علم به فناوری و ثروت از طریق تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری، افزایش سهم بخش خصوصی در سرمایهگذاری زیرساختی و فناورانه در زیست بوم نوآوری و طراحی ساز و کارهای لازم برای جذب و نگه داشت نیروی انسانی متخصص، خبره و کارآمد در ارکان نظام نوآوری و فناوری از اهداف تشکیل این معاونت است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: رویکرد دانشگاه بوعلی سینا در دولت سیزدهم به این سمت پیش رفته و با این هدف بوده که تمام فعالیت های پژوهشی و فناوری دانشگاه به سمت پروژه های مساله محور و تقاضا محور پیش برود.
رویکرد دانشگاه بوعلی سینا همدان در دولت سیزدهم به سمت طرح های مساله و تقاضا محور است
آرش قربانی گفت: ارتباط دانشگاه با ارگانها و مراکز صنعتی در داخل استان بیشتر شده است و تفاهم نامه هایی نیز منعقد شده و در آن مشکلات و معضلات آنها در قالب پایان نامه ها و طرح های پژوهشی حل و فصل می شود.
وی ادامه داد: تعداد طرحهای پژوهشی که با خارج از دانشگاه قرارداد بسته شده در سال ۱۴۰۰، ۲۷ طرح بوده که در سال گذشته به ۳۹ طرح رسیده و در سالجاری نیز تاکنون ۲۹ طرح قرارداد منعقد شده است.
اعضای هیات علمی دانشگاهی که مقالاتشان را مساله محور یا تقاضامحور کنند، به عنوان تشویق سالیانه آیین نامه پژوهانه اختصاص می یابد که طبق آن مطابق امتیازهایی که ۲ سال قبل اعضای هیات علمی دریافت کردند مبلغی را برای اقدامات و کارهای تحقیقاتی آن سال در اختیار عضو هیات علمی قرار داده می شودمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، ۲۷ میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۱، ۹۱ میلیارد ریال و امسال تاکنون ۶۷ میلیارد ریال بابت قرارداد طرح های پژوهشی با خارج از دانشگاه با ارگانها و مراکز و سازمانها در داخل و خارج از استان بسته شده است.
قربانی افزود: اعضای هیات علمی دانشگاهی که مقالاتشان را مساله محور یا تقاضامحور کنند، به عنوان تشویق سالیانه آیین نامه پژوهانه اختصاص می یابد که طبق آن مطابق امتیازهایی که ۲ سال قبل اعضای هیات علمی دریافت کردند مبلغی را برای اقدامات و کارهای تحقیقاتی آن سال در اختیار عضو هیات علمی قرار داده می شود.
وی ادامه داد: در دانشگاه بوعلی سینا پژوهانه متمم یا تشویقی تعریف شده که برای دانشگاه های بزرگ کشور نیز به عنوان الگو قرار گرفته است.
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان یادآور شد: چشم اندازها و اهداف دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرد، مساله محور و تقاضا محور کردن پژوهش ها و اهداف تعیین می شود و بر اساس آن آیین نامه مصوب شده که علاوه بر پژوهانه معمولی، این پژوهانه به افرادی که در زمینه های مورد نظر ما فعالیت دارند مورد تشویق قرار می گیرند.
قربانی افزود: این اقدامات باید مرجعیت علمی داشته باشد و پژوهش های مساله محور حل معضلات جامعه را در بر بگیرد که آیین نامه بر این اساس طراحی و در دولت سیزدهم اجرایی شد که نتایج آن در ۲ تا سه سال آینده به ثمر مینشیند.
وی در خصوص همکاری پژوهشی دانشگاه با سایر دستگاهها و نهادها گفت: با دستگاههای استانی تفاهمنامه های قابل قبولی در قسمتهای مختلف منعقد شده است به عنوان نمونه در صنایع تبدیلی کشاورزی با کارخانه سحر تفاهمنامه امضا شده است و نیز با دستگاه اجرایی متولی امور زیربنایی مانند مرکز تحقیقات کشاورزی تفاهمنامه منعقد شده است.
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان از انعقاد قرارداد طرحهای پژوهشی و تفاهم نامه با شرکت شهرکهای صنعتی، نیروگاه مفتح، مرکز رسمی کارشناسان دادگستری و شهرداری در راستای حل معضلات و مشکلات جامعه خبر داد.
۱۵ طرح پژوهشی منجر به تولید خدمات شده است
قربانی افزود: حدود ۲۰ محصول صنعتی و نیمه صنعتی از طرحهای پژوهشی در دانشگاه بوعلی سینا در سالهای اخیر ایجاد شده و ۱۵ طرح توسعه و جامع استراتژیک از مجموعه این تفاهم نامه و طرحهای پژوهشی منجر به تولید خدمات شده است.
وی در خصوص فعالیتهای پژوهشی دانشگاه برای حل نیازهای جامعه و مشکلات آب و کشاورزی استان گفت: اولویتهایی برای دانشگاه طبق مطالبات وزارت کشور مشخص شده است و مطالبات وزارت علوم در بحث تصفیه پساب ها، استفاده از آبهای نامتعارف بسته به عنوان محور تعریف شده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان یادآور شد: در حوزه آب ماموریتهایی بوده که مشخص و به وزارتخانه و استانداری اعلام کردیم همچنین با بنیاد ملی علم در سه محور کلی ماموریتها را تعریف کردیم و پوشش دهی و مواد نوین و اتوماسیون تجهیزات کشاورزی، از اولویتهایی است که برای بنیاد ملی علم تعریف شده است.
قربانی افزود: هدف دانشگاه این است که بتوانیم تمامی پژوهشها و فعالیت های این دانشگاه را به سمت حل معضلات و مشکلات جامعه پیش ببریم.
وی یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم وزارت علوم برای اولین بار معاونت فناوری وزارتخانه را راه اندازی کرده و تحولات زیادی در بدنه وزارت علوم اتفاق افتاده، در بحث شرکتهای دانش بنیان دانشجویان ما در پی تاسیس شرکت دانش بنیان و فناور هستند.
با راه اندازی معاونت فناوری در وزارت علوم تحولات زیادی در بدنه این وزارتخانه اتفاق افتاد
معاون پژوهش وفناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: یکی از ایراداتی که به وزارت علوم میگرفتند این بود که دانش آموختگان باسواد اما در جامعه که وارد میشوند مهارت لازم را در رشته خود ندارند، برهمین اساس در برنامه هفتم توسعه تصویب شده که دانشگاه علوم مکلف شده که مهارت افزایی به دانشجویان را در دستور کار داشته باشد.
قربانی افزود: دانشجویان علوم پزشکی به راحتی در بیمارستانها طرح میگذرانند اما خروجی رشته های دانشجویان علوم مربوط به وزارتخانه های دیگری مانند صمت، نفت و کشاورزی است و نمیتوان این ادارات مجبود کرد که دانشجو حتما بیاید دوره را بگذراند.
وی اظهار کرد: در تفاهم نامه با سیمان هگمتانه و نیروگاه مفتح مقرر شد که دانشجویان کارشناسی در آن محل برای کسب مهارت های لازم کارآموزی کنند و استقبال هم شده است تا همراه با یادگیری علم در رشته تخصصی توانایی استفاده از آن علم در جامعه را پیدا کنند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: بعد از راه اندازی این معاونت در دانشگاه با همکاری استانداری، دانشگاهها و پارک علم و فناوری استان، دانشجویان در طرح دستیار فناوری شرکت کردند و حقوقی به آنها داده میشود که آنها به شرکت های پارک علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی بروند و کارها را بیاموزند و این اقدامات در راستای مهارت افزایی دانشجویان برای حل معضلات جامعه انجام شده است.
نظر شما