ابتلای ۵ نفر به آلزایمر بر اثر مداخلات پزشکی

تهران- ایرنا- پزشکان در انگلیس پنج نفر مبتلا به بیماری آلزایمر را شناسایی کردند که بیماری آنها در نتیجه درمان‌های پزشکی بروز کرده است که در چند دهه پیش دریافت کرده بودند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «مداسکیپ»، محققان پزشکی می‌گویند که این افراد اولین نمونه‌های شناخته شده بیماری آلزایمر کسب شده از طریق پزشکی هستند اما برخی کارشناسان نیز خاطرنشان می کنند که باید با احتیاط با این یافته‌ها برخورد شود.

این پنج نفر افرادی هستند که در کودکی با هورمون رشد انسانی استخراج شده از غدد هیپوفیز اجساد (c-hGH) درمان‌هایی دریافت کرده بودند. در بین سال های ۱۹۵۸ تا ۱۹۸۵ حدود ۳۰ هزار نفر در سطح جهان که اکثرا کودک بودند، برای اختلالات ژنتیکی و کمبود هورمون رشد با c-hGH درمان شدند.

این درمان در سال ۱۹۸۵ و پس از آن متوقف شد. سه نفر از کسانی که این درمان را دریافت کرده بودند، بر اثر بیماری کروتزفلد جاکوب (Creutzfeldt-Jakob) جان خود را از دست دادند. این بیماری از طریق مقادیری از c-hGH آلوده به پریون‌های بیماری‌زا منتقل شده بود.

ابتلای ۵ نفر به آلزایمر بر اثر مداخلات پزشکی

این مطالعه جدید بر اساس کارهای قبلی محققان انجام شده است که نشان داده بود مقادیری از c-hGH همچنین حاوی پروتئین آمولید-بتا بوده و این پروتئین حتی می‌تواند پس از چند دهه منتقل شود.

این در حالی است که به گفته محققان، هیچ گزارشی در خصوص انتقال آمولید-بتا از هیچ طریق پزشکی یا جراحی دیگری وجود ندارد و هیچ شواهد و مدارکی هم نیست که نشان دهد آمولید-بتا می تواند در جریان مراقبت‌های معمولی بیماران یا در فعالیت‌های روزمره منتقل شود.

«جان کولینگ» محقق ارشد این مطالعه گفت: در عین حال مشخص شدن و تایید انتقال پاتولوژی آمولید-بتا در این وضعیت‌های نادر باید ما را به ارزیابی تدابیر برای انتقال تصادفی از طریق سایر اقدامات پزشکی یا جراحی رهنمون کند تا بتوانیم از بروز چنین مواردی در آینده جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مساله مهم این است که یافته‌های ما همچنین حاکی از این است که آلزایمر و برخی دیگر از مشکلات عصبی (نورولوژیک) برخی فرایندهای بیماری مشابه با بیماری کروتزفلد جاکوب دارند و این مساله می تواند پیامدهای مهمی برای شناخت و درمان بیماری آلزایمر در آینده داشته باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه «پزشکی طبیعت» در روز ۲۹ ژانویه منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha