۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۱۹
کد خبر: 85370764
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفیر فلسطین: شناسایی کشور مستقل فلسطین مسئولیت اخلاقی انگلیس است

لندن – ایرنا – سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در انگلیس با اشاره به چراغ سبز دولت لندن برای شناسایی کشور مستقل فلسطین تصریح کرد که این تصمیم در سایه بیانیه ننگین بالفور، مسئولیت اخلاقی و تاریخی این کشور است.

به گزارش ایرنا، حسام زملط روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای که یک نسخه آن در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، اعلام آمادگی وزیر امور خارجه انگلیس برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین را یک رویداد تاریخی نامید و گفت: این اولین باری است که رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا برای کمک به یک راه حل مسالمت آمیز، شناسایی کشور فلسطین را به صورت دوجانبه و در سازمان ملل متحد، مورد توجه قرار داده است.

وی تصریح کرد که تصمیم دولت لندن، هم حق مردم فلسطین و هم «مسئولیت اخلاقی، سیاسی، حقوقی و تاریخی بریتانیاست.»

وزیر امور خارجه انگلیس ساعاتی پیش طی اظهاراتی که خبرساز شده است، از آمادگی لندن برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین خبر داد.

دیوید کامرون در «شورای محافظه‌کار خاورمیانه» گفت که فلسطینی‌ها باید افق دست‌یابی به راه دو دولتی را مشاهده کنند. «به طور هم زمان ما و متحدان‌مان باید شناسایی یک کشور مستقل فلسطینی را بررسی کنیم. این مساله می‌تواند به برگشت‌ناپذیر شدن این روند کمک کند.»

در همین پیوند، حسام زملط گفت که در صورت اجرای آنچه «بیانیه کامرون» نامید، حق وتوی اسرائیل برای تشکیل کشور فلسطین حذف و بی عدالتی تاریخی ناشی از اعلامیه بالفور اصلاح می‌شود.

بیانیه بالفور نامه ای است که حدود یک قرن پیش «آرتور جیمز بالفور» وزیر امور خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روتشیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام از نظر مساعد دولت لندن برای تشکیل دولتی یهودی در سرزمین فلسطین سخن به‌ میان آورد.

در این نامه آمده است: «بسیار خوشوقتم که از طرف حکومت اعلیحضرت پادشاه بریتانیا اعلامیه زیر را مبنی بر موافقت با خواست صهیونیست‌ها که به‌وسیله کابینه تصویب شده است به‌ اطلاعتان برسانم.»

در ادامه می‌خوانیم: «حکومت اعلیحضرت تأسیس کانون ملی یهودیان را در فلسطین با نظر مساعد تلقی می‌کند و برای رسیدن به‌ این هدف مساعی حسنه خود را به‌کار خواهد برد، مشروط بر این‌که هیچ اقدامی که به‌حقوق مدنی و مذهبی اجتماعات غیریهودی در فلسطین و یا به‌ حقوق و موقعیت سیاسی یهودیان در کشورهای دیگر لطمه بزند، انجام نگیرد.»

بالفور در این نامه اضافه کرده است: «مایه سپاسگزاری من خواهد بود که مفهوم این اعلامیه را به‌اطلاع اتحادیه صهیونیست‌ها برسانید.»

این درحالیست که بسیاری این نامه را که به بیانیه بالفور شهرت یافت سرآغاز تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند. سفارت فلسطین به‌مناسبت یکصدوششمین سالگرد بیانیه بالفور تصریح کرد که دولت انگلیس پاسخگو است و «بیانیه بالفور چیزی جز فاجعه برای مردم فلسطین نبوده و باعث پاکسازی قومی، آپارتاید و کشتارهای بی‌شماری از مردم شده است.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha